کد خبر: ۱۸۸۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

 

کارشناس مسئول واحد بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: پرندگان مهاجر ممکن است مخزن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند و باید از تماس با آنها خوددداری کرد.

دکتر علیرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به استان کرمانشاه، اظهارکرد: این پرندگان خصوصا انواع آبزیان می‌توانند مخازن ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان خصوصا تیپ A باشند که می‌توان برای انسان‌ها نیز مخاطرات بهداشتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این پرندگان عمدتا مخزن بیماری هستند، یادآوری کرد: خود پرنده معمولاً علامتی را نشان نمی‌دهد و نمی‌توان وجود بیماری را در آن تشخیص داد.

به گفته این مسئول بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی 12 کشور دنیا از جمله روسیه درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و برخی از پرندگان مهاجر از روسیه به کرمانشاه می‌آیند.

حیدری در خصوص راهکارهای پیشگیرانه اندیشیده شده در این خصوص، خاطرنشان کرد: به تمام واحدهای صنعتی پرورش طیور توصیه کردیم راه‌های ارتباط احتمالی طیور خود با پرندگان را مسدود کنند.

وی به روستاییانی که طیور سنتی دارند نیز توصیه کرد از تماس طیور خود با پرندگان مهاجر ممانعت کنند و در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک یا تلفات غیرعادی مراتب را با شبکه دامپزشکی در میان بگذارند.

کارشناس مسئول واحد بهداشت و مبازره با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اعلام شماره تلفن "512"، تاکید کرد: افراد می‌توانند هرگونه موارد مشکوک را با این سامانه در میان بگذارند و ظرف مدت چهار ساعت می‌توانیم نتیجه آزمایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را اعلام کنیم.

حیدری با بیان اینکه بیشتر افرادی که مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده اند با لاشه تماس مستقیم داشته‌اند، به شکارچیان توصیه کرد از شکار غیرمجاز بپرهیزند و تدابیر بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته با تدابیری که اندیشیده شده هیچ موردی از کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه نداشتیم.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار آزمایشگاهی
|
-
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
0
0
با اظهار مدت زمان انجام آزمایش ، مدیران برای خود تبلیغات نکنند. اینکه هر آزمایشی چقدر زمان می برد همه می دانند.
نظر شما
ادامه