کد خبر: ۱۸۵۶۱

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به این مطلب که دامپزشکی صنعت بسیار بزرگ و تاثیر گذاری است، گفت: رویکرد دامپزشکی باید تغییر کند و به یک سازمان فعال با واکنش سریع تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران زیبا کردار بعد از ظهر دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز دامپزشک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اظهار داشت: دامپزشکی یکی از سازمان های است که در خصوص ارتقاء سلامت جامعه گام بر می دارد.

وی افزود: در حال حاضر و با توجه به گسترش بیماری های واگیردار در جهان دامپزشکی نیاز به توجه جدی و ضروری دارد و باید با برنامه ریزی متناسب با شرایط موجود گام برداریم.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان بیان کرد: از 14 مهر سال 92 دو اتفاق ناخوشایند در صنعت دامپزشکی استان کردستان اتفاق افتاد که یکی بیماری VHS بود که صنعت قزل آلا را درگیر کرد.

دکترزیبا کردار یادآور شد: منشاء این بیماری خارجی بود و با هماهنگی های جهاد  کشاورزی و شیلات و آموزش پرورش دهندگان زمینه معدوم سازی هر چه سریعتر ماهی های بیمار فراهم شد.

وی ادامه داد: در این نوع بیماری یک میلیون قطعه ماهی در 101 مزرعه معدوم شد و بیماری تحت کنترل قرار گرفت و به طور کامل در استان ریشه کن شد.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان گفت: همچنین در خرداد ماه امسال بیماری لمپی اسکین در بین دام ها رواج پیدا کرد و یک نوع بیماری خارجی بود که با حشرات و باد انتقال پیدا می کرد.

زیبا کردار در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم اظهار داشت: خوشبختانه با تشخیص سریع و اختصاص دادن تمام امکانات این بیماری ظرف یک ماه و نیم در سراسر استان کردستان ریشه کن شد.

وی افزود: در این نوع بیماری دام ها 100 هزار نوبت واکسیناسیون شدند و بیش از دو میلیون متر مکعب سم پاشی صورت گرفت و متاسفانه 200 راس دام در سطح استان معدوم شد.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان بیان کرد: این دو نوع بدبیاری از چند لحاظ ضررهای زیانباری را به صنعت دام استان وارد کرد که  یکی از آنها معدوم سازی سرمایه مردمی و ملی، نابود شدن تعدادی از واحدهای تولیدی و از بین رفتن صادرات با کشور عراق بود.

دکترزیبا کردار یادآور شد: دامپزشکس صنعت بزرگی است و برای برداشتن و جلوگیری از این بیماری ها پیشگیری و کنترل به موقع این بیماری می تواند باعث توسعه شود.

تولید سالیانه بیش از 300 هزار تن فراورده های گوشتی خام در کردستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در حال حاضر سالیانه بیش از 300 هزار تن فراورده های گوشتی خام در استان تولید می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان گفت: این آمار نشان می دهد که سازمان دامپزشکی باید در تمام مسیر و فرآینده های تولید و توزیع نقش پررنگی را داشته باشد و اگر کم کاری در این خصضوص صورت گیرد سلامت آحاد جامعه به خطر می افتد.

دکترزیبا کردار اظهار داشت: در سال جاری آمار جوجه ریزی و ظرفیت سازی واحدها 70 درصد افزایش داشته است ولی سوال اصلی این جا است که در این مدت چقدر در بحث پشتیبانی و حمایت و بهداشت افزایش داشته ایم.

وی افزود: سرمایه دامی کشور 110 هزار میلیارد تومان ارزش دارد و باید به این امر توجه کرد که چقدر هزینه و توان برای نگهداری از این سرمایه گذاشته شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان بیان کرد: همچنین باید به این امر توجه داشت که برای این سرمایه عظیم که مایه اشتغالزایی و تحرک در چرخه تولید، اقتصاد و عرضه است چقدر نیرو تربیت شده است.

دکترزیبا کردار یادآور شد: در حال حاضر دولت توجه ویژه ای به صادرات دام و فراورده های گوشتی به کشورهای همسایه دارد و با توجه به پتانسیل های استان  تا کنون سه هزار راس دام به کویت صادر شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود در این مراسم خود بیان کرد: رویکرد دام پزشکی استفاده از اساتید، نیروهای علمی و امکانات علمی در راستای اتقاء حوزه سلامت آحاد جامعه است.

 

 

 


نظر شما
ادامه