کد خبر: ۱۷۹۰

حکیم مهر -  رییس سازمان دامپزشکی کل کشور در مراسم افتتاحیه ستاد مدیریت بحران و حوادث دامپزشکی از دستاوردها و دغدغه‌های سازمان دامپزشکی سخن گفت.

دکتر مجتبی نوروزی درباره امنیت غذایی اظهار کرد: بحث امنیت غذایی دارای دو بعد کمی و کیفی است که بعد کمی آن در درون وزارت جهاد کشاورزی و بعد کیفی آن هم مربوط به سلامت غذای تولیدی است که این موضوع نیز به جهاد کشاورزی بر می‌گردد.

نوروزی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم فضای سالمی را با سطح ایمنی مطلوب در اختیار جامعه بگذاریم باید از زمان تولید در مزرعه تا زمان مصرف نظارت و کنترل را به صورت کامل انجام دهیم که هر دو این مجموعه کمی و کیفی در بدنه وزارت جهادکشاورزی گنجانده می‌شود.

وی در خصوص نقش سازمان دامپزشکی در این حوزه اظهار کرد: دامپزشکی به عنوان یکی از پایه‌های این مجموعه است که در مجموعه غذایی کشور سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده است.

نوروزی وظایف حاکمیت سازمان دامپزشکی کشور را چنین عنوان کرد: بحث سیاست‌گذاری و برنامه ریزی بهداشت و سلامت دام و فرآورده‌های خام دامی و فراهم کردن زمینه ورود به بازارهای جهانی از طریق اعمال قرنطینه از جمله بحث‌های مهم سازمان است. همچنین نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز تولید و توزیع دارو و مواد بیولوژیک در کنار نظارت بر کارخانه‌های تولید خوراک دام نیز از دیگر وظایف سازمان دامپزشکی است.

وی سپس به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان اشاره کرد و افزود: بحث کنترل بیماری‌های مشترک بین دام و انسان از موضوعات بسیار مهم و قابل بحث است زیرا از 1800 بیماری که در جمعیت انسانی تعریف شده است 823 عامل مشترک بین دام و انسان وجود دارد که این امر درکنار کنترل، پیشگیری این بیماری‌ها نمود پیدا می‌کند.

نوروزی در ادامه از اهداف راهبردی دامپزشکی کشور در افق 1404 سخن گفت و اضافه کرد: ارتقاء سطح سلامت جامعه ایران از طریق دسترسی عادلانه همه مردم روستایی و شهری به تولیدات دامی و همچنین بهبود شاخص‌های بهداشتی جامعه در کنار ارتقاء موقعیت ملی و منطقه‌ای در زمینه تولیدات دامی از جمله اهداف راهبردی ما در آینده است.

وی سپس بحث جهت گیری اصلی و شاخص‌های برنامه بهداشت دام در برنامه چهارم و پنجم را پیش کشید و گفت: افزایش پوشش بهداشتی دام‌ها، آبزیان، طیور و کاهش ضایعات مواد غذایی با منشاء دامی در کنار استانداردهای ملی، منطقه‌ای از جمله جهت‌گیری‌های اصل سازمان در این خصوص است.

وی در ادامه به مناطق پرخطر اطراف کشور اشاره کرد و افزود: به طور کلی از سمت کشورهای افغانستان و پاکستان مورد تهدید بیماری‌های مختلف هستیم که این موضوع در کنار آسیای میانه و کشور عراق و عربستان گاهی تهدیدهای بیشماری‌ را به کشور متحمل می‌کند.

نوروزی پس از آنفولانزای فوق پرندگان سخن گفت و اظهار کرد: کشور ما هر ساله مهمان بیش از 5/3 میلیون پرنده مهاجر از سایر کشورهاست که این موضوع توجه ونظارت ویژه‌ای را می‌طلبد.

وی فراگیر شدن بیماری‌های واگیر دار را چنین بیان کرد: اگر در کشور عربستان سعودی بیماری HF33 فراگیر شود آثار و تبعات آن 24 ساعت بعد در استان هرمزگان قابل مشاهده است.

نوروزی در خصوص تب برفکی خاطرنشان کرد: پیگیری و ریشه‌کنی تب برفکی طی یک برنامه ده ساله صورت می‌گیرد که این امر با بهره‌گیری از تیم GIS قابل حصول است.

نوروزی با اشاره به خصوصی سازی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در بسیاری از بخش‌های سازمان‌ شاهد این موضوع بوده‌ایم که آمارها از خصوصی شدن هر چه بیشتر این سازمان خبر می‌دهد اگر بسیاری از مناطق به دلایل مختلف نمی‌تواند وارد بخش خصوصی شود.

وی تغییرات کمی نیروی انسانی را چنین اظهار کرد: تا پایان سال 1382، 7285 کارمند داشتیم که با کاهش حدود 5/18 درصد نیروی انسانی طی ده ساله گذشته مواجه بوده‌ایم. به طوری که فقط برای 27 درصد خروجی‌های این سازمان در طول برنامه چهارم مجوز استخدام صادر شده است. این تعداد پرسنل در سال 87 به 5935 نفر رسیده است.

نوروزی از خسارات اقتصادی ناشی از بروز بیماری‌های دام و طیور سخن گفت و ادامه داد: در صورتی که اقدامات دامپزشکی در سال 88 صورت نمی‌گرفت خسارات ناشی از افت تولیدات دام و طیور و ... معادل 42 هزار و 463 میلیارد ریال برآورد می‌شد این در حالی است که اعتبارات سازمان دامپزشکی در سال 88 معادل 1498 میلیارد ریال بوده است.

وی اضافه کرد: لذا ارزش افزوده فعالیت‌های دامپزشکی بیشترین ارزش افزوده را در بخش کشاورزی نشان می‌دهد و سرمایه‌گذای در این بخش کاملا توجیه پذیر است.

در ادامه این مراسم باقری ـ ‌معاون وزیر و دبیر عالی مدیریت انجمن بحران کشور ـ‌ در طی سخنان کوتاهی با اشاره به مدیریت بحران سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: هر حادثه‌ای که دام، طیور و آبزیان را تهدید کند برای افراد یک جامعه نیز مشکل ساز خواهد شد.

باقری ادامه داد: براساس فرهنگ و اعتقادات جامعه از زمان‌های گذشته مردم برای حفظ سلامت خود به ذبح دام می‌پرداختند که این موضوع باز هم در راستای سازمان دامپزشکی کشور قرار می‌گیرد.

وی سپس بر تاکیدات رییس‌جمهور اشاره کرد و افزود: در طرح پیشنهادی رییس جمهور مبنی بر سوق دادن جمعیت شهری به سمت مناطق کم جمعیت نیز موضوع بحران و حوادث غیر مترقبه مطرح می‌شود که این امر نشان دهنده اهمیت بحث بحران و حوادث غیر مترقبه است.

نظر شما
ادامه