کد خبر: ۱۹۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  تب برفکی از جمله بیماریهای مشترک بی انسان و دام محسوب می شود، اما عوارض آن بر انسانها بسیار کم است و جای نگرانی نیست.

نایب رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران با اعلام این مطلب گفت: بنا به تایید سازمان جهانی بهداشت دام، تب برفکی مشترک یا زئونوز است.

دکتر آراسب دباغ مقدم افزود: برخی بیماریها چون تب کریمه کنگو نیز مشترک هستند و عوارض زیادی برای انسانها خواهند داشت.

وی با اعلام اینکه تب برفکی در دامهای دارای عوارض سنگین و گاهی تلفات است، ادامه داد: احتمال انتقال به انسانها در شرایطی که از فرآورده های لبنی خام و گوشتهایی که مراحل نگهداری و پخت را خوب طی نکرده باشند وجود دارد.

 تاولهای چرکی یکی از نشانه های تب برفکی در انسان

نایب رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان خاطرنشان کرد: بیشتر تاولها در دهان ایجاد می شود اما خطرناک نیست و معمولا با محلولهای ضدعفونی کننده برطرف می شود.

وی با اعلام اینکه بیماریهای ویروسی درمان خاصی ندارند، گفت: این بیماری نیز از جمله بیماریهای محسوب می شود.

دکتر دباغ مقدم افزود: به دامداران و کسانی که با دامهای مبتلا سروکار دارند، توصیه می شود دستهای خود را پس از خروج از دامداری خوب شسته و از تماس دست آلود با چشم خودداری کنند.

وی در پاسخ به ایانا درباره احتمال ورود غیرمجاز فرآورده های آلوده به بازار گفت: دامهای آلوده به دلیل ضعف و لاغری اگر هم به کشتارگاه بروند، لاشه آنها تحت عنوان لاشه تب دار و کم وزن و لاغر حذف می شود. بنابراین مشکلی برای مصرف کنندگان گوشت و سایر فرآورده ها وجود نخواهد داشت.

 وجود بیش از 300 کانون آلوده تب برفکی در کشور

دکتر دباغ مقدم نیز مانند سایر مسئولان به واردات غیرمجاز دامهای آلوده از مرزهای شرقی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 300 کانون آلوده در کشور شناسایی شده است و برای جلوگیری از آلودگی سایرین، واکسیناسیون گسترده ای در کشور آغاز شده است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
|
-
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۲
0
0
با سلام
باید به عرض برسانم چرا کم کاری خودمان را به کم کاری دیگران نسبت میدهیم و میگوییم دیگران باعث ورود بیماری شده اند من تا کنون از روز اول بروز بیماری هزاران بار شنیدهام که بیماری از مرزهای شرقی و استان سیستان و بلوچستان وارد شده ! پس چطور در این استان هیچگونه تلفاتی نداریم آیا و آیاهای دیگری را کسانی که این انگ را به مرزهای شرقی میزنند باید پاسخ بدهند.
نظر شما
ادامه