کد خبر: ۲۰۵۶

حکیم مهر -  مشکلات صنعت دامپروری اخیراً طی جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان تهران و مرکز همکاری‌های امور دام مهاد و تعاونی مهر و تنی چند از دامپروران مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست واردات بی رویه شیر خشک و گوشت دام زنده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت چرا که در این مقطع از زمان این مسئله روز به روز نگرانی دامداران و تولید کنندگان را تشدید می‌کند.
بر اساس این گزارش وجود قوانین دست و پاگیر در ارائه تسهیلات بانکی، نرخ بالای سود، نبود ثبات قیمت محصولات دامی و ... دیگر معضلات این صنعت اشتغالزا محسوب می‌گردد.
این در حالی است که بر اساس آمار به دست آمده هم اکنون 3 میلیون نفر در امور دامپروری در قالب واحدهای دامی صنعتی، سنتی، کوچک و بزرگ و عشایری فعالیت‌های دارند که این میزان 10 درصد اشتغال را در کشور به خود اختصاص داده است.
مشارکت کنندگان در این گردهمایی ضمن گله مندی از مسئولین ذیربط اظهار داشتند: علیر غم اینکه چهار سال از پیگیری حل مشکلات دامپروری در خانه ملت و دولت می‌گذرد با توجه به اینکه مصوبات لازم نیز طی این پروسه زمانی صادر گردیده اما این تصمیمات نه تنها اجرایی نشده گویا قرار هم نیست عملی شود.
در این نشست حاضران گفتند : متاسفانه از دامداران هیچگونه حمایتی از سوی مسئولین نمی‌شود این در حالی است که دامپروران هر بار که با مسئولین طراز اول کشور همچون ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس، وزرای محترم بازرگانی و جهاد کشاورزی ملاقاتی داشتند با دلی امیدوار راهی مزارع و دامپروری گردیده و همچنان در انتظار اجرای تصمیمات می‌باشند، اما دریغ از یک قدم مثبت علمی، که این مسئله سبب سردرگمی این قشر شده و قطعا کاهش فعالیت را به همراه خواهد داشت.
این گزارش حاکی است بر اساس اطلاعات بدست آمده در چرخه اقتصادی تولید شیر خام تا فروش محصولات لبنی که باید بعنوان یک زنجیره دیده شوند حتی سود خودروهای محصولات لبنی از دامپروری بیشتر است در حالی که در این چرخه سنگین ترین سرمایه در بخش دامپروری صرف می‌گردد. به گفته آنها در تمام این مدت هیچگاه شیر خام به قیمت تمام شده توسط کارخانجات صنایع لبنی و وزارت بازرگانی خریداری نشده به طوری که برابر اسناد دریافتی دامپروران در سال 88 دو نوبت و از ابتدای سال 89 یک نوبت جمعا 400 تا 600 ریال در هر کیلو قیمت خرید شیر خام از دامپروران کشور توسط کارخانجات صنایع لبنی تقلیل یافته است. در واقع صنایع لبنی همچنان قیمت پایه خرید شیر از دامپروران را کاهش داده و ریالی از قیمت فروش محصولات تولیدی خود را به مصرف کننده کاهش ندادند.
به اعتقاد مسئولین این اتحادیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تنها به مصرف کنندگان کالا اهمیت می‌دهد نه به تولید کننده،
در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اینکه واردات شیر خشک نیز ضربه سنگینی به بدنه دامپروری کشور زده است عنوان شد که بنا بر آمار و ارقام گمرک کشور در سال 1388 میزان 17000 تن شیر خشک به کشور وارد شده و حجم واردات بقدری بالا است که با وجود ممنوعیت واردات موجودی انبارها نیاز صنایع لبنی را تامین می‌کند.

 

نظر شما
ادامه