کد خبر: ۱۴۰۷۵
حکیم مهر - مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از حذف آلاینده‌ها در شیر و فرآورده‌های لبنی در این گروه خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا و از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر معصومه مهربان با بیان این مطلب افزود: بهبود و افزایش سطح کیفیت و ایمنی مواد غذایی یکی از اهداف اصلی گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی است.

وی گفت: به دلیل اهمیت شیر و فرآورده‌های لبنی سالم در سبد غذایی خانوار به ویژه اقشار آسیب‌پذیری همچون کودکان و افراد سالخورده، توجه به جنبه‌های کیفی و سلامت این ماده غذایی با ارزش، ضروری و اجتناب ناپذیر است، لذا انجام پژوهش‌های مرتبط با این موضوع از مهمترین فعالیت‌های در دست اجرای این گروه است که می‌توان به بررسی روشهای کنترل یا حذف آلاینده‌ مخاطره‌آمیز در شیر و فرآوردههای لبنی با استفاده از ترکیبات بیولوژیکی و شیمیایی اشاره کرد.

مهربان به گردآوری اطلاعات جامع در زمینه آلاینده‌های لبنی اشاره و تصریح کرد: پایش و ارزیابی خطر آلاینده‌های شیر و فرآورده‌های لبنی از طریق بررسی وضعیت موجود دامداری های استان خراسان مورد مطالعه قرار داده شده است.

مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: بررسی روش‌های سریع پایش و اندازه‌گیری آلاینده مخاطره‌آمیز در شیر و فرآورده‌های لبنی از دیگر فعالیت‌های این گروه پژوهشی بوده است که در این راستا با همکاری گروه پژوهشی پزشکی ملکولی اقدامات اولیه جهت راه اندازی مرکز سنسور و بیو سنسور با هدف طراحی و ساخت سنسورها و بیو سنسورهای مورد نیاز انجام شده است.

وی عنوان کرد: همچنین طرح پژوهشی ساخت سنسور پلیمری حساس به یون سرب II به‌منظور کاربرد آن در اندازه‌گیری سرب در شیرخام مراحل پایانی اجرای خود را می‌گذراند.

وی با اشاره به روش‌های پیشگیری، کنترل و حذف آلاینده‌های مخاطره‌آمیز فرآورده‌های لبنی افزود: بررسی روش‌های کنترل یا حذف آلاینده مخاطره‌آمیز در شیر و فرآورده‌های لبنی جزو فعالیت‌های اصلی گروه بوده که تاکنون چهار طرح خاتمه یافته و پنج طرح در حال اجرا در این راستا انجام شده است و اکثر این طرح‌ها بر حذف بیولوژیکی آفلاتوکسین B1 و M1 متمرکز بوده است.

وی از تدوین و معرفی استانداردهای سیستمی مدیریت تولید شیر و فرآورده‌های لبنی عاری از آلاینده‌ها و پیشنهاد تجدیدنظر در استانداردهای ملی در گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ادامه فعالیت‌های گروه خبر داد.

مهربان افزود: مهمترین دستاوردهای این شبکه برنامه در سال 91، شش طرح در حال اجرا، چاپ 10 مقاله علمی پژوهشی وISI و ارائه 40 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر در همایش‌های بین‌المللی و ملی و کسب عنوان پوستر برتر سومین همایش ملی بیوتکنولوژی کشاورزی است.

وی در پایان به مهمترین برنامه‌های آینده گروه پژوهشی از جمله راه اندازی مرکز سنسور و بیوسنسور و ایجاد بستر مناسب جهت جذب طرح‌های کارفرمایی در این زمینه اشاره کرد.

 

نظر شما
ادامه