کد خبر: ۱۸۷۵

حکیم مهر -  رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از تلف شدن بیش از یک‌هزار و 200 راس دام سبک نابالغ و دو راس دام سنگین بر اثر ابتلاء به بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد.

جواد اسماعیلی  در بازدید از مناطق آسیب‌دیده از این بیماری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری پنج کانون بیماری تب برفکی در واحدهای پرورش شهرستان فردوس، اسلامیه، روستاهای طاهرآباد و باغستان سفلی تشکیل شده که مورد بازدید و نمونه‌گیری نیز قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر شهرستان فردوس دارای بیش از 100 هزار راس دام سبک و 2 هزار و 500 راس دام سنگین است که تعداد 70 هزار راس دام مورد واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی قرار گرفته‌اند ولی با توجه به بروز سویه جدیدی از این بیماری، واکسن بیماری تاثیر چندانی در پیشگیری آن نداشته است.
رئیس شبکه دامپزشکی فردوس ضمن ابراز نگرانی از شیوع این بیماری افزود: در چند سال اخیر هیچ موردی از بروز بیماری تب برفکی در فردوس گزارش نشده بود ولی اخیرا به دلیل ورود بی‌رویه دام‌های غیر مجاز، این بیماری در واحدهای دامی شهرستان بروز کرده است.
اسماعیلی با اشاره به انجام مایه‌کوبی گسترده در جمعیت دام سنگین و سبک شهرستان در مرحله بیستم طرح واکسیناسیون سراسری تب برفکی تصریح کرد: در حال حاضر با بروز سویه جدیدی از این بیماری در دام‌های شهرستان مواجه هستیم و واکسن بیماری توسط موسسه رازی در دست ساخت است که امید است ظرف چند ماه آینده آماده و مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس بروز تاول دهانی، تاول پستان، لنگش در گاو، گوسفند و بز را از جمله علائم بیماری تب برفکی عنوان کرد و افزود: دامداران باید ضمن رعایت مسائل بهداشتی، حمل و نقل دام را کنترل و از ورود افراد متفرقه به داخل واحدهای دامی جلوگیری کنند.
اسماعیلی همچنین دلالان دام و افراد سودجو را عامل ورود بیماری به منطقه و وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر به سرمایه دامی شهرستان دانست و خواستار همکاری و تعامل بیشتر دستگاه‌های مربوطه برای جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به شهرستان و برخورد قانونی با افراد سودجو شد.

 

نظر شما
ادامه