کد خبر: ۱۹۶
دکتر نوروزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید آیا با تصویب طرح بهره‌وری بخش کشاورزی شما استعفا می‌دهید؟ گفت: ما نقطه‌نظراتمان را گفته‌ایم، در جایی که اصلاح قانون سازمان دامپزشکی در دستور کار کمیسیون کشاورزی است معنی ندارد ما همان موضوعات را مجددا دراین طرح مطرح کنیم...
A0515735

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به خبرنگار ایسنا با تاکید بر اینکه صددرصد خودکفایی در تولید داروهای دامپزشکی توسط بخش خصوصی حادث شده است، گفت: در تولید واکسن‌های دامی نیز به 70 درصد خودکفایی رسیده‌ایم و اکنون با تحریک بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کنیم تا ظرف سه تا پنج سال آینده در تولید واکسن‌های دامی به خودکفایی رسیده و جشن آن را برگزار کنیم.

 دکتر مجتبی نوروزی در حاشیه جشنواره نوآوری و شکوفایی صنعت داروهای دامی با بیان اینکه واردات واکسن‌های دامی تا رسیدن به خودکفایی کامل ادامه دارد، از رونمایی واکسن سه‌گانه نیوکاسل، آنفولوانزا و گامبورو در کشور خبر داد و در ادامه  افزود: کاهش استرس واحدهای مرغداری با تزریق یک واکسن بسیار با اهمیت است چراکه درصد ایمنی آن بسیار بالا بوده و امیدواریم بخش خصوصی بتواند با برداشتن گامی بلند، در زمینه تولید واکسن‌های دامی نیز وارد شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور150 شرکت تولیدکننده دارو، واکسن، سموم و مواد اولیه وجود دارد، اضافه کرد: این شرکت‌ها 200 قلم از موارد ذکر شده را در کشور تولید می‌کنند و البته در کشور آمادگی صادرات به برخی از کشورهای آفریقایی و آسیای میانه وجود دارد.

نوروزی با بیان اینکه در تولید مواد اولیه نیز وارد شده‌ایم، افزود: در این زمینه یک سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه طراحی شده و آنها درحال پیگیری هستند تا بتوانیم در زمینه مواد اولیه نیز صددرصد خودکفا شویم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه این جشنواره به مناسبت خودکفایی در زمینه تولید داروهای دامی و رونمایی از محصولات جدید برگزار شده است، ادامه داد: بنا داریم از این پس هر چند ماه یکبار رونمایی از یک محصول جدید در عرصه دارو و واکسن در سطح کشور داشته باشیم.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد داروها مدنظر نیست، افزود: امروز رونمایی از داروهای دامی در زمینه‌ داروهای گیاهی بود چراکه بحث تولیدات ارگانیک در راستای سلامت جامعه برای ما بسیار با اهمیت است و سعی داریم با تولیدات داروهایی که کمترین میزان باقیمانده‌ها را داشته باشند این صنعت را رونق دهیم.

نوروزی ضمن مخالفت با واردات داروهای دامی به کشور گفت: با توجه به اینکه در تولید داروهای دامی خودکفا شده‌ایم سعی داریم با بستن تعرفه‌های بالا به نوعی از تولیدات داخلی حمایت کنیم چراکه معتقدیم این تولیدات با تولیدات خارجی برابری دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اینکه در عرصه واکسن‌های دامی 30 درصد تا خودکفایی فاصله داریم، فضا را برای واردکننده‌ها باز گذاشته‌ و قیمت تعرفه را پایین نگه می‌داریم تا آنجایی که تولید مشابه در داخل کشور وجود ندارد قیمت تمام شده برای کشور ارزان باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید آیا با تصویب طرح بهره‌وری بخش کشاورزی شما استعفا می‌دهید؟ گفت: ما نقطه‌نظراتمان را گفته‌ایم، در جایی که اصلاح قانون سازمان دامپزشکی در دستور کار کمیسیون کشاورزی است معنی ندارد ما همان موضوعات را مجددا دراین طرح مطرح کنیم.

او با بیان اینکه تعدد قوانین ایجاد مشکل می‌کند، ادامه داد: تا چند هفته دیگ راین قوانین در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد که فکر می‌کنیم جای این قوانین آنجاست و با توجه به اینکه در ماده 16 طرح افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، موضوع انحلال سازمان‌های حاکمیتی آمده است قطعا تصویب این ماده به سود بهداشت کشور نخواهد بود و به طور حتم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه خواهند داشت.

نوروزی اضافه کرد: با رایزنی‌های انجام شده با نمایندگان مجلس شورای اسلامی امیدواریم این طرح در طرح اصلاح قانون اصلاح سازمان نظام دامپزشکی و قانون اصلاح سازمان دامپزشکی قرار گیرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: طرح بهره‌وری در بخش کشاورزی باید جامع و کامل باشد و از 65 زیربخش کشاورزی به دو یا سه زیربخش نچسبد و همه زیربخش‌ها را در بر گیرد.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از ورود آنفولوانزای خوکی به کشور اظهار کرد: به تمامی قرنطینه‌های کشور در گمرکات، بنادر و فرودگاه‌ها آماده باش داده شده و در حال حاضر پایش فعال را از گرازهای وحشی آغاز کرده‌ایم و مراقبت فعالی در سطح مرغداری‌های کشور درحال انجام است.

نوروزی ادامه داد: تاکنون گزارشی مبنی بر وجود آنفولانزای خوکی در جمعیت دامی کشور اعم از وحوش و دام‌های اهلی ارائه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت فعال در کشور در زمینه آنفولانزای خوکی تشدید شده است و در حال حاضر برای پایش مناطق کشور هفت آزمایشگاه در هفت استان فعال شده است.

نظر شما
ادامه