کد خبر: ۲۰۵۵۵

بسمه تعالی

قطعنامه اولین همایش ملی دوسالانه روش های افزایش ماندگاری فرآورده های غذایی - اسفند 1393

 

اولین همایش "روش­های افزایش ماندگاری فرآورده­های غذایی" توسط مرکز همایش­های راهبردی رنگارنگ و با مشارکت سازمان‌ها، نهادها، اساتید و پژوهشگران با شعار "فرآورده های غذایی ماندگار؛ نیاز امروز، ضرورت فردا" به منظور تشویق روحیه پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی و تبادل جدیدترین دستاوردهای علمی-پژوهشی حوزه غذا و تغذیه سالم در مرکز همایش های بین­المللی رازی تهران از 12 تا 13 اسفند 1393  برگزار شد.

شرکت­کنندگان و مدعوین ضمن تقدیر از اقدام خردمندانه مرکز همایش­های راهبردی موسسه فرهنگی، هنری رنگارنگ در برگزاری این همایش، تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر این همایش‌ها را به صورت دوسال یکبار در سطح ملی و یا بین‌المللی با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در بند 6 سیاست های کلی سلامت مبنی بر " تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده‌های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی"، همچنین سیاست های اقتصاد مقاومتی به ویژه  بند 7  آن مبنی بر "تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا)"، در راستای اسناد برنامه پنجم توسعه کشور، تولیدکنندگان مواد اولیه و فرآورده های غذایی، انجمن ها صنفی، دانشگاه ها و موسسات علمی آموزشی و در نهایت مصرف کنندگان، سازمان ها و نهادهای مسئول پیش بینی ذخایر راهبردی برای شرایط بحران، با بهره­گیری آخرین دستاوردهای علمی و استفاده از خرد جمعی همه متخصصان زمینه ارتقای صنعت غذاهای فرآوری شده با افزایش زمان ماندگاری و پایداری کیفیت آنها را تا بهترین زمان مصرف "بدون استفاده از مواد نگهدارنده" یا "استفاده از نگهدارنده های سبز" را  فراهم آورند.

در پایان برگزاری اولین همایش ملی روشهای افزایش ماندگاری فرآورده­های غذایی با تاکید بر بدون استفاده از مواد نگهدارنده، قطعنامه ای در  18 بند مورد تصویب شرکت­کنندگان قرار گرفت که متن کامل آن به شرح ذیل است:

·        شرکت کنندگان بر تحقق منویات مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا (حفظه الله) و شعار همایش در زمینه توجه به مولفه امنیت و ایمنی غذا با رویکرد اقتصاد دانش بنیان، ارتقای بهروری، افزایش تولید داخلی، رقابت پذیری، اصلاح و مدیریت مصرف و هزینه ها و حمایت از صادرات فرآورده های غذایی به عنوان راهبردهای اساسی و وظیفه حاکمیتی دست‌اندرکاران و مسئولان دولتی متولی صنعت غذا کشور در جهت طراحی و تدوین سیاست‌های یکسان و راهبردهای بلند مدت برای توسعه صنعت فرآورده­های غذاهای با ماندگاری و پایداری کیفیت بالا برای شرایط بحران در قالب سند چشم انداز 1404 به منظور عدم وابستگی و خودکفایی برای پیشرفت همه­جانبه صنعت غذاهای ویژه با کاربردهای عمومی یا همگانی و عملیاتی تأکید نمودند.

 

·        شرکت کنندگان بر تلاش تولیدکنندگان، واردکنندگان، مصرف کنندگان مواد غذایی در کاهش ضایعات مواد اولیه و فرآوری شده در طول زنجیره تولید، تامین، فرآوری، انبارش و توزیع مواد غذایی به منظور کاهش واردات و وابستگی به تولید فراسرزمینی و خود اتکایی به محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی و افزایش صادرات فرآورده های غذایی مطابق با استانداردهای جهانی و در نهایت افزایش تولید ناخالص ملی و کاهش وابستگی ارزی به نفت تأکید نمودند.

·        شرکت­کنندگان برای اصلاح و بهبود ساختار ملی غذا و استقرار نظام برنامه­ریزی، اجرایی و نظارتی یکپارچه، از بین نمایندگان سازمان های مسئول، تولید­کنندگان و صنایع، دانشمندان، اساتید، پژوهشگران و مصرف­کنندگان درخواست نمودند که با مشارکت همه ذینفعان و فعالان صنعت غذا پی­گیری مجدانه­ای برای ایجاد جایگاه سازمانی مناسب و تشکیلات قوی در دولت اهتمام نمایند تا پس از تصویب و طی مراحل قانونی، با ایجاد شخصیت حقوقی مستقل و بازنگری و اصلاح قوانین، زمینه بهره­برداری از سازوکارها و فرصت های مناسب ایجاد شده، از فعالیت­های اجرایی و نظارتی موازی و غیر اصولی جلوگیری شود.

 

·        شرکت­کنندگان طراحی و تدوین مدیریت واحد و یکپارچه در صنعت غذا و لزوم تعیین متولی واحد برای استقرار نظام ملی نظارت، ارزیابی و کنترل در صنعت غذا با اعطای اختیارات مورد نیاز را خواستار شدند.

 

·        شرکت کنندگان بر افزایش سهم استحصال و تولید آبزیان و فرآورده های غذایی دریایی از آب های سرزمینی ساحلی و بین المللی خلیج فارس و دریای عمان  و دریای خزر و آب های داخلی به منظور افزایش سرانه مصرف آبزیان و صادرات فرآورده های غذایی دریایی و در نهایت افزایش تولید ناخالص ملی و کاهش وابستگی ارزی به نفت تأکید نمودند.

 

·        شرکت­کنندگان با توجه به کمبود منابع مالی سازمان های متولی بحران برای ذخیره­سازی فرآورده­های غذایی با ماندگاری بالا برای شرایط بحران در هر استان، از دولت و مجلس ضمن تامین اعتبارات مورد نیاز، اختصاص تسهیلات ویژه و بلا عوض را به تولیدکنندگان و تجار صنعت غذا برای سرمایه­گذاری در تولید و ذخیره­سازی غذاهای فرآوری شده با ماندگاری بالا و کیفیت پایدار را خواستار شدند.

 

·        شرکت­کنندگان ایجاد یک نظام جامع مدیریت علمی با برخورداری از دانش پیشرفته و به روز و استفاده از خرد جمعی به ویژه آرای صاحبنظران و متخصصین برای بهبود و ارتقای سطوح عملکردی صنعت و تجارت غذا با بومی­سازی پژوهش­ها، توانمندی منابع انسانی، ایجاد زمینه­های شغلی مناسب و استفاده بهینه از منابع و امکانات با توجه به زیرساخت­ها و ظرفیت­های موجود به منظور عملیاتی­کردن برنامه­های راهبردی و تبدیل نیازهای علمی صنعت غذای سالم به راهبردها و راهکارهای عملی را خواستار شدند.

 

·        شرکت­کنندگان ایجاد مدیریت یکپارچه ارتباطات و تعاملات بین المللی و بهره­گیری از شیوه­های مناسب تبادل اطلاعات با تقویت همکاری­های بین­المللی نهادها و سازمان­ها متولی صنعت غذایی که در جهت توسعه صادرات غذای با ماندگاری بالا و ایجاد توریسم غذایی (Food Tourism) نقش مؤثر و غیر قابل انکاری دارد، خواستار شدند.

 

·        شرکت­کنندگان تدوین برنامه مدون، عملیاتی و مستمر در خصوص افزایش آگاهی و دانش، اعتماد سازی و ترغیب و تشویق عموم مردم، برای تامین بخشی از نیازهای روزانه خود از غذاهای با ماندگاری و کیفیت بالا و سالم و ایمن  و ذخیره سازی مقدار مورد نیاز خود و حداقل 5 خانوار دیگر به مدت 3 روز از این فرآورده ها برای شرایط بحران را خواستار شدند.

 

·        شرکت کنندگان تقویت نظارت و پایش مستمر بر تولید، فرآوری، بسته بندی، انبارش و توزیع فرآورده های غذایی را به منظور تضمین "سلامت– ایمنی – کیفیت" سبد غذایی جامعه اسلامی با استفاده از ساز وکارها و منابع طرح تحول سلامت خواستار شدند.

 

·        شرکت­کنندگان اهتمام سازمان های متولی را در تدوین استانداردهای ملی غذاهای با ماندگاری بالا و کیفیت پایدار و همچنین جلب همکاری­های منطقه ای و بین المللی تدوین استانداردهای مورد نیاز برای ایجاد زمینه و حمایت از صادرات این فرآورده های غذایی را خواستار شدند.

 

·        شرکت­کنندگان بر افزایش حمایت از تولید داخلی مواد اولیه و فرآورده های غذایی سالم و ایمن با استفاده بهینه و بهره ور از منابع آب و خاک  بدون آسیب به محیط زیست تاکید نمودند.

 

·        شرکت­کنندگان بر ایجاد شبکه اطلاعاتی صنعت غذا برای یکپارچه سازی اطلاعات و آمارها، ثبت پژوهش­ها و طرح­ها و اشتراک گذاشتن بهترین فعالیت­ها و الگوهای برترحوزه صنعت غذا را خواستار شدند.

 

·        شرکت­کنندگان بر بومی سازی، بکارگیری و توسعه فناورهای نوین، پیشرفته و هوشمند زنجیره تولید، تامین، فرآوری، بسته بندی، انبارش و توزیع مواد اولیه و مواد غذایی فراوری به منظور ارتقای سلامت و کیفیت و ایمنی غذا و افزایش بهره وری صنایع غذایی، کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری و کاهش ضایعات غذایی تاکید نمودند.

 

·        شرکت­کنندگان بر تدوین، تصویب و اجرای منشور ملی ایمنی و امنیت غذایی کشور توسط دولت و همه سازمان ها و نهادهای ذینفعان و مصرف­کنندگان عام و خاص در سال "ایمنی غذا" را خواستار شدند.

 

·        شرکت­کنندگان ایجاد انجمن علمی روشهای افزایش ماندگاری فرآورده های کشاورزی و غذایی جدید، ویژه و راهبردی را با حضور سازمان های ذینفع پژوهشی، تولیدی و بهره بردار را خواستار شدند.

 

·        شرکت­کنندگان طراحی، تصویب، ثبت و ترویج نشان (برند) ملی "نجات"را برای تولید و ذخیره سازی یکپارچه فرآورده های غذائی ویژه با ماندگاری بالا و کیفیت پایدار بر اساس استاندارد های تدوین شده توسط سازمان های ذیربط برای استفاده در شرایط های عام و خاص خواستار شدند.

 

·        شرکت­کنندگان تشکیل دبیرخانه دائمی همایش و کارگروه های تخصصی و کارشناسی آن در ارتباط با محورهای همایش را با حضور نمایندگان سازمان های ذینفع، دانشگاه ها، موسسات و مراکز پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان مواد اولیه و فرآورده های غذایی خواستار شدند.

 

                                                       وسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

                                                          صلوات بر محمد و آل محمد

 

 

نظر شما
ادامه