کد خبر: ۱۴۱۷

حکیم مهر -  رئیس سازمان جهانی بهداشت دام در دیدار با رئیس سازمان دامپزشکی کشور در محل وزارت جهاد کشاوزری اعلام کرد: ایران با داشتن جایگاه استراتژیک و آزمایشگاه‌های پیشرفته و تعداد قابل توجه دانشمندان، نقش مهمی در کنترل بیماری‌های دامی و انسانی در منطقه خاورمیانه و آسیا دارد.

سازمان جهانی بهداشت امور دام (OIE) از سال 1924 حدود 20 سال قبل از تشکیل سازمان ملل در دنیا با 28 کشور شکل گرفت که ایران از همان ابتدا به عنوان یک کشور محوری در تأسیس این سازمان تخصصی و مهم بین المللی نقش ایفا کرده و هنوز به عنوان عضو موثر این سازمان به شمار می رود.
دکتر برنارد والا رئیس سازمان جهانی بهداشت دام و دکتر قاضی یحیی نماینده این سازمان در مقر بیروت دفتر منطقه‌ای خاورمیانه از شامگاه 20 بهمن وارد ایران شده و برای بازدید از توانمندی تجهیزات و تأسیسات دامپزشکی، تولید واکسن، سرم و داروی دامی و گفتگو با کارشناسان سازمان دامپزشکی و توانمندی های دامپزشکی ایران وارد کشور شده و امروز پس از دیدار با وزیر جهاد کشاورزی به همراه رئیس سازمان دامپزشکی در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنان پاسخ دادند.
برنارد والا در این مراسم گفت: ایران یکی از کشورهای مؤسس OIE است که از سال 1924 با همکاری 28 کشور جهان آن را راه اندازی کرده و در حال حاضر 175 کشور از دنیا عضو این سازمان تخصصی زیرمجموعه سازمان ملل هستند.
وی افزود:‌عملکرد ما حفاظت از دامداران و انسان در مقابل بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است و در این زمینه شبکه های دامپزشکی کشورهای مختلف نقش مهمی در جلوگیری از گسترش یبماری های مشترک و ارتقای سطح غذا و بهبود تولید محصولات دامی ایفا می‌کنند.
والا افزود: این سازمان به کشورها کمک می‌کند تا ظرفیت مبارزه با بیماری های دامی را افزایش دهد، زیرا در حال حاضر دنیا تغییر کرده انسانها و کالاها از جمله فراورده‌های دامی به راحتی از یک نقطه به نقطه دیگر دنیا منتقل می شود که از جهت انتقال بیماری های انسان و دام بسیار دارای ریسک هستند.
وی افزود: راه حل مبارزه با گسترش بیماری تقویت سازمان های دامپزشکی است که همانند ارتشی در مبارزه با بیماری های دامی به موقع وارد عمل می شوند.
رئیس سازمان جهانی بهداشت دام تصریح کرد: ایران در سطح استاندارد این سازمان قرار دارد و از نظر جایگاه استراتژیک چون بین دو منطقه مهم اروپا و اسیا و خاورمیانه قرار دارد برای حمایت از سلامت انسان و دام در مناطق مختلف ایران نقش مهمی ایفا می‌کند و کنترل این بیماریها در ایران کمک به کنترل بیماری در جمعیت دامی و انسانی در مناطق یاد شده می کند.
والا در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مبنی بر ورود بیماری آنفلوانزای فوق حاد در کشورهای همسایه و عاری بودن این بیماریها گفت:‌این یبماری در 4 کشور مصر، اندونزی، چین، ویتنام به صورت در برگیرنده و بومی درآمده و این کشورها از نظر بیماری دارای ریسک بالایی هستند، اما بقیه کشورها گرچه درگیر بیماریها شدند، اما ریسک بیماری در آن کشورها بالا نبود.
رئیس سازمان جهانی بهداشت دام افزود: شبکه خوبی از اطلاعات و داده ها در ایران وجود دارد و برای کنترل بیماری های دامی چند راه حل مانند کنترل مرزها و کنترل ورود و خروج موجود زنده و دام و تشکیل و تقویت سازمان دامپزشکی در کشورها و شناسایی زودهنگام بیماری و مقابله به موقع در جهت کنترل بیماری بسیار مؤثر خواهد بود.
والا افزود: دولت باید بودجه قابل توجهی برای سازمان دامپزشکی در جهت پرداخت صاحبان طیور معدوم شده و غرامت به مرغداران یا دامداران در نظر گیرد.
وی با بیان اینکه از شب گذشته وارد ایران شده گفت: ایران از نظر داشتن آزمایشگاه و مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی در سطح بسیار بالایی است و من تحت تأثیر این پیشرفت ایران قرار گرفته ام.
رئیس سازمان جهانی بهداشت امور دام افزود: موسسه واکسن و سرم سازی رازی آزمایشگاه مرجع برای این سازمان شناخته می شود و از نظر تجهیزات انسانی و توان فنی آزمایشگاه مرجعی برای شناسایی بیماری های آبله گوسفندی و بزی در سطح جهان شناخته می شود.
وی افزود:‌ سیستم سازمان بهداشت جهانی امور دام در زمینه ظرفیت سازی برای کشورهای عضو و آموزش متخصصان دامپزشکی و به روز کردن سیستم های دامپزشکی فعالیت می کند و از دیگر کارهای این سازمان راه اندازی شبکه آزمایشگاهی جهانی از طریق آزمایش های دوقلو است.
والا افزود: باتوجه به اینکه آزمایشگاه مرجع دامپزشکی ایران در سطح استاندارد OIE قرار دارد ایران هم به وسیله اتصال به آزمایشگاه دوقلو به عنوان مرجع شناسایی بیماری های دامی در سطح منطقه شناخته می‌شود.
والا یکی دیگر از کارهای این سازمان جهانی را برگزاری کنفرانس های جهانی دانست و گفت: ایران در اکتبر 2011 مصادف با (مهرماه 1390) میزبان کنفرانس جهانی سازمان بهداشت جام قرار خواهد گرفت که در آن 39 کشور از قاره اسیا و اقیانوسیه در ایران گرد هم خواهند آمد.
وی تصریح کرد: ایران باتوجه به اینکه در مسیر ارتباط آسیا و اروپا و کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه قرار دارند برای کنترل و جلوگیری از بیماری های خطرناکی که از آسیا مانند هند و چین می آید بسیار مهم بوده و در این مسیر به عنوان سد راهی شناخته می شود.
وی افزود: باتوجه به اینکه سرایت میکروب و ویروس نیاز به پاسپورت و ویزا ندارد گفت:‌اگر کشورهای مسیر مانند ایران را از نظر کنترل بیماری تحت اختیار قرار دهیم در مورد کنترل بیماری موفق شده‌ایم و سازمان دامپزشکی در این زمینه نقش مهمی دارد.
والا با بیان اینکه 75 درصد بیماری های نوپدید و بازپدید در انسانها منشأ دامی دارد گفت: وقتی دام را از بیماری محافظت می کنیم جامعه انسانی هم در مقابل بیماری محافظت می‌شود و راه حل آن داشتن سازمان‌های دامپزشکی قوی مطابق با استانداردهای بین‌المللی است و این کار چون هزینه بر است مسئولیت سازمان‌های دامپزشکی بر عهده دولتها قرار دارد.
رئیس سازمان جهانی بهداشت امور دام در مورد بیماری آنفلوانزای خوکی گفت: از ابتدای پیدایش این بیماری در آوریل سال گذشته در کشور مکزیک وزرای بهداشت کشورها فکر می کردند انفلوانزای خوکی است در حالی که اشتباه بود و روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی به اشتباه آن بیماری را آنفلوانزای خوکی نامیدند در حالی که آنفلوانزای انسانی بود.
والا افزود:‌این ویروس از نظر ساختار ژنی با ویروس آنفلوانزای طیور و خوکی متفاوت است و گرچه در برخی کشورها ظاهر شده و تعدادی از افراد جامعه انسانی نیز فوت کردند اما این همان آنفلوانزای کلاسیک یا معمولی است که در انسانها پدید می آید.
رئیس سازمان جهانی بهداشت امور دام افزود: باتوجه به اینکه این بیماری، بیماری دامی نیست و انسانی است بنابراین سازمان OIE چون بیماری آنفلوانزای به اصطلاح خوکی منشأ دامی ندارد هیچ مدیریتی در آن اعمال نمی‌کند البته در برخی موارد نادر در بوقلمون و خوک نیز مشاهده شده اما مؤثر نبوده و از یک مزرعه به مزرعه دیگر بیشتر منتقل نشده است.
قاضی یحیی نماینده سازمان جهانی بهداشت در منطقه آسیا گفت:‌دو کشور همسایه ایران، کویت و عرستان در سال 2007 آلوده به بیماری آنفلوانزای خوکی شدند اما با کشتار و معدوم کردن پرندگان آلوده این بیماری کنترل شد و برگزاری کارگاه های مبارزه مستمر در این زمینه بسیار مؤثر بوده است.
دکتر مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این جلسه گفت: با حضور دکتر برنارد والا رئیس سازمان جهانی بهداشت امور دام مبحث دوقلو شدن آزمایشگاه مرجع دامپزشکی ایران و آزمایشگاه مرجع سازمان جهانی به تصویب می رسد.
وی افزود: دکتر والا پس از ورود به ایران از سیستم GIS سازمان دامپزشکی و آزمایشگاه‌های باقی مانده فلزات سنگین و باقیمانده دارویی در فرآورده‌های دامی بازدید به عمل آورده و همچنین مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را نیز بازدید کرده و آن را به عنوان آزمایشگاه مرجع در تشخیص بیماری آبله گوسفندی و بزی در سطح جهان تشخیص داده است.
وی افزود: ایران به همراه 175 کشور جهان عضو OIE است که به عنوان یکی از کشورهای مؤثر وبنیانگذار در سال 1924 در تأسیس این سازمان نقش داشته است.
رئیس سازمان دامپزشکی ایران افزود: ایران در تولید داروی دامی خودکفاست اما این به منزله این نیست که هیچ وارداتی صورت نمی گیرد و برای ایجاد رقابت مقداری داروی دامی در قالب تعرفه سازمان تجارت جهانی وارد کشور می شود.
رئیس سازمان جهانی بهداشت امور دام افزود: تلاش دامپزشکان کشور به عنوان سربازان گمنام عرصه سلامت جامعه باعث شد تعداد مبتلایان انسانی از بیماری تب مالت از 30 هزار دهه 1380 در حال حاضر به کمتر از 17 هزار نفر رسیده است.
طبق اطلاعیه روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی قرار بود صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه حضور داشته باشد، اما پس از نیم ساعت انتظار خبرنگاران، جلسه با حضور نوروزی رییس سازمان دامپزشکی،برنارد والا و قاضی یحیی رییس کل و منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت دام در طبقه بیستم وزارت جهاد کشاوزی برگزار شد و مترجم به دلیل عدم تسلط کافی مطالب دکتر والا را به اختصار و بعضا تغییر یافته بیان می‌کرد و خود اعتراف کرد ترجمه همزمان سخت است و برخی مطالب از دست می‌رود.

 

مجتبی نوروزی رییس سازمان دامپزشکی کشور

راست به چپ : دکتر نوروزی - دکتر والا - دکتر یحیی

برنارد والا رییس سازمان جهانی بهداشت دام

دکتر برنارد والا - رئیس سازمان جهانی بهداشت دام

 

نظر شما
ادامه