کد خبر: ۱۴۱۳۰
حکیم مهر - یک کارشناس دام، بزرگ‌ترین مشکل در تولید گوشت قرمز را نبود متولی برای این بخش دانست و گفت: به دلیل اینکه پرواربندی دام در ایران به روش علمی انجام نمی‌شود این امر اقتصادی نیست و به قیمت نابودی مراتع خواهد بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، امیر رشیدی - عضو هیات علمی دانشگاه کردستان - با بیان این‌که قیمت هر کیلوگرم یونجه 700 تا 800 تومان است، اظهار کرد: برای یک کیلوگرم اضافه وزن هر بره حدود هشت کیلوگرم یونجه لازم است که به هیچ وجه اقتصادی نیست و هزینه مواد غذایی بسیار بیشتر از سودآوری آن است.

به گفته‌ رشیدی با گلایه از اینکه آمار دقیقی از دام‌های مولد کشور وجود ندارد، افزود: اگر 50 میلیون رأس گوسفند داشته باشیم باید حداقل 25 میلیون آن را کشتار کنیم؛ در حالی که طبق اعلام کشتارگاه‌ها این رقم به بیش از هفت میلیون رأس نمی‌رسد.

این کارشناس با بیان این‌که هم‌اکنون گاو گوشتی از هند و پاکستان وارد کشور می‌شود، تاکید کرد: قطعا در سال آینده با کمبود گوشت مواجه خواهیم بود.

این استاد دانشگاه به تولید علمی و صنعتی گوشت قرمز در کشورهای پیشرفته اشاره و اظهار کرد: در تمام دنیا از یک گوسفند دو بره تولید می‌شود.

رشیدی پروار کردن گوسفند در کشور را به قیمت نابودی مراتع دانست و گفت: ما هیچ شغل صنعتی برای تولید گوشت ایجاد نکردیم که بعد از گوشت‌گیری، دام را پروار و کشتار کنیم.

 

نظر شما
ادامه