کد خبر: ۱۳۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهرمدیر مسئول نشریه الکترونیک حکیم مهر شنبه 17 بهمن ماه در برنامه زنده تلویزیونی (بوم سفید) حضور یافت و به معرفی حرفه دامپزشکی پرداخت.
دکتر محمد لطفی‌‎زاده در برنامه بوم سفید شبکه جهانی جام جم که مخاطبین اصلی آن نوجوانان ایرانی هستند انس به حیوانات را ناشی از لحظات خوش کودکان با انیمیشن‎هایی دانست که قهرمانان آن‌ها حیوانات هستند و جذابیت رشته دامپزشکی را علاوه بر جاذبه‎های طبابت و تنوع گونه‌ای وسیع در برخورد با حیوانات ، به دلیل رویارویی دانشجویان با دنیای واقعی همان قهرمانان قصه‌ها دانست.
وی در تبیین واحدهای درسی رشته دامپزشکی آن‌‎ها را به دو گروه پیش درمانگاهی و درمانگاهی تقسیم کرد و مثال‌هایی از دروس جذاب رشته دامپزشکی در دانشگاه عنوان نمود.
مدیر مسئول حکیم مهر سپس به تبیین مقاطع مختلف تحصیلی در این زمینه پرداخت و گفت : در ایران عده‌ای با سپری کردن دو سال مدرک کاردانی دامپزشکی و برخی با گذراندن واحدهای درسی مخصوص به خود در طی چهار سال مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و بعضی هم با طی کردن دوره شش ساله مدرک دکترای حرفه‌ای دامپزشکی دریافت می‌کنند.
دکتر لطفی‌زاده همچنین به رشته‌های تخصصی دامپزشکی هم اشاره کرد و گفت : در ایران رشته‎‌های متعددی بعد از دوره دکترای عمومی وجود دارد که هم اینک عده قابل توجهی به تحصیل در این زمینه مشغول هستند.
وی همچنین این رشته ها را به دو گروه مشترک با پزشکان و اختصاصی دامپزشکان تقسیم کرد و به ذکر مثالهایی از مصادیق این رشته ها پرداخت.
مدیر مسئول حکیم مهر همچنین با اشاره به گستره وسیع خدمات دامپزشکان به شعار مشهور از مزرعه تا چنگال یا میز غذا اشاره کرد و افزود : این جمله نشانه اهمیت و گستردگی وظایف و خدمات دامپزشکان است و مردم باید بدانند علاوه بر آنکه دامپزشک وظیفه پیشگیری ، کنترل و درمان بیماریهای حیوانات و بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان را بعهده دارد در تأمین بهداشت مواد غذایی هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این موضوع یکی از مهمترین خدمات و وظایف دامپزشکان است.
وی همچنین به پیشرفت های علم دامپزشکی در کشورمان هم اشاره کرد و گفت : خوشبختانه در کشورمان محققان زیادی به فعالیت مشغولند و انجام جراحی‎های مختلف ارتوپدی و چشم که بعضاً در سطح خاورمیانه هم ‌بی‌نظیر است و بکارگیری روش جراحی لاپاراسکوپی و یا انجام طرحهایی نظیر تعیین جنسیت فیل ماهی خاویاری با استفاده از سونوگرافی توسط اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برای اولین بار در دنیا و بسیاری دیگر از این دست مثالها مؤید پیشرفت های فراوان دامپزشکان ایرانی است.
مدیر مسئول حکیم مهر همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر پیشرفت روان شناسی حیوانات در ایران گفت : اگر بخواهیم دقیق‎تر بگوییم رفتارشناسی در حیوانات عبارت مناسب‌تری است و هر چند در خلال درسهای مختلف بصورت جزئی از رفتار حیوانات هم به دانشجویان در دانشگاهها تدریس می‌شود اما متأسفانه در این زمینه در کشورمان پیشرفت زیادی نداشته‎ایم و این در حالی است که در نقاط دیگر دنیا به این موضوع به طور جدی پرداخته می‌‎شود.
دکتر لطفی‌زاده در پایان و در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره آینده علمی دامپزشکی در ایران آنرا بسیار امیدوارکننده و عالی توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد روز به روز نقش این حرفه در تأمین بهداشت عمومی جامعه بیشتر از گذشته درک گردد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر سمپاتیک
|
-
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۹
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید
باعث خرسندی جامعه دامپزشکی است که معرف خوبی چون شما دارد.باشد که ضعف های فراوان سازمان و نظام در معرفی پزشکان گمنام و روز دامپزشک را شما بپوشانید.
هومن
|
-
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۰
0
0
خیلی باعث خوشحالی و افتخار است. موفق باشید.
دکتر چنگیزی
|
-
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۸
0
0
سلام .انتظار داشتم زمان پخش را پیامک میکردید تا بطور زنده شاهد برنامه بودم و با افتخار به دوستی با حضرتعالی بیش از پیش افتخار میکردم .
نظر شما
ادامه