کد خبر: ۱۵۰
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آنفلوآنزای خوکی وارد فاز چهار پاندمی شده است به این معنی که می‌تواند به صورتی سریع از فردی به فرد دیگر منتقل شود. بر این اساس این بیماری سریعا از مکزیک به آمریکا، کانادا، نیوزلند، استرالیا و کره جنوبی رسید...

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا بر رعایت نکات بهداشتی ساده فردی و اجتماعی به منظور قطع زنجیره انتقال آنفلوآنزای خوکی تاکید کرد.

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به تاریخچه آنفلوانزای خوکی گفت: آنفلوآنزای خوکی برای اولین بار در سال 1930 در خوکها شناخته شد و ابتلای تعداد زیادی خوک را به دنبال داشت. این بیماری به صورت تب‌دار و بیقراری بروز می‌کرد که قابلیت انتقال از خوکی به خوک دیگر را داشت.

وی ادامه داد: در ابتدا آنفلوآنزای خوکی به انسان انتقال نمی‌یافت تا اینکه در 19 مارچ سال 2009 اولین مورد انتقال آنفلوآنزای خوکی به انسان در مکزیک اتفاق افتاد. متاسفانه پس از آنکه انتقال از انسان به انسان صورت گرفت ویروس اولیه آنفلوآنزای A,H1N1 بود که ویروس جدید همان ویروس H1N1‌ است اما از نظر آنتی ژنیک با ویروس سال 1930 کاملا متفاوت است.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آنفلوآنزای خوکی وارد فاز چهار پاندمی شده است به این معنی که می‌تواند به صورتی سریع از فردی به فرد دیگر منتقل شود. بر این اساس این بیماری سریعا از مکزیک به آمریکا، کانادا، نیوزلند، استرالیا و کره جنوبی رسید.

وی با بیان اینکه ویروسی که با این سرعت گسترش می‌یابد خبر از یک وضعیت خطرناک می‌دهد، افزود: تا به حال هیچ موردی از آنفلوانزای خوکی درایران مشاهده نشده است. از آنجا که ایران کشور بسته‌ای نیست و با کشورهای مختلف در ارتباط بوده و پروازهای مختلف صورت می‌گیرد، وزارت بهداشت تمهیدات لازم را برای مقابله با موارد احتمالی پیش‌بینی کرده است، اما در عین حال رعایت نکات بهداشتی از سوی افراد ضروریست.

دکتر مردانی با اشاره به راه‌های پیشگیری از این بیماری گفت: با رعایت موارد ساده بهداشت فردی و اجتماعی می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد. شست و شوی مکرر دستها، قطع زنجیره انتقال این بیماری را به دنبال دارد. همچنین از مسافرت به کشورهایی که این بیماری در آنها بروز کرده باید خودداری کرد. سرفه و عطسه نیز با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد. از انجام سرفه و عطسه در دست باید پرهیز شود و از دستمال یکبار مصرف به این منظور استفاده شده و سپس دستمال‌ها به سطل زباله انداخته شوند. همچنین کودکانی که به مواردی شبیه آنفلوانزا مبتلا شده‌اند نباید به مدرسه فرستاده شوند.

این متخصص بیماریهای عفونی، علائم آنفلوانزای خوکی را شبیه آنفلوآنزای فصلی عنوان کرد و گفت: بروز تب ناگهانی بالا (39 تا 40)، درد بدن، درد عضلات، سردرد، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و در برخی موارد آبریزش بینی، اسهال و استفراغ از علائم آنفلوآنزای خوکی هستند.

دکتر مردانی با بیان اینکه افرادی که از واکسن آنفلوآنزا استفاده کرده‌اند علیه ویروس آنفلوآنزای خوکی مقاوم نیستند، افزود: برای این ویروس جدید تاکنون هیچ واکسنی ساخته نشده است. این بیماری درمان دارویی دارد و به صورت رایگان توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود. همچنین میزان مرگ و میر ویروس نوع جدید هنوز مشخص نیست اما تجربه مکزیک نشان می‌دهد مرگ و میر آن حدود 10 درصد است.

نظر شما
ادامه