کد خبر: ۲۰۵
رئیس موسسه تحقیقات شیلات مدعی شد که با پاشیدن چند تن خاک رس توسط چند ماشین آتش‌نشانی و دو فروند هواپیمای تک‌نفره سمپاش که در هر پرواز تنها چند صد کیلو توانایی حمل دارد موجب شده که کشند در تمام چندهزار کیلومتر ساحل جنوبی کشور محو شود...

بارندگی‌های اخیر و تغییر شرایط جوی در سواحل‌جنوبی کشور موجب کاهش موقت اثرات مخرب کشند سرخ شده اما کارشناسان معتقدند که در هفته‌های آینده با گرم‌تر شدن هوا این پدیده با شدت بیشتری بروز پیدا می‌کند.
در این میان برخی مسوولان دولتی درصدد برآمده‌اند تا از موضوع زودگذر کاهش کشند که ارتباطی با جلسات و نشست‌های بیشتر نوشته در کاغذ بدون اقدام عملی آنها ندارد را در کارنامه موفقیت‌های خود ثبت کنند. در این میان حتی هماهنگی لازم وجود ندارد و هر ارگانی سعی دارد این رخداد را به نوعی به فعالیت‌های خود مربوط کند.
در این بین حتی پای وزارت کشور و یکی از سازمان‌های زیرمجموعه آن به موضوع باز شده و آنها نیز عقیده دارند که فعالیت‌هایشان در این میان مناسب بوده است.به هر حال کاهش کشند به دلیل تغییرات جوی که تنها چند روز دوام می‌آورد موجب شده تا بسیاری از همکاران دولت نهم برای مناسب نشان دادن عملکرد خود و دستاورد‌های عجیب زیرمجموعه‌شان از آن استفاده کنند.
در روز‌های گذشته به دنبال کاهش کوتاه‌مدت کشند سرخ استقبال دولتی‌ها از آن آغاز شد. بر این اساس هم رئیس موسسه تحقیقات شیلات مدعی شد که با پاشیدن چند تن خاک رس توسط چند ماشین آتش‌نشانی و دو فروند هواپیمای تک‌نفره سمپاش که در هر پرواز تنها چند صد کیلو توانایی حمل دارد موجب شده که کشند در تمام چندهزار کیلومتر ساحل جنوبی کشور محو شود. او در واقع با طرح چنین ادعایی سعی کرده که تمام کارشناسان بین‌المللی این حوزه را انگشت به دهان کند.
باوجود آنکه سال‌هاست که در کره‌جنوبی از پاشیدن شن برای کنترل کشند استفاده می‌شود اما هنوز در آن کشور نتوانسته‌اند با اقدام‌های بسیار وسیع و به کمک تجهیزات بسیار پیشرفته کشند را در سواحلشان متوقف کنند اما در ایران آنطور که عباسعلی مطلبی مدعی شده این اقدام خارق عادت آن‌هم ظرف چند هفته عملی شده است.او در این‌باره گفته است: در حال حاضر با انجام عملیات فیزیکی رس‌پاشی تراکم این پدیده کاهش یافته است. در ادامه همین راستا با وجود آنکه تلفات آبزیان در اثر کشند تا چندی قبل ادامه داشته و ده‌ها خبر و گزارش از آن در کشور انعکاس یافته اما رئیس تحقیقات شیلات در این‌باره هم اعلام کرده که در 5ماه گذشته یعنی از آذرماه سال قبل کشند تلفاتی نداشته است. او برای آنکه پاسخی در مورد علت تلفات گسترده آبزیان بدهد عنوان کرده که اگر تلفاتی هم در ماهیان دیده شده در اثر عوامل دیگر بوده است. مطلبی از این دلایل نامی نبرده و توضیح نداده است که دلیل آغاز این تلفات با شروع کشند و توقف آن با کاهش تراکم این پدیده چیست. رئیس تحقیقات شیلات در حالی ادعای کاهش تراکم کشند و از بین رفتن تلفات آبزیان را طرح کرده که خود در ادامه زمانی که خواسته پاسخ طرفداران محیط‌زیست را بدهد که مخالفت خود را با شن‌پاشی در آب‌های جنوبی کشور به‌دلیل ایجاد صدمه به اکوسیستم دریا را بدهد، خود نیز اقدام‌های انجام شده در این زمینه را اندک دانسته است.او با رد سخنان قبلی خود عنوان کرده که میزان رس‌پاشی در حد محدود و مشخص است و در نقاطی که به شدت نیاز به این اقدام است، انجام می‌شود.
تحقیقات شیلات تنها مدعی اقدام در این زمینه کاهش تراکم کشند که به نظر می‌رسد به دلیل تغییرات طبیعی رخ داده نیست زیرا یکی از کارشناسان سازمان مدیریت بحران وزارت کشور نیز اعلام کرده است که تدابیر پیشگیرانه وزارت کشور و بارندگی‌های اخیر کشند قرمز را تحت کنترل درآورده است. منصور کمالی بی‌آنکه نامی از تحقیقات شیلات ببرد گفته است: سازمان مدیریت بحران وزارت کشور پدیده کشند قرمز را از ابتدا زیر نظر داشته و با تمهیداتی همچون تغییر مسیر کشتی‌ها آن را تحت کنترل درآورده است.
این اظهارات در مورد کشند سرخ در حالی مطرح شده که کارشناسان از اثرات بسیار طولانی این پدیده صحبت می‌کنند و اعلام نظراتی در مورد کنترل این پدیده آن‌هم تنها در زمانی که کمتر از یکسال از شروع آن در کشور می‌گذرد غیرمنطقی به نظر می‌رسد.
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به اثرات بلندمدت پدیده کشند قرمز گفت:این تغییر می‌تواند در هر زمانی رخ دهد بنابراین باید مطالعات روی این پدیده دائمی و درازمدت باشد. پرویز باورصاد افزود: کار تحقیقات روی این پدیده باید مستمر و درازمدت باشد زیرا ناپدید شدن آن به معنای از بین رفتن نیست و هر زمان احتمال رخداد دوباره آن وجود دارد.در این میان سازمان محیط‌زیست هم بیشتر وقت خود را به انکار صدمات کشند به جای پیدا کردن راه‌حل می‌گذراند. در همین راستا مدیر دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به نظر برخی کارشناسان مبنی بر آسیب‌دیدگی 70 درصدی مرجان‌های منطقه لارک در اثر پدیده کشند قرمز هرچند آن را تایید ضمنی کرد اما گفت: تاکنون هیچ مستندات آماری از میزان آسیب‌دیدگی مرجان‌های منطقه لارک وجود ندارد.
امید صدیقی با بیان اینکه، مرجان‌های خلیج فارس بر اثر پدیده کشند قرمز آسیب‌‌دیده‌اند، ادامه داد: هم‌اکنون آماری از درصد آسیب‌دیدگی همانند آنچه دوستان کارشناس ادعا می‌کنند موجود نیست. او در عین حال از امکان افزایش پدید کشند طی ماه‌های آینده خبر داد.
واقعیت آن است که طی ماه‌های گذشته این پدیده مخرب کشند سرخ چندان مورد توجه قرار نگرفته و کمترین اقدامی برای حذف آن نشده است. کاهش زودگذر کشند در اثر تغییرات اکولوژی خلیج فارس رخ داده است و با تغییر این شرایط از جمله گرم‌تر شدن هوا بحران به سواحل جنوبی باز می‌گردد. همان روندی که اکنون در سواحل امارات شروع شده و موجب رخداد مشکلات زیادی شده است؛ اتفاقی که بروز آن در آینده‌ای نزدیک برای سواحل کشورمان نیز محتمل به‌نظر می‌رسد اما اکنون اطلاع‌رسانی اشتباه در مورد آن آغاز شده است.
در همین ارتباط یکی از پژوهشگران مرکز ملی اقیانوس‌شناسی اعلام کرده که به نظر می‌رسد کاهش کشند به‌دلیل رخداد‌های طبیعی بوده و وضعیت گرد و خاک، کاهش دما و بارش باران در این کاهش تراکم نقش دارد.احمد سواری تاکید کرده که تابش آفتاب پس از باران و افزایش دما تا حد مناسب و وجود پساب‌های صنعتی و شهری به افزایش تراکم کمک می‌کند بنابراین نمی‌توان به این شرایط زودگذر فعلی در مورد کشند بسنده کرد. هرچند در ماه‌های گذشته نیز اقدام‌های اساسی همچون زمینه‌سازی برای کاهش ورود فاضلاب‌های صنعتی یا شهری به دریا که از اصلی‌ترین اقدام‌ها به شمار می‌رود صورت نگرفته است. به‌نظر می‌رسد که اوضاع در سواحل جنوبی کشور در روز‌های آینده و با افزایش دما تغییر کند. همانطور که اکنون در حاشیه جنوبی خلیج فارس وخامت کشند مشهود شده است.
طی هفته گذشته در سواحل امیرنشینان ام‌القیوین، عجمان، فجیره و شارجه کشند با شدت زیادی گسترش پیدا کرده و باعث اتلاف هزاران ماهی شده است. در همین حال سواحل امارات مملو از هزاران ماهی تلف شده است که باعث ایجاد بوی تعفن و حضور پرندگان شده است.
شهردار ام‌القیوین در این‌باره اعلام کرده که در روزهای اخیر شاهد پدیده کشند قرمز در سواحل این امیرنشین هستند و هزاران تن ماهی توسط عوامل آن از سواحل جمع‌آوری شده است. مدیر بخش بهداشت شهرداری امیرنشین عجمان نیز با تایید مرگ هزاران ماهی در سواحل در کنفرانس اعلام کرد که مسوولان باید راه‌حلی برای اتلاف ماهیان بیابند.
خالد معین الحوسنی گفت: ما روزانه شاهد مرگ هزاران ماهی هستیم و پدیده کشند قرمز در درازمدت تاثیر بدی در آب‌های خلیج فارس خواهد داشت.

نظر شما
ادامه