کد خبر: ۱۴۱۹۵
حکیم مهر - تحقیقات جدید نشان می‌دهد، رفتار اجتماعی سگ‌ها می‌تواند به طراحی و توسعه ربات‌های اجتماعی کمک کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از (ایسنا)، محققان دانشگاه اوتوش لوراند بوداپست و آکادمی علوم مجارستان تعاملات اجتماعی سگ‌ها در مقابل ربات‌ها را مورد ازریابی قرار دادند.

سگ ها حتی در مقابل ربات هایی که از تعاملات اجتماعی برخوردار بوده، اما ظاهری شبیه انسان ندارند، رفتارهای اجتماعی از خود بروز می دهند.

ربات PeopleBot مورد استفاده در این تحقیق در ابعاد انسان دارای دو دست با چهار انگشت است که یکی از دست‌ها قادر به گرفتن اشیاء و انجام حرکات ساده اشاره است؛ این ربات به گونه‌ای برنامه ریزی شده که قادر به انجام برخی رفتارهای شبه‌انسانی مانند صدا کردن نام سگ یا رفتار کاملا ماشینی است.

در این مطالعه 41 سگ بر اساس طبیعت تعامل انسان- ربات به دو گروه اجتماعی و غیر اجتماعی تقسیم‌بندی شدند.

یک گروه از سگ‌ها در گروه غیر اجتماعی، نخست در تعامل با دو انسان شامل صاحب حیوان و مسؤول آزمایش، و سپس در تعامل حیوان با صاحب و ربات مورد بررسی قرار گرفتند.

سایر سگ ها در این گروه در یک آزمایش با الگوی نامنظم شرکت داده شدند.

دسته بعدی سگ‌ها در گروه اجتماعی، نخست در تعامل با دو انسان شامل صاحب حیوان و مسؤول آزمایش و سپس در تعامل حیوان با صاحب و ربات مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ سایر سگ ها در این گروه نیز در یک آزمایش با الگوی نامنظم شرکت داده شدند.

در هر دو گروه اجتماعی و غیر اجتماعی، مسؤول آزمایش یا ربات محل غذای پنهان شده را به حیوان نشان می‌دادند.

محققان تعاملات اجتماعی مثبت بین حیوان و ربات را ثبت کردند که نشان می دهد، زمانیکه ربات رفتار اجتماعی از خود بروز می‌دهد، سگ زمان بیشتری را در کنار ربات سپری می‌کند.

همچنین زمانیکه ربات با رفتار اجتماعی به محل غذای پنهان شده اشاره می کند، عملکرد حیوان برای یافتن غذا بهبود پیدا می‌کند.

محققان معتقدند که تجربه قبلی سگ در ارتباط با ربات ها، زمانیکه نحوه تعامل انسان با ربات PeopleBot را مشاهده می‌کند، می تواند به نگرش حیوان نسبت به ربات تأثیر بگذارد.

نتایج این مطالعه در مجله Animal Cognition منتشر شده است.

200-14.JPG

 

نظر شما
ادامه