کد خبر: ۱۶۲۰

حکیم مهر -  رئیس مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی دلیل عمده افزایش موارد بیماری تب مالت را تغییر سیاست‌های اجرایی سازمان دامپزشکی کشور در پوشش واکسیناسیون دامی عنوان کرد.

احمد کوشا گفت: از دیگر دلایل بروز بیماری تب مالت آلودگی گسترده فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه، عادات و رسوم غلط مردم در استفاده از لبنیات آلوده، مشکلات تشخیصی به خصوص در موارد مزمن است.
رئیس مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی شایع‌ترین بیماری دامی در دنیا و کشور را بیماری تب مالت عنوان کرد و گفت: بقای طولانی در محیط، خاک تا 73 روز، کود تا 2.5 سال، شیرتا 18 ماه دلیل اصلی بروز این بیماری به حساب می‌آید.
وی استان آذربایجان شرقی را دارای بیشترین مبتلایان بیماری تب مالت دانست و گفت: از میزان کشور رشد چشمگیر و در سال 87 بیش از 2 هزار مورد مبتلا به این بیماری داشتیم.
کوشا دلیل عمده افزایش موارد بیماری تب مالت را در اغلب استان‌ها را تغییر سیاست‌های اجرایی سازمان دامپزشکی کشور در پوشش واکسیناسیون دامی عنوان کرد.
رئیس مرکز بهداشت استان ایجاد و تقویت هماهنگی بین بخشی به عنوان مهم‌ترین راهکار در پیشگیری و کنترل این بیماری ذکر کرد و اظهار داشت: آموزش جامعه و گروه‌های در معرض خطر، آموزش کارکنان، پزشکان و دامپزشکان، افزایش پوشش واکسیناسیون دامی در بخش دامپزشکی، استقرار کارخانه‌های وسیع پاستوریزاسیون و تولید فرآورده‌های دامی پاستوریزه از دیگر دلایل مهم کاهش بروز بیماری در سال‌های اخیر است.
رئیس مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی خواستار تامین بودجه لازم برای توسعه واکسیناسیون دامی با نظر اداره کل دامپزشکی استان شد.

 

 

نظر شما
ادامه