کد خبر: ۱۵۱
دکتر راسخ، با بیان اینکه نتایج مطالعات حاکی از آن است که این دارو تا حدود زیادی علیه آنفلوانزای خوکی موثر است،‌ در ادامه توضیح داد: موتاسیون (تغییر در سیستم مولکولی) از ویژگی‌های بیماری‌های ویروسی است که سیستم ایمنی بدن در برابر دارو مقاومت نشان می‌دهد، اما داروی موثر بر آنفلوانزای خوکی مقاومت قابل قبولی در برابر ویروس دارد...

مشاور معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، با بیان اینکه استوک داروی (ذخیره استراتژیک) موثر بر آنفلوآنزای خوکی در کشور موجود است، گفت: همچنین ماده اولیه این دارو به مقادیر فراوان و قابل قبول در انبارهای دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد تا در صورت لزوم ظرف 48 ساعت به داروی موثر در درمان تبدیل شود.

دکتر حمیدرضا راسخ،  با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزای فصلی(آنفلوانزای انسانی) ایمنی لازم در برابر آنفلوآنزای خوکی ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: مطالعات و گزارشهای متعدد بین‌المللی نشان داده است که این واکسن در برابر آنفلوآنزای خوکی بی تاثیر است.

به گفته وی،هر چند عده‌ای معتقدند در پاندمی‌ها تلقیح این واکسن الزامی است.

مشاور معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، با بیان اینکه از دو سال پیش تاکنون درجهت ذخیره مقادیر فراوان ماده اولیه داروی موثر بر آنفلوانزا حرکت کرده‌ایم، گفت: چون با رسیدن تاریخ انقضاء دارو مصرف آن توصیه نمی‌شود و ناگزیر به معدوم کردن دارو هستیم؛ از این رو برای حفظ آمادگی بیشتر ضمن ذخیره دارو ماده اولیه آن را نیز تهیه کرده‌ایم.

دکتر راسخ، با بیان اینکه نتایج مطالعات حاکی از آن است که این دارو تا حدود زیادی علیه آنفلوانزای خوکی موثر است،‌ در ادامه توضیح داد: موتاسیون (تغییر در سیستم مولکولی) از ویژگی‌های بیماری‌های ویروسی است که سیستم ایمنی بدن در برابر دارو مقاومت نشان می‌دهد، اما داروی موثر بر آنفلوانزای خوکی مقاومت قابل قبولی در برابر ویروس دارد.

وی،افزود: به اعتقاد کارشناسان؛ بهترین راه مقابله با آنفلوآنزای خوکی تولید واکسن علیه این بیماری است که از زمان آغاز فعالیت دانشمندان برای ساخت واکسن حداقل به 3 ماه وقت نیاز است.

مشاور معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، در پایان یادآور شد: از زمان بروز نخستین مورد آنفلوانزای خوکی در مکزیک به افزایش ظرفیت ذخیره دارو و ماده اولیه آن اقدام کردیم.

نظر شما
ادامه