کد خبر: ۲۰۱۲۷
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
انتشار شایعات مبنی بر آلودگی برخی از مواد غذایی، تنها سبب افزایش نگرانی مردم می‌شود / دو سال قبل 750 هزار تن مرغ وارد کشور شد که به دلیل آلودگی، در شرایط خاص معدوم‌سازی شد ...
khalaj

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی، فرآورده های خام دامی کشور را عاری از هر گونه آلودگی اعلام کرد و گفت: انتشار شایعات مبنی بر آلودگی برخی از مواد غذایی تنها سبب افزایش نگرانی در بین مردم می شود.

دکتر مهدی خلج در گفت‌وگو با ایرنا، سازمان دامپزشکی را یکی از متولیان حفظ سلامت جامعه برشمرد و افزود: این سازمان در تامین سلامت جامعه و تحکیم اقتصاد ملی در عرصه های تولید و واردات محصول سالم نقش بسزایی دارد، به طوری که اهداف و اقدامات واکنش سریع آن در کنترل و مقابله با بیماری های دامی باید در اذهان عمومی تبیین شود.

وی اظهار داشت: طی سال های اخیر شایعاتی درباره سلامت و بهداشت محصولات تولیدی کشور منتشر شده که معتقدیم برای تولید محصول سالم باید نظارت های بهداشتی بر تمام حلقه های تولید از جمله فرآورده های خام دامی با کیفیت و سالم از مزرعه تا سفره مردم با شدت بیشتری اعمال شود.

وی یادآور شد: طی دو سال اخیر برخی مدعی شدند 47 درصد از گوشت مرغ تولیدی کشور دارای فلزات سنگین است که این امر بارها توسط سازمان دامپزشکی تکذیب شده است.

 وی اضافه کرد: معتقدیم وقتی رد پای یک مخاطره در محصولی دیده می شود به معنای آلودگی آن محصول نیست، بلکه محصولی قابلیت مصرف ندارد که آلایندگی آن از حد مجاز بیشتر باشد.

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در این راستا سال 92 حدود 38 هزار و 500 آزمایش روی 880 فرآورده خوراکی برای تشخیص 32 مخاطره انجام شد که طبق آخرین نتایج بدست آمده، هیچیک از نمونه های گوشت مرغ مورد آزمایش دارای سرب بیش از حد مجاز نبوده است.

 وی افزود: ادعا می کنیم که براساس پایش های مستمر در گوشت مرغ، به طور مشخص هیچ آلودگی در این محصول دیده نشده و گوشت مرغ تولید داخل سالم است.

دکتر خلج درخصوص گوشت مرغ وارداتی نیز اظهار داشت: دو سال قبل 750 هزار تن مرغ وارد کشور شد که به دلیل آلودگی، در شرایط خاص معدوم سازی شد.

به گفته وی، در این راستا، برای مخاطرات شیمیایی، بیولوژیک و فیزیکی فرآورده های خام دامی حداقل و حداکثرهای مجازی تعیین شده که در برخی موارد محصول باید عاری از هرگونه مخاطره باشد این بدان معنی است که آلایندگی برخی محصولات باید صفر باشد.

 وی با بیان اینکه استاندارد محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف متفاوت است، گفت: در واقع سبد غذایی کشورهای مختلف تعیین کننده حد مجاز هر یک از مخاطرات در محصولات غذایی است، بنابراین در کشور ما بنا بر سبد غذایی مردم حداکثرهایی که مجاز است مورد ارزیابی قرار می گیرد، به طور مثال عدد مخاطرات کشوری که سه برابر ما شیر و گوشت مصرف می کند با کشوری که یک سوم ما شیر و گوشت مصرف می کند، متفاوت است.

 رئیس سازمان دامپزشکی یکی از مشکلات تعیین حد مجاز مخاطرات در کشورما را تفاوت این عدد در سازمان های مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه سازمان دامپزشکی با سازمان استاندارد در خصوص این اعداد اختلاف نظرهایی دارد به طور مثال حد مجاز مخاطرات شیرخام یا گوشت مرغ سازمان استاندارد با میزان مجاز سازمان دامپزشکی متفاوت است.

دکتر خلج رعایت اصول بهداشتی در تهیه فرآورده های خام دامی را مطلوب دانست و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی شرکت ایرانی کد بهداشتی از سازمان دامپزشکی دریافت کرده اند و اسامی آنان برای صادرات در فهرست اتحادیه اروپا ثبت شده است بنابراین ممنوعیتی برای صادرات وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که اگر تولید فرآورده های خام دامی داخل با مشکل مواجه بود، امکان صادرات این محصولات از کشور ما وجود نداشت که این امر نشان دهنده دیپلماسی قوی و عملکرد جدی سازمان دامپزشکی در رعایت اصول بهداشت فرآورده های خام دامی است.

 وی افزود: تولید پایدار کشور ما در گرو تولید محصول سالم است؛ این بدان معنی است که شاید بتوانیم به صورت انبوه تولید کنیم اما تولید انبوهی که نیاز ما را برآورده می کند باید از طریق صادرات برای کشور ارزآوری ایجاد کند.

وی درباره صادرات دام زنده نیز گفت: هم اکنون به دلیل رعایت اصول بهداشتی دام، بدون هیچ مشکلی بخشی از دام زنده کشور ما به کشورهای همسایه صادر می شود، اما برای جلوگیری از ورود دام زنده آلوده به کشور باید علاوه بر اقدامات سازمان دامپزشکی از سوی سازمان های دیگر حمایت های لازم صورت گیرد.

دکتر خلج گفت: قانون سازمان دامپزشکی و برخی آیین نامه های وزارت بهداشت گویای آن است که سازمان دامپزشکی کشور مسئول تأمین بهداشت فرآورده های خام دامی است.

وی بر ضرورت تشدید نظارت ها بر تولید فرآورده های خام دامی تاکید کرد و افزود: سازمان دامپزشکی کشور به دلیل حساسیت محصولات پروتئینی با تنوع مشکلات بهداشتی مواجه است، اما متاسفانه منابع مالی، امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار ندارد.

 وی اعتبارات و نیروی انسانی سازمان دامپزشکی کشور را ناکافی دانست و ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی از جمله فرآورده های خام دامی به تائیدیه سازمان دامپزشکی کشور نیاز دارد، بنابراین با وجود اعتبارات محدود تلاش داریم فرآورده های خام دامی کشور را مطابق با استانداردهای بهداشت جهانی دام و رعایت مقررات بهداشتی برای مصرف داخل و صادرات، تولید کنیم.

 

 

انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
0
جدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
0
750 هزارتن مرغ آلوده؟ معدوم سازی به روش مناسب؟ والا من که اطلاعات ی دارم که اصلا حرف رئیس رو تایید نمیکنه. .............................
دامپزشک
|
-
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
0
با سلام
اگر اوضاع اینقدر گل و بلبل است که آقای دکتر خلج میفرمایند پس چرا تاکنون حتی یک کیلو مرغ به روسیه صادر نشده است؟
لطفا آقای دکتر در مورد آلودگی میکروبی لاشه های طیور هم اظهار نظر فرمایند مشکل فقط وجود یا عدم وجود سرب نیست!!!!!
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
0
از دوره مدیریتی خودتون صحبت بفرمائید. وگرنه آیندگان نیز از شما خواهند گفت
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
0
تمامي مشكلات از موارد ذيل است:١) استانداردهاي ما استاندارد روز دنياست و در عمل غير قابل اجرا٢) دامپزشكي خودش را متولي اشتغال مي داند،بطوريكه مثل نقل و نبات پروانه صادر مي كنند.در حاليكه بايد حامي توليدكنندگاني بود كه تخلف نمي كنند و صدور پروانه ها بايد سفت و سخت باشد.مورد داريم طرف براي كوچكترين نقص ١٠ بار تعهدداده.٣) عدم اجراي ماده ١٩ ٤)توجيه كارمندان مبني بر اينكه حقوق دولت پايين است.متاسفانه باب شده است كه كسي كه رييس اداره و يا مديركل مي شود بايد ماهي سي ميليون درآمد داشته باشد.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
با سلام
امیدوارم که حرف دکتر خلج درست باشه. ولی دوست دارم یه نگاهی هم به مقالاتی که اساتید و دانشجویان در ژورنال های معتبر چاپ کردند بکنیم.
1- میزان بالای آفلاتوکسین در شیر خام و پاستوریزه
2- آلودگی ماهی های جنوب به مواد نفتی
3- وجود سموم ارگانوکلره و ارگانو فسفره در عسل
4- استفاده از رنگهای غیر مجاز در پرورش ماهی
5- وجود کلرامفنیکل در گوشت طیور
6- تقلبات گسترده در شیر خام
7- جدا شدن لیستریا ، سالمونلا و کمپیلوباکتر توی کشتارگاه های طیور مثل نقل و نبات
8- خمیرمرغی که با بدترین وضعیت درست میشه و طرفداریش رو میکنید
حالا دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو
کی میخوایم به این نتیجه برسیم که وظیفه سازمان دامپزشکی حمایت از بهداشت جامعه است نه حمایت از تولید کننده هایی که به مردمشون دارن خیانت میکنند و سرطان رو به ایرانی ها هدیه می دهند.
DVM
|
-
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
هر چند نمی توان منکر آلودگی بعضی از فراورده های خام دامی شد ولی قضیه آنقدر که بعضی از دوستان مطرح میکنن بغرنج و شدید نیست. به هر حال باید توجه کرد که سازمان دامپزشکی بودجه و نیروی انسانی محدودی را در اختیار داره و نمیتوان انتظار داشت که بعد نظارتی خودشو بصورت 100 درصد درست انجام بده.
وظیفه ما دامپزشکان هست که از حیطه کاری خودمون دفاع کنیم نه اینکه به جو بدبینی که بعضی ها درست کردند و همه چیزو سیاه و آلوده جلوه میدن دامن بزنیم.
از رییس سازمان دامپزشکی هم بخاطر زحماتش تشکر میکنم و به دوستان پیشنهاد میکنم که کمی هم از پزشکان الگو بگیرن و اینقدر سازمان متولیشونو تخریب نکنند
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
یکی از بستگان نزدیک ما مسول فنی شرکت بسته بندی ماکیان است. خودش می گوید که به راحتی برچسب های تولید را تغییر می دهند براحتی بدترین گوشتها را بسته بندی می کنند و وارد بازار می کنند دکتر مربوطه نمی تواند حرفی بزند در غیر اینصورت اخراج می شود دامپزشکی شهرستان مذکور براحتی از رییس کارخانه رشوه می گیرد و به مسول فنی می گوید شما خیلی گیر ندهید یعنی چشم تان را ببندید و امضا کنید وای بر ما و بر دامپزشکان غیر متعهد ما
ناشناس
|
-
|
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
آقای رئیس اصلا همچین چیزی داریییییییییییییییییییم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به حق چیزای ندیده!!!!!!!
بنده در متن کار فرآورده های خام دامی هستم،به جرئت سخنان آقای دکتر رد می کنم
البته آقای دکتر ببخشیدها!!!!!!!!!!
هفت خط
|
-
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
منظور از عاری از هرگونه آلودگی یعنی اینکه تاحالا کسی نمرده و گزارش مرگ و میر وجود ندارد.البته همکاران مسوول فنی در حال تحقیق بر روی آب چیلر کشتارگاهها هستند که آیا می شود با خوردن آب چیلر می شود در مقابل بمبهای میکربی مصونیت پیدا کرد یا نه؟
مسول فني سابق
|
-
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
عجب!!!! ............................... آقاي دكتر ميشه بفرماييد اين مرغداراني كه از داروخانه ٥ روز مانده به كشتار إنتي بيوتيك انروفلوكسازين و يا كليستين ميخرند ،تكليف باقيمانده هاي إنتي بيوتيكهايي درون گوشتهاي مرغشان چي ميشه؟؟؟؟ البته اگر منظورتان از الودگي ، الودگي به لجن و گل و لاي هست بله محصولات ما عاري از اين الودگي ها هستند. .......................
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
مطمئن هستم آمار اشتباهه. 750 تن صحیح هست و هزار برابر اشتباه منتشر شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
متاسفانه در بین مسولان کشور، دو رویکرد بیشتر وجود ندارد. تخریب صد در صد و دفاع صد در صد. فعلا نوع اول را وزارت بهداشت متولی است و نوع دوم را دامپزشکی. به نظر من خوب است که تا حدی که رعب و وحشت ایجاد نشود، در مصاحبه های عمومی مطالب گفته شود و بقیه آن برای همایش های تخصصی گذاشته شود. هر چند روش وزارت بهداشت را در تخریب صد در صدی اصلا نمی پسندم، موافق دفاع صد در صدی سازمان دامپزشکی هم نیستم. در آخرین تحقیقی که ما انجام دادیم، در مرغ و تخم مرغ مصرفی، حدود 11 درصد آلودگی به آنتی بیوتیک بالاتر از ام.آر.ال اتحادیه اروپا وجود داشت. نکته جالب اینجاست که آنتی بیوتیک گروه فلوروکینولون که مصرفش در مرغ تخمگذار ممنوع است، از بیش از یازده درصد تخم مرغ های خوراکی جدا شد. هر چند ما هنوز هم ام.آر.ال ملی نداریم. خلاصه مقاله در سومین کنگره طب پیشگیری دریایی ارایه شده است. دوستان می توانند مراجعه کنند.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
روش حکیم مهر جالبه. براحتی لفظ رشوه و افترا ها رو چاپ میکنه ولی وقتی کلمه جیگر (خرسریال کلاه قرمزی) رو سانسور میکنه.متاسفم برای سردبیر.
کامیاب قیصربیگی
|
-
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
سلام .آقای دکتر خلج خسته نباشید ،دارید از چی دفاع میکنید ،سازمان هنوز توانایی کارهای کوچک در خصوص کنترل بیماریها را ندارد. ................... میشود لطف کنید بفرمایید1-سالانه مصرف داروهای دامی در کشور چقدر ؟2-چرا تا حالا ما نتوانستیم فراوردهای خام دامی را صادر کنیم ؟و هزران سوال دیگر...........
اگر مدیران قبلی سازمان نگران صندلی خود نبودند و فقط توجیه نمی کردند ،تا الان ما مستعمره جهاد کشاورزی نبودیم و حداقل مستقل بودیم .......................... این دنیای فانی با همه ی ....،ارزش یک قطره اشک یک کودک بیمار آلوده به بروسلوز را ندارد.همه بپذیریم که کم کاری کردیم تا مظلوم نباشد ظالمی هم نیست ،اینقدر دامپزشکان سکوت کردند و هر شرایطی را پذیرفتن ،اول به خود و بعد به جامعه خیانت کردند.
محمد مهدی
|
-
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
دریک جلسه که هزاران نفر وازجمله یک نفر روحانی نشسته اند وقتی یک روحانی وارد میشود روحانی حاضر در جلسه به احترام روحانی تازه تمام قد بلند شده وجند نفر دیگر نا خواسته هم بلند می شوند وبه این صورت به روحانی ادای احترام می کنند حالا ماراچه شده است وقتی رئیس تشکیلات ما اظهار نظر می کند خود ما چقدر انتقاد می کنیم آیا این قضیه ازدامپزشکی دید منفی دراجتماع ایجاد نمی کند
هفت خط
|
-
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
0
0
در جواب کامنت گذار که از سر دبیر شاکی بودند باید عرض کنم،اتفاقا در این یک مورد کارشان درست است.این ایرادات توهین به رییس سازمانی که تازه سکان را به دست گرفته اند نیست.بلکه محصول مدیریت نا صحیح سالهای قبل است که روی هم انباشته شده.حتی پیشنهاد می کنم دفتر ریاست سازمان از تمام اقشار دامپزشکی اطلاعات و ایده بگیرد تا بتوان گام به گام امور را اصلاح کرد.ایول داری حکیم مهر
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
0
0
مدیریت محترم حکیم مهر
با سلام
لطفا یک نظر سنجی بگذارید
750 هزار تن مرغ یعنی 30000 کامیون مرغ . اینها را کدوم استان معدوم کردن؟ آیا در استانها کسی حتی 30 کامیونش را دیده؟
و یا به دفتر رییس سازمان زنگ بزنید و اصلاحیه رقم را بگیرید
مدیر مسئول حکیم مهر
|
-
|
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
0
0
با سلام و احترام،
هر چند به نظر بنده هم این مقدار کمی غیرمنطقی به نظر می رسد و احتمالاً مقدار صحیح آن 750 تن است (نه 750 هزار تن) ولی با توجه به اینکه مطلب مربوطه عیناً از ایرنا منتشر شده است و وبسایت سازمان دامپزشکی نیز این خبر را منتشر کرده است، ما نیز عین مطلب را منتشر نموده ایم. خبر منتشر شده توسط روابط عمومی سازمان دامپزشکی در وبسایت رسمی این سازمان در لینک زیر قابل مشاهده است:
http://ivo.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&ID=2840a0c0-505f-47db-ba10-cdbf71574f5c&LayoutID=2099bb75-4983-4306-ae53-abd6cf60fbc9&CategoryID=535467c2-64f5-4cfc-8480-5fa7ec4b905c
م.ش
|
-
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
0
0
جناب خلج ممنون از فعالیت های شبانه روزی شما جهت سلامت مواد پروتینی و مواد مصرفی دام وطیور کشور از شما تقاضا یی دارم برای خروج ماده ببر سیبری از قرنطینه نامناسب و آزمایشش مشمشه لطفا اقدام کنید باتشکر
ناشناس
|
-
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
0
0
سلام .خدمت دوست عزیز که درباره احترام نوشتند،عرض کنم که انتقاد با بی احترامی فرق دارد.ما همه بدون شک وظیفه اخلاقی خود می دانیم که احترام بزرگتر از خودمان را نگه داریم و همیشه در هر کجا که باشم احترام ریس سازمان واجب است .تا حالا اندیشیده اید که چرا بیشتر دوستان ناشناس نظرات خود را مطرح می نمایند ؟تا کی باید از ترس برخورد مدیران بالا دستی که طرفدار انتقاد هم هستند ،با ید بی هویت نوشت .دوست عزیز ،
مگر الان جامعه از دامپزشکی دید مثبتی دارد ؟تا وقتی که دوستان به هر دلیلی ،ناشناش نظرات خود را مطرح می کنند، نباید انتظار نغییر جدی داشته باشیم .در واقع این نشان دهنده عدم اعتماد به مدیران اجرایی می باشد .بزرگان گفتند ترس برادر مرگ است .اگر خواهان تغییر هستیم باید .......کامیاب قیصربیگی
همکار
|
-
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
0
0
والا بابام جان دروغ چرا از وقتی ریاست محترم سازمان بحث کارشناس سالاری را مطرح فرمودند در استان ما تمام امتیازات به روسا داده میشود خط تلفن - ماموریت - و............
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
0
0
جناب خلج،تاحالا ازمرغهای یخ زده استفاده کردید؟شده به فروشگاهایی که باهرعنوان مرغ بسته بندی دست مردم میدن گذری داشته باشید؟چندوقت پیش ازسهمیه حکمت مرغ گرفتم،هرادویه وهر پختی روامتحان کردم اما بوی نامطبوع وطعم زننده اش تغییرنکردوقتی اتکاچنین فروشی داره ازبقیه چه انتظاری هست؟به مردم حق بدیدکه بدبین باشن،آیاواقعاهمه مرغهای آلوده معدوم شدن؟
نظر شما
ادامه