کد خبر: ۱۴۰۵۸

حکیم مهر - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: جابه‌جایی کلنی‏‌های زنبورعسل در مهرماه سال جاری برای 6 روز ممنوع خواهد بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، مختار مهدی‏‌زاده، ادر جلسه جهاد کشاورزی استان، خاطرنشان کرد: از 6 مهر سال‌جاری تا 11 مهر از کلنی‏‌های زنبورعسل گیلان همزمان با سراسر کشور آمارگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: مدیریت‏‌های سازمان جهاد کشاورزی شهرستان‌‏ها با هماهنگی دستگاه‏ های ذیربط و تعاونی زنبورداران شهرستان‌ها نسبت به تکمیل و جمع‌‏بندی اطلاعات اقدام می‏‌کنند. ارائه هرگونه خدمات به زنبورداران در سال جاری منوط به تکمیل فرم‌‏های آمارگیری است.

مهدی‏‌زاده بیان کرد: گیلان جزء پنج استان برتر کشور در تولید عسل است. امسال تولید عسل در گیلان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

جلال ملاجعفری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رضوانشهر نیز در این جلسه با بیان این‌که رضوانشهر از شهرستان‏‌های برتر تولید عسل در گیلان است، یادآور شد: 59 نفر زنبوردار فعال با تعداد 130 هزار و 83 کلنی نسبت به تولید 327 تن عسل در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در سال جاری با توجه به شرایط مناسب جوی در فصل تولید شهد و نیز اقدامات حمایتی به عمل آمده، پیش بینی می‌شود میانگین برداشت 25 کیلوگرم عسل در سال گذشته از هر کندو به حدود تقریبی 30 کیلوگرم افزایش یابد که 20 درصد افزایش نشان می‏‌دهد.

ملاجعفری تصریح کرد: تاکنون در راستای حمایت از تولیدکنندگان شهرستان رضوانشهر اقدام به پرداخت تسهیلات بانکی به ارزش مجموع 4 میلیارد ریال شده است. همچنین با فراهم کردن تسهیلات بیمه‌‏ای برای زنبورداران فاقد پوشش بیمه تامین اجتماعی، 14 نفر از زنبورداران شهرستان با تعداد تقریبی 800 کلنی زنبورعسل با همکاری شرکت‏های خدمات بیمه محصولات کشاورزی، بیمه شده و تقاضای 100 نفر از زنبورداران فاقد پوشش بیمه‌‏ای در دست اقدام است.

وی از دیگر اقدامات حمایتی در این بخش می‌توان به صدور مجوزهای اسکان و استقرار زنبورداران بومی، صدور دفترچه‏‌های زنبورداری با همکاری اتحادیه زنبورداران استان برای بیش از 45 زنبوردار در سال 91، تعویض کلیه دفترچه‌‏های زنبورداری و همچنین توزیع نهاده شکر با قیمت مصوب به میزان 30 تن در بین زنبورداران شهرستان اشاره کرد.

 

نظر شما
ادامه