کد خبر: ۱۴۸۶
تعداد نظرات: ۸ نظر

حکیم مهر -  رئیس بخش فارماکولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در نامه‌ای به معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی این دانشکده پیشنهادات اعضای بخش فارماکولوژی را برای بازنگری در دروس و واحدهای دوره دکترای عمومی دامپزشکی منعکس نمود.

متن کامل این نامه به این شرح است :

 

بسمه تعالی

 

معاون محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی


با سلام و احترام

 در پاسخ به نامه 1330/آ.م- 4/11/88 در خصوص بازنگری دروس دکترای عمومی دامپزشکی و فهرست واحدهای درسی برنامه پیشنهادی، موضوع در بخش فارماکولوژی مورد بحث قرار گرفت که جمع بندی نظرات همکاران بخش در دو قسمت کلی (بازنگری کلِ دروس دوره دکترای عمومی دامپزشکی) و جزئی (بازنگری دروس فارماکولوژی) ارائه می شود:

با نگاهی به مجموعه دروس دوره دکترای عمومی دامپزشکی (برنامه فعلی و پیشنهادی) مشخص می شود که جهت گیری کلی دوره، تربیت نیروهای انسانیِ (دامپزشکِ) همه فن حریف بوده است تا دانشجو بعد از فارغ- التحصیلی همانند یک پزشک عمومی که به درمان انسان می پردازد به امر طبابت و درمان انواع دامها اشتغال داشته باشد با این تفاوت که در کنار یک پزشک چندین کادر پزشکی و پیراپزشکی مانند دکتر داروساز، متخصصان آزمایشگاه، رادیولوژی، تغذیه، فیزیوتراپ و ...، وی را در امر طبابت یاری می کنند. با توجه به دولتی بودن خدمات دامپزشکی در زمان تدوین برنامه فعلی (حدود 30 سال قبل)، برنامه آموزشی فعلی برای رفع نیازهای آن هنگام تا حدی مناسب بوده اما با گذشت زمان، تغییر شرایط اجتماعی و افزایش فارغ التحصیلان این رشته، انتظارات بالقوه و بالفعل از دامپزشکان تغییر کرده و نیاز است تا بازنگری اساسی در آموزش دامپزشکی صورت پذیرد و این بازنگری با کم و زیاد کردن 1 یا 2 واحد به دروس موجود و یا جابجایی و تغییر عناوین دروس، راهگشا نخواهد بود و در عمل مشکلی را از سیستم آموزشی و بالتبع از دامپزشکی کشور نخواهد گشود.

برای بازنگری دروس دوره دکترای عمومی دامپزشکی در درجه اول، نیاز است تا تعریفی دوباره از رشته دامپزشکی، جایگاه و توانایی های فارغ التحصیلان این رشته و همچنین توجه به نیازها وانتظارات جامعه صورت گیرد. آنچه مسلم است دامپزشکان در عرصه های مختلف مرتبط با حرفه دامپزشکی (از جمله ارائه خدمات  بهداشتی و مدیریت مراکز پرورش دام، طیور و آبزیان، مسئولیت فنی در کشتارگاهها، کارخانه های فرآورده های دامی، آزمایشگاههای تشخیص دامپزشکی، شرکتهای تولید، توزیع، صادرات و واردات داروهای دامپزشکی و مواد بیولوژیک و همچنین مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها و درمانگاه های تشخیص و درمان دام) اشتغال دارند اما بخاطر نداشتن مهارت کافی و عدم اعتماد به نفس لازم، که بطور عمده ناشی از سیستم آموزشی نامناسب است، از کارآیی لازم بی بهره اند. در این راستا بسیاری از فارغ التحصیلان، مدت طولانی تحصیل خود را، از دست رفتن عمر خود و سرمایه کشور  و عملا" بیهوده تلقی می کنند.

بعبارت دیگر می توان ادعا کرد که در دهه های گذشته اکثر دامپزشکان به امور درمانی می پرداختند و تنها درصد کمی از آنها به سایر امور اشتغال داشتند، در حالی که اکنون می توان گفت که این وضعیت معکوس شده و درصد بالایی از فارغ التحصیلان به امور غیر درمانی می پردازند. متاسفانه در بازنگری پیشنهادی اخیر نه تنها به این موضوعات توجه نشده بلکه نتیجه نهایی این بازنگری افزایش واحدهای دوره بالینی بوده است.

با توجه به مطالب فوق اعضای بخش فارماکولوژی پیشنهادات خود را به شرح زیر اعلام می دارند:

 

الف- بازنگری اساسی:

بجای تربیت یک دامپزشک عمومیِ همه فن حریف، که عملا" هیچ حرفه ای را بخوبی فرا نمی گیرد پیشنهاد می شود در همین مدت شش سال به تربیت دامپزشکانی با گرایشهای مختلف مورد نیاز جامعه پرداخته شود. بطوری که دانشجو پس از پایان دوره، لااقل در یک گرایش بتواند مهارت کافی را کسب نماید. مسئله گرایشی بودن رشته های دانشگاهی سالهاست در دوره های کارشناسی سایر رشته ها اجرا می شود، چرا در دوره دکترای دامپزشکی با تنوع گونه های حیوانی و تخصصی بودن موضوعات هر کدام از گونه ها اینچنین عمل نشود؟

 اعضای بخش فارماکولوژی گرایش های دامپزشکی زیر را بعنوان پیشنهاد مطرح می کنند:

1-     دامپزشکی با گرایش بهداشت و بیماریهای نشخوارکنندگان

2-    دامپزشکی با گرایش بهداشت و بیماریهای تک سمی ها

3-    دامپزشکی با گرایش بهداشت و بیماریهای طیور

4-    دامپزشکی با گرایش بهداشت و بیماریهای آبزیان

5-    دامپزشکی با گرایش بهداشت و بیماریهای دامهای کوچک

6-    دامپزشکی با گرایش علوم دارویی

7-     دامپزشکی با گرایش علوم آزمایشگاهی

8-     دامپزشکی با گرایش بهداشت مواد غذایی

9-     دامپزشکی با گرایش بهداشت و بیماریهای حیوانات آزمایشگاهی

  10- دامپزشکی با گرایش علوم بیومدیکال

11- دامپزشکی با گرایش اپیدمیولوژی و بیماریهای مشترک انسان و دام

با ایجاد این گرایش ها، 4 سال اول دوره دکترای عمومی دامپزشکی بصورت مشترک و 2 سال آخر بصورت گرایشی دنبال می شود. بطوری که می توان از  لیست واحدهای پیشنهادی (واحدهای اختیاری 19 واحد، پایان نامه 6 واحد، کارآموزی 6 واحد و 11 واحد کارورزی مندرج در واحدهای اجباری) در مجموع 42 واحد را از کل واحدهای دوره جدا کرد و با یک سری تغییرات اندک در بقیه واحدها، 2 سال آخر را بصورت گرایشی دنبال نمود. بنابراین، ضمن اینکه در آموزش عمومی دامپزشکی تغییر اساسی ایجاد نمی شود، دانشجویان با سپری کردن 2 سال آخر در یکی از گرایش های مورد علاقه خود، دانش و مهارت بیشتری در حرفه خود کسب می کنند.

بدیهی است با اجرای این برنامه خواسته های همکاران گروه علوم درمانگاهی ازجمله پیشنهاد دروس جدید تکنولوژی تولید مثل، بیماریهای پستان، لنگش در نشخوارکنندگان، واحدهای اضافه شده به دروس بیماریهای درونی دامهای بزرگ و کوچک و ...، به نحو مطلوب تری تامین خواهد شد.

 

ب- بازنگری جزئی (دروس فارماکولوژی)

در ارتباط با دروس فارماکولوژی چند نکته قابل ذکر است:

1-      تعداد واحدها:

بر اساس فهرست دروس پیشنهادی: درس فارماکولوژی1 (3 واحد نظری)، فارماکولوژی2 (2 واحد نظری و 1 واحد عملی) و فارماکولوژی بالینی (2 واحد نظری- اختیاری)، ملاحظه میشود که یک واحد از درس فارماکولوژی 1 که حدود 10 سال است بصورت 4 واحد نظری در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اجرا     می شود حذف شده و 2 واحد نظری فارماکولوژی بالینی بصورت اختیاری پیشنهاد شده است. نظر اعضای بخش این است که اگر بنا بر بازنگری جزیی و غیر اساسی دوره مطابق برنامه پیشنهادی باشد، در صورتی که درس فارماکولوژی بالینی بصورت اجباری درآید تعداد واحدهای مربوط به فارماکولوژی مطلوب است. مع ذالک اگر قرار شد درس فارماکولوژی بالینی بصورت اختیاری باقی بماند، اعضای بخش اصرار دارند برنامه فعلی،4 واحد نظری فارماکولوژی یک و 3 واحد فارماکولوژی دو (جمعا"  7 واحد) به قوت خود باقی باشد.

بدیهی است چنانچه مقرر گردید بازنگری اساسی دوره نظیر آنچه در بالا بیان شد اجرا شود، درس فارماکولوژی بالینی تنها برای گرایش های مرتبط الزامی خواهد بود.

 

2-      زمان ارائه دروس فارماکولوژی

با عنایت به این که درس فارماکولوژی یکی از دروس حد واسط علوم پایه و علوم بالینی است بایسته است که در موقع مناسب خود ارائه شود. نامناسب بودن زمان ارائه دروس فارماکولوژی بویژه فارماکولوژی 2 یکی از مشکلات همیشگی بخش بوده و در سالهای گذشته بارها تغییر زمان ارائه آن درخواست شده است. بنظر اعضای بخش، زمان ارائه درس فارماکولوژی 1 بعد از اتمام درس فیزیولوژی 2 و زمان ارائه درس فارماکولوژی 2 بعد از اتمام دروس باکتری شناسی، انگل شناسی و قارچ شناسی مناسب است. زمان ارائه درس فارماکولوژی بالینی هم پس از اتمام دروس بیماریها و همزمان با ارائه واحدهای عملیات درمانگاهی پیشنهاد می شود. لازم بذکر است که سرفصلهای درس فارماکولوژی بالینی با جزییات لازم تهیه شده است که در صورت لزوم تقدیم خواهد شد.

 

3-       در مورد واحد عملی درس فارماکولوژی موکدا" پیشنهاد می شود که بصورت یک درسِ مستقل از فارماکولوژی 2 ارائه شود.

 

دکتر علی رسولی، رئیس بخش فارماکولوژی

 

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر اخلاقي
|
-
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۳
0
0
بازنگري در برنامه دكتراي عمومي دامپزشكي بسيار لازم و ضروري است كه مي تواند حتي متاًثر از شرايط منطقه اي كه دانشكده دامپزشكي در آن واقع شده است (فراواني نوع دام و....) نيز باشد.
در اين راستا به همت اساتيد دانشكده دامپزشكي دانشگاه شيراز اين مهم صورت پذيرفت و از سال 1385 براي دانشجويان ورودي اين سال اجرا گرديد كه هم اكنون اين دانشجويان در سال چهارم تحصيل خود با برنامه بازنگري شده جديد هستند. جزئيات برنامه در سايت دانشكده دامپزشكي دانشگاه شيراز vetmed.shirazu.ac.ir قابل مشاهد مي باشد.
دکتر غدیری
|
-
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۸
0
0
بازنگری در برنامه اموزش دامپزشکی ضروری است. ولی این مهم بایستی در راستای افزایش مهارت های علمی و عملی دانشجویان برای بهداشت و درمان دامهای بزرگ، کوچک و طیور صنعتی صورت پذیرد و در کنار آن اطلاعات لازم برای بهداشت و درمان سایر حیوانات مانند آبزیان، پرندگان زینتی و اگزوتیک و غیره را باید در برنامه آموزشی قرار داد. بنابراین آموزش دامپزشکی 2 سال علوم پایه و 4 سال بالینی باید طراحی شود. ضمنا با توجه به اشتغال دامپزشکان در سایر مشاغل حداکثر یک نیمسال برنامه آموزشی اختیاری در سال خر دوره 4 ساله بالینی مربوط به مواردیکه در نامه آقار دکتر رسولی ذکر شده است در نظر گرفته شود.
در بازنگری در آموزش دامپزشکی نباید متعصبانه برخورد شود.
دانشجوی دامپزشکی
|
-
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
این پیشنهاد واقعا پیشنهاد کاربردی و جالبی است و به نظر بنده واقعا کارشناسی شده است.از آقای دکتر رسولی و همکارانش به جهت همچین برنامه ریزی و دقت کاری باید تشکری صورت گیرد.
ا
|
-
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
0
0
خیلی عالی میشه
یکی از همکاران دامپزشک
|
-
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
0
0

این برنامه علی رغم ظاهر جذاب آن در یک فضای مجازی و غیر واقعی قابل اجر است و معلوم نیست بر اساس کدام نیاز بازار کار و کدام مجری آنهم در شرایط انبوه دامپزشکان بی کار طراحی شده است.

قابل ذکر است که در پیش از انقلاب اسلامی مشابه چنین برنامه ای در مقطعی اجرا شده بود. ولی با توجه به تفاوت شدید میان استقبال کنندگان از گرایشهای مختلف کاملا شکست خورد و از دور خارج شد.

چنین برنامه ای با توجه اینکه در تمام جهان در سالهای اخر تحصیل، واحدها در جهت گرایش فرد هدایت می شوند ولی نه اینکه فرد به طور کلی از دیگر گرایشهای دامپزشکی جدا شود بی سابقه است و در نهایت باعث اضمحلال و تجزیه رشته دامپزشکی خواهد شد.

ضمن اینکه چند سال است که در دانشگاه تهران واحدهای کارورزی اختیاری شده اند و دانشجو می تواند به گرایش خود تعدادی از کارورزی ها را که هم سو هستند انتخاب کند و از بقیه صرف نظر کند.

از طرف دیگر هم اکنون دوره یک ساله دیپلمای دامپزشکی پس از مقطع دکترای عمومی در برخی از دانشکده های دامپزشکی در حال اجر است.
دامپزشک
|
-
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
0
0
در مورد رشته پزشکی تعداد زیاد بیمار و مراکز درمانی ،داروخانه ،آزمایشگاه و شرایط بازار کار اجازه این کار را می دهد ولی در مورد رشته دامپزشکی تفکیک گرایش با این گستره با توجه به محدودیت بازار کار معقول بنظر نمی رسد.من در یکی از روستاها باید هم دام بزرگ معاینه می کردم هم کار مامایی انجام دهد هم سگ نگهبان و مرغ خانگی ویزیت می کردم تازه در مورد لاشه و گوشت نیز باید اظهار نظر می کردم.هم اکنون نیز بدلیل بازار بد و تغییر شغل در گرایش بهداشت مواد غذایی کار می کنم.بنظر من نظرسنجی در مسئله به این مهمی باید با مشارکت دامپزشکان عضو نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی صورت پذیرد نه اینکه اساتید دانشگاه که هم شغل و درآمد خوبی دارند و هم نسبت به اتفاقات بازار کار بی اطلاع و بی تفاوتند تصمیم بگیرند..
دکتر شاهو قهرمانی - بورد تخصصی پاتولوژی
|
-
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
0
0
بسیار جالب بود. ارزش اینگونه نظرات بعدها معلوم خواهد شد. این حقیر نیز در دوران دانشجویی (دکتری عمومی) با توجه به کمبودهای فاحشی که در زمینهء آموزش دامپزشکی احساس می شد و هنوز هم احساس می شود و به کمک دوستان، یک نظرسنجی انجام دادیم که خلاصه مقاله آن در پانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران (7 تا 9 اردیبهشت 87) پذیرفته شد. در صورت تمایل، مطالعه جزئیات کار، خالی از لطف نیست.
drshahi.path84@yahoo.com
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
0
0
با سلام
ضمن تشکر و تقدیر از آقای دکتر رسولی
با عنایت به پیشنهاد رشته های تخصصی دامپزشکی لازم به توزیع میباشد هم اکنون در دانشگاههای کشور رشته های علوم آزمایشگاهی و بهداشت مواد غذایی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تدرس میگردد لذا به نظر میرسد دامپزشکان محترم لازم و ضروری هست در رشته ها تخصصی درمان در طیور، دام بزرگ و کوچک، آبزیان ، زنبور عسل و کرم ابریشم و..... جهت ارائه خدمات تخصص دریافت نمایند
نظر شما
ادامه