کد خبر: ۱۸۸۵۴

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: ذبح دام در خیابان و در مسیر حرکت دسته های عزاداری می تواند باعث انتقال عامل ابتلا به تب کریمه کنگو شود.

به گزارش روزیکشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ، 'عبدالرزاق پاکزاد' افزود: ناقل بیماری تب کریمه کنگو می تواند سالها در خاک زنده بماند و ممکن است، گوشت گوسفند ذبح شده در خیابان به آن آلوده شود.

وی ادامه داد: بهتر است دامها در مکانهای خاصی که توسط شهرداری مشخص شده است، ذبح شود.

وی تاکید کرد: لازم است در صورت ذبح در مسیر حرکت دسته های عزاداری، امحا، احشا و فضولات دام در محل رها نشود و قصابان حداقل تماس را با لاشه دام داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به پخش نذورات توسط عزاداران حسینی گفت: پخش نذری ادای همان تکلیفی است که فرد بر عهده خود می گذارد تا ارادت و سپاس خود را مستقیم یا از طریقهای خاصی که رابطه ای شفاف و مستحکم بین وی و خداوند بوجود می آورد، به معبود خود خداوند بلند مرتبه ابراز کند.

وی گفت: بهتر است با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی چهره زیبای این عمل خدا پسندانه را همچنان حفظ کنیم.

مهندس پاکزاد در ادامه افزود: رعایت ضوابط و نکات بهداشتی و توجه به حفظ سلامت عزاداران در توزیع نذورات بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل توصیه می شود افرادی که در توزیع آب، چای و غذا مشارکت دارند با رعایت بهداشت فردی، به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند.

وی ادامه داد: افرادی هم که افتخار خدمت در آشپزخانه، تکیه ها و مسجدها را دارند باید کارت سلامت داشته باشند.

این مسئول یادآور شد: هرگونه پخت و پز نیز باید در مکانی انجام شود که حداقل شرایط بهداشتی را دارا باشد و مدیر هیئت موظف است نسبت به معرفی محل به مرکز بهداشت و درخواست بازدید و اخذ مشاوره و تاییدیه بهداشتی اقدام کند.

 

 

نظر شما
ادامه