کد خبر: ۱۹۱۵

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی کرمان و خراسان رضوی

 

همزمان با روز جهانی دامپزشکی اعلام شد؛
فعالیت‌های دامپزشکی بسترساز توسعه است

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی،‌ نقش دامپزشکی را در سلامت و امنیت غذایی جامعه بسیار مهم و محوری خواند.

دکتر جعفر عطارباشی صبح شنبه 24 آوریل، مقارن با چهارم اردیبهشت ماه به مناسبت روز جهانی دامپزشکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توسعه جوامع وابستگی کاملی به سلامت جوامع دارد و دامپزشکی با تامین سلامت و امنیت غذایی تاثیر بسزایی در ارتقای بهداشت عمومی و در نتیجه توسعه کشور در زمینه‌های مختلف دارد.
وی با توجه به وظیفه‌مندی دامپزشکی در زمینه تامین سلامت فرآورده‌های خام دامی اظهار داشت: کشتار طیور در کشتارگاه‌های طیور این استان از مرز 50 میلیون قطعه درسال 1388 فراتر رفته و به بیش از 58 میلیون و 400 هزار قطعه رسیده است.
وی اعلام داشت: این میزان، حاصل کار 14 کشتارگاه صنعتی در اقصی نقاط این استان است که با توجه به ضرورت نظارت دائم کارشناسان دامپزشکی در این کشتارگاه‌ها، از مجموع رقم یاد شده بیش از 500 هزار قطعه از لاشه‌های کشتار شده به وزن 400 هزار کیلوگرم در مراحل مختلف معاینه قبل و یا بعد از کشتار به دلیل ابتلای به برخی بیماری‌ها از جمله سپتی سمی، مسمومیت، نیوکاسل و ... از چرخه مصرف حذف شده است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی حضور ناظران شرعی در کنار ناظرین فنی دامپزشکی در کشتارگاه‌های طیور را از دستاوردهای مهم دامپزشکی در سالیان اخیر دانست.
وی اظهار داشت: در پی نظارت ناظرین شرعی، در سال 88، بیش از 500 قطعه طیور که حرام تشخیص داده شده بود نیز حذف و معدوم شده است.
عطارباشی افزود: میزان واکسیناسیون طیور استان علیه بیماری‌های مختلف طی سال گذشته به بیش از 423 میلیون قطعه رسیده و باتوجه به تاکید دولت و نیز در راستای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور و در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی، انجام امور درمان و واکسیناسیون طیور به طور کامل به بخش خصوصی سپرده شده است.
به گفته وی، میزان جوجه‌ریزی واحدهای پرورش دهنده طیور خراسان رضوی نیز طی سال قبل به بیش از 70 میلیون قطعه رسیده است.

--------------------------------

 

به مناسبت روز جهانی دامپزشکی عنوان شد :
انتشار عوامل بیماری‌زای نوپدید از چالش‌های سلامت انسان است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: خطر انتشار عوامل بیماری‌زای نوپدید و بازپدید رو به رشد جهان از چالش‌های مهم و اساسی بهداشت و سلامت انسان در حال حاضر است.

دکتر غلامرضا زیدآبادی با اشاره به روز جهانی دامپزشکی اظهار داشت: این عوامل شامل آنفلوانزای پرندگان، آنفلوانزای خوکی، جنون گاوی و تب‌های خونریزی‌دهنده و همچنین امنیت غذایی جمعیت هستند.
وی افزود: در سال جاری روز شنبه 24 آوریل 2010 برابر با چهارم اردیبهشت‌ ماه جاری به عنوان روز جهانی دامپزشکی به پاس خدمات گسترده و تاثیرگذار دامپزشکی در عرصه‌های مختلف به ویژه بهداشت عمومی و سلامت و امنیت غذایی در سراسر جهان از خدمات فعالان عرصه دامپزشکی قدردانی می‌شود.
زیدآبادی تصریح کرد: شعار محوری و مشترک سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان جهانی بهداشت در سال 2010 « یک جهان، یک سلامت» است.
وی خاطرنشان کرد: انتخاب این شعار مهم و اساسی بیانگر این است که جهان در زمینه ارتباط تنگاتنگ بیماری‌های حیوانات و انسان به درک عمیقی نائل شده و با دلایل انکارناپذیر پی برده است که در جهان کنونی بهداشت و سلامت انسان از بهداشت و سلامت حیوانات جدایی‌ناپذیر است.
زیدآبادی گفت: غلبه انسان بر عوامل بیماری‌زا و حفظ سلامت جامعه جز در سایه همکاری و ارتباط تنگاتنگ پزشکان و دامپزشکان و نیز همکاری‌های جهانی امکانپذیر نیست.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: خطر انتشار عوامل بیماری‌زای نوپدید و بازپدید مانند آنفلوانزای پرندگان، آنفلوانزای خوکی، جنون گاوی و تب‌های خونریزی‌دهنده و همچنین امنیت غذایی جمعیت روبه رشد جهان از چالش‌های مهم و اساسی بهداشت و سلامت انسان در حال حاضر است.
وی افزود: یکی از رسالت‌های مهم دامپزشکی ارائه خدمات ارزشمند در عرصه بهداشت عمومی است، این بخش از خدمات دامپزشکی در خدمت بهداشت عمومی نامیده می‌شود.
زیدآبادی گفت: سازمان بهداشت جهانی در تعریف دامپزشکی در خدمت بهداشت عمومی بیان کرده است، «‌همه کوشش‌های اجتماعی تاثیرپذیر و تاثیرگذار از طریق علم و هنر دامپزشکی برای مقابله با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در جمعیت حیوانی در راستای حفظ سلامتی و افزودن رفاه انسانی است».
وی تصریح کرد: بیماری‌های مشترک از دو جنبه اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت هستند، گذشته از خسارات اقتصادی ناشی این بیماری‌ها در حیوانات، مشکلات بهداشت عمومی فراوانی از جمله نداشتن واکسن و یا درمان موثر در جمعیت انسانی، ایجاد ناتوانی و مرگ و میر، ایجاد ترس و نگرانی در جامعه، اثر سوء در تجارت و صنعت توریسم، احتمال استفاده از آنها در تهدیدات بیوتروریستی مطرح است.
زیدآبادی خاطرنشان کرد: ضرورت همکاری و هماهنگی بین‌بخشی در مراقبت و مقابله با آنها را گوشزد می‌کند.
وی اظهار داشت: بعضی از بیماری‌های نوپدید و بازپدید مشترک بین انسان و دام در دهه گذشته و جهانی شدن بعضی از آنها مانند سندروم تنفسی فوق حاد در سال 2003 در 33 کشور جهان، آنفلوانزای خوکی در سال 2009 در جهان، حساسیت موضوع و ضرورت همکاری بین‌بخشی در سطوح ملی و همکاری کشورها در سطح منطقه‌ای و یا بین‌المللی را در مراقبت و مقابله با آنها منعکس می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مواد غذایی با منشا دامی همواره به عنوان مهم‌ترین منابع پروتئینی در رژیم غذایی انسان مطرح بوده است، بروز مشکلاتی مانند آلودگی محصولات دامی به دی‌اکسین‌ها در اروپا، آلودگی‌های متعدد مواد غذایی به مایکوتوکسین‌ها، رخداد جنون گاوی در بریتانیا و سایر نقاط جهان در دهه‌های اخیر اهمیت سلامت غذا را منعکس می‌کنند.
وی تصریح کرد: در پاسخگویی به چالش‌های پیش رو در نگاه جدید به ساختار تشکیلاتی سرویس‌های دامپزشکی، بهداشت و سلامت مواد غذایی با منشا دامی در سراسر زنجیره تولید، فرآوری بسته‌بندی توزیع و عرضه، به عنوان مسئولیت سرویس‌های دامپزشکی شناخته شده است.
زیدآبادی خاطرنشان کرد: شعار یک دنیا، یک سلامت باید سرانجام تمام کشورها را به تعهدی قوی برای تاسیس یک سیستم تشخیص سریع و به موقع اپیدمی‌ها و انجام اقدامات سریع برای کنترل آنها و به قبول رویکرد یکسان توسط دامپزشکان و پزشکان برای کنترل بیماری‌های غیربومی از طریق توجه به روش پیشگیرانه و اقدامات درمانی هدایت و ترغیب کند.
وی اظهار داشت: امیدواریم این نگاه واحد به مقوله سلامت دیدگاهی جامع در باره توجه به دستگاه‌های متولی بهداشت و سلامت در مردم و مسئولان کشور ایجاد کرده و شرایط مناسب برای پیشگیری و مقابله با مخاطرات جدی بالقوه را فراهم کند و با همکاری تنگاتنگ همه متولیان امر سلامت روزبه‌روز شاهد رشد و شکوفایی شاخص‌های بهبود سلامت در کشور باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه