کد خبر: ۱۵۵۵

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی همدان ، لرستان و آذربایجان غربی

 

مدیرکل دامپزشکی همدان خبر داد: ورود مرغ بدون آنتی بیوتیک به بازار استان

 

دکتر احمد کریمی مدیرکل دامپزشکی استان همدان از ورود مرغ بدون آنتی بیوتیک به بازار همدان خبرداد. 
وی گفت:با توجه به رسالت اداره کل دامپزشکی در ارتقاء بهداشت عمومی و ایجاد امنیت غذائی شهروندان ، وبا در نظر گرفتن نقش باقیمانده های داروئی و خصوصاً آنتی بیوتیک های احتمالی موجود در برخی موادخام دامی در افزایش مقاومت های داروئی در انسان ، اداره کل دامپزشکی استان براساس طرحی مدون با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی و ارگان های ذیربط مبادرت به ایجاد زمینه های لازم برای پرورش مرغ بدون استفاده از آنتی بیوتیک در برخی مرغداریهای واجد الشرایط نمود.
کریمی افزود : با انجام مراقبتها و نظارت ونمونه برداریهای لازم از مرغداریهای مذکور، هم اکنون دومین مزرعه مرغ گوشتی دراستان در آستانه عرضه مرغ بدون آنتی بیوتیک می باشد که بزودی در اماکن عرضه مشخص و همچنین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا به شهروندان ارائه می گردد.

------------------------------------------

 

باهدف پیشگیری از بیماری تب کنگو؛
مدیرکل دامپزشکی لرستان:
بیش از 11 هزار لیتر سم در اختیار دامداران استان قرار گرفته است

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: با هدف پیشگیری ازبیماری تب کنگو بیش از 11 هزارلیترسم در اختیار دامداران استان قرار گرفته است.

دکتر گودرزی با بیان این مطلب گفت: از ابتدای امسال با هدف پیشگیری ازبیماری تب کنگو، 11 هزار و734 لیتر سم بصورت رایگان با استفاده از یارانه دولتی در اختیار دامداران استان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: دراین رابطه بدن 1میلیون و78 هزار 114 راس دام سبک، 99 هزار و639 راس دام سنگین و 3 میلیون و195 هزارو844 متر فضای نگهداری دام نیز سمپاشی و ضدعفونی شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه نمونه برداری از موارد مشکوک نیز بصورت مداوم در حال انجام بوده و سیستم مراقبت و پایش این بیماری در جمعیت دامی فعال است، ادامه داد: حمل و تردد دام زنده و فرآورده‌های خام دامی بدون هماهنگی و نظارت دامپزشکی ممنوع است، با هماهنگی صورت گرفته با نیروی انتظامی، از ترددهای بدون مجوز جلوگیری می‌شود.

دکتر گودرزی گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی، تکثیر بروشور، پوستر و پمفلت اموزشی جهت افزایش آگاهی دامداران، روستائیان، کارکنان کشتارگاه و قصابان و سایر افراد در معرض خطر بعمل آمده است.

وی بیان کرد: توصیه می شود مردم از ذبح دام خودداری کرده و دام‌های زنده خود جهت مراسم و نذورات خودرا به کشتارگاه‌ها هدایت کنند، شهرداری باید طبق قانون با نگهداری دام در منازل مناطق شهری با همکاری بهداشت محیط و دامپزشکی برخورد وآنها را به خارج از محیط شهری انتقال دهد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان عنوان کرد: باید با نگهداری دام زنده در حاشیه شهرها و خارج از میادین عرضه دام زنده تحت نظارت دامپزشکی، برخورد شود؛ اکیپ دامپزشکی نیز بر فروش دامها در میادین دام نظارت دارند.

----------------------------------

 

با اجرای اصل 44 قانون اساسی انجام می‌شود؛
واگذاری 100 درصد خانه‌های بهداشت دامپزشکی آذربایجان غربی به بخش خصوصی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی 100 درصد پست‌های خانه‌های بهداشت دامپزشکی استان به بخش خصوصی واگذار شده است.

دکتر شهرام دیلمقانی اظهار داشت: علاوه بر واگذاری پست‌های خانه‌های بهداشت دامپزشکی، امکانات و ساختمان‌های بلا استفاده دولتی نیز به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی با اشاره به اینکه پست دامپزشکی انزل و دیزج دول به ترتیب با مبلغ قرارداد 390 هزار ریال، 385 هزار ریال به بخش خصوصی واگذار شده است، تصریح کرد: 13 خانه بهداشت در روستاهای مختلف استان به بخش خصوصی واگذار شده است.
این مقام مسئول افزود: 100 درصد قرنطینه شهید کلانتری، قرچی‌بلاغی و 50 درصد قرنطینه ژاژوکه به بخش غیردولتی واگذار شده است.
دیلمقانی کاهش تصدی‌گری دولت را از جمله اهداف اجرای اصل 44 قانون اساسی عنوان کرد و گفت: با اجرای اصل 44 قانون اساسی زمینه اشتغال مستقیم 797 نفر و زمینه اشتغال غیرمستقیم 743 نفر در بخش دامپزشکی آذربایجان غربی فراهم شده است.
وی تصریح کرد: با واگذاری امور تصدی‌گری این اداره به بخش خصوصی در بخش دارویی برای 242 نفر، امور درمان 307 نفر، امور آزمایشگاه‌ها 19 نفر، مرکز مایه‌کوبی 545 نفر و در مراکز پخش داروئی برای 45 نفر فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.
این مقام مسئول اظهار داشت: علاوه بر این، فرصت شغلی برای 57 نفر در مراکز جمع‌آوری شیر، 90 نفر در خودوری حمل بهداشتی شیر، 14 نفر در کارخانه‌های تولید و بسته‌بندی انواع خوراک دام، دو نفر در مرکز بسته‌بندی تخم‌مرغ، 22 نفر در بخش کشتارگاه صنعتی طیور، 13 نفر در واحد بسته‌بندی گوشت قرمز و سفید، 128 نفر در قالب مسئول بهداشتی و 28 نفر به عنوان مسئول بهداشتی مرغ مادر و جوجه‌کشی فراهم شده است.
دیلمقانی با اشاره به وجود ظرفیت‌های مناسب در بخش دامپزشکی استان و ارائه خدمات در این بخش، اضافه کرد: بخش خصوصی در زمینه مبارزه با تب برفکی به طور گسترده وارد عمل شده است و بر اثر این فعالیت‌ها توانسته از بروز خسارت‌های ناشی از شیوع این بیماری در بین دام‌ها جلوگیری کند.

 

 

نظر شما
ادامه