کد خبر: ۱۶۵

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم، گفت: به‌رغم این که هنوز اثبات نشده ‌آنفلوانزای شایع شده در برخی کشورهای دنیا منشاء حیوانی دارد ولی سازمان دامپزشکی کشورمان سیستم‌های مراقبت و کنترل خود را فعال کرده و خوشبختانه تاکنون در کشور ما مشکلی در این زمینه پیش نیامده است.

دکتر کوروش فضایی با اشاره به اینکه این بیماری برای اولین بار در آمریکا و پس از آن در مکزیک گزارش شده است، ادامه داد: اکنون این بیماری به کشور‌های مختلف منتقل و عمدتا توسط انسان‌ها در حال انتقال بوده و به یک بحران تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز شواهدی به دست نیامده که منشاء واقعی این بیماری خوک است، ادامه داد: دامپزشکی و ارگان‌های مرتبط با آن در سرتاسر دنیا و ایران فعال شده و با دفاتر مرتبط با بهداشت حیوانی و انسانی ارتباط مستمر دارند، ولی هنوز اثبات نشده که این بیماری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

فضایی با اشاره به اینکه پایش‌های مختلف در کشورمان در حال انجام است، گفت: محدودی از گراز‌های وحشی نیز که در کشورمان وجود دارند برای پایش تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم ادامه داد: با توجه به این‌که این بیماری اکنون از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود سازمان بهداشت جهانی سطح هشدار این بیماری را به سطح چهار آورده است.

وی با اشاره به این‌که همه‌گیری بیماری‌ها دارای شش مرحله یا فاز است،‌ اضافه کرد: پیش از این ‌آنفلوانزاهای کشنده در فاز سه قرار داشتند ولی به دلیل انتقال این ‌آنفلوانزا از انسان به انسان به فاز چهار منتقل شده و با توجه به این‌که این ‌آنفلوانزا در بیش از یک نقطه دیده شده دو روز گذشته فاز این بیماری به فاز پنج منتقل شد.

فضایی با اشاره به این‌که اکنون بیشترین فعالیت توسط سیستم‌های بهداشتی انجام می‌شود،‌ اضافه کرد: همه کشورها سعی دارند جلوی انتقال آن را به کشور‌های مختلف بگیرند.

وی با بیان این‌که ویروس ‌آنفلوانزا یک ویروس غیرقابل پیش‌بینی است، افزود: این بیماری به شدت متغیر بوده و ممکن است به راحتی سد گونه‌ای را شکسته و برخلاف مواردی که ثبت شده در گونه‌هایی از حیوانات که قبلا دیده نمی‌شده، دیده شود.

او با اشاره به این‌که این بیماری به دلیل تکثیر بین انسان‌ها بسیار خطرناک است، تصریح کرد: هرچند که سازمان بهداشت جهانی مسافرت به کشورهای آلوده را ممنوع نکرده است، ولی بهتر است هموطنان از مسافرت‌های غیرضروری به کشورهای آلوده خودداری کنند.

فضایی تاکید کرد: کشوهای آمریکا، مکزیک، اتریش،‌ کانادا، چین، هنگ کنگ، دانمارک، آلمان، فلسطین، هلند،‌ نیوزیلند، اسپانیا، سوئیس و انگلیس کشورهایی هستند که به طور رسمی‌ وجود این بیماری در آن‌ها اعلام شده ولی به طور غیر رسمی‌ نیز در کشور فرانسه و بسیاری کشورهای دیگر وجود این بیماری اعلام شده است.

وی همچنین سردرد، تب، سرفه و درد عضلانی را از علائم این بیماری ذکر کرد و گفت: تاکنون براساس اعلام وزارت بهداشت موردی از این بیماری در کشور نداشته‌ایم و در فرودگاه‌ها نیز تیم‌های نظارتی،‌ بهداشتی وزارت بهداشت مستقر شده‌اند ولی برای جلوگیری از بروز این بیماری رعایت بهداشت فردی به همه افراد توصیه می‌شود و چنانچه فردی به این بیماری مبتلا شد، بهتر است حداقل تا یک هفته از حضور در اماکن عمومی‌ خودداری کرده و کاملا تحت نظر پزشک بوده و مراقبت‌های لازم را داشته باشد.

فضایی خاطرنشان کرد:‌ مدیرکل دامپزشکی سازمان خوار و بار کشاورزی FAO، اعلام کرده که این بیماری اکنون فقط یک بحران انسانی است و در حیوانات مشکلی ندارد و به همین دلیل نباید از مصرف مواد غذایی با منشا دامی ‌خودداری کرد و از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت دام نیز اعلام کرده که به‌کارگیری نام ‌آنفلوانزای خوکی برای این بیماری صحیح نیست، چراکه هنوز مشخص نشده این بیماری از خوک منتقل شده و توسط اعلامیه رسمی‌ این سازمان OIE، پیشنهاد شده که نام این بیماری به ‌آنفلوانزای آمریکای شمالی تغییر نام یابد.

نظر شما
ادامه