کد خبر: ۲۰۶۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

"بگیر و رها کن" یکی از سبک‌های ماهیگیری است که علاوه بر تفنن، سرگرمی و ورزشی که برای افراد به همراه دارد، هیچ آسیبی به آبزیان نمی‌زند.

نادر صادقی‌راد، متخصص تاکسیدرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر اشاعه فرهنگ ماهیگیری در کشور گفت: رشته ورزشی ماهیگیری طیف وسیعی از افراد را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ماهیگیری به عنوان ورزش همه خانواده، مردان و زنان را به بودن در طبیعت و گذران اوقات فراغت در کنار حفظ محیط‌زیست ترغیب می‌کند، افزود: در صورت نهادینه شدن این فرهنگ در کشور می‌توان محیط زیست را از صدمه دیدن حفظ کرده و مردم را به مسیر درستی در حوزه استفاده از طبیعت سوق داد.

این فعال محیط‌زیست با اشاره به رواج سبک ماهیگیری "بگیر و رهاکن" در اروپا گفت: در ایران برخی ماهیگیران به ویژه درخصوص ماهی کپور با این سبک اقدام به ماهیگیری می‌کنند. این سبک ماهیگیری علاوه بر تفنن، سرگرمی و ورزشی که به دنبال دارد، هیچ آسیبی به آبزیان نمی‌زند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام باید با نظارت مسئولین و دستگاه‌هایی همچون محیط‌زیست انجام گیرد، اظهار کرد: می‌توان به راحتی پارک‌هایی ایجاد کرد که مجهز به دریاچه باشد و از این طریق فرهنگ ماهیگیری را در بین مردم رواج داد.

صادقی‌راد اواخر فصل بهار را بهترین فرصت برای ماهیگیری در دریاچه‌ها دانست و گفت: ماهیگیری به دو صورت کاملا منفعلانه و اسپرت انجام می‌گیرد. در روش منفعلانه فرد قلاب را به داخل آب می‌اندازد و منتظر می‌ماند اما، در روش ماهیگیری اسپرت فرد، دائما در حرکت است و جنب‌وجوش دارد‌، پس این روش که روش بهتری برای حفظ سلامتی است، باید ترویج داده شود.

وی با اشاره به سد 15 خرداد، بندخاکی هندودر و نقاط دیگر در استان که فضای مناسبی برای گسترش فرهنگ ماهیگیری با سبک بگیر و رها کن هستند، افزود: این فرهنگ را می‌توان حتی به واسطه کمک و نظارت بخش خصوصی نیز اجرا کرد، چراکه برای جلوگیری از بروز مشکل و صدمه دیدن محیط زیست و اکوسیستم، باید نظارت دائمی بر اینگونه اقدامات انجام گرفته و تغذیه سدها و دریاچه‌ها به صورت مستمر انجام شود و بخش خصوصی می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد.

این متخصص تاکسی‌درمی با اشاره به رشد فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری تاکید کرد: ماهیگیری همه اقشار و سنین را در بر می‌گیرد. ترویج این ورزش در بین جوانان باعث می‌شود که بتوان آنها را از فضای مجازی دور کرده و آنها را با طبیعت آشتی داد.

وی اضافه کرد: می‌توان به کمک محیط زیست استان و همچنین شهرداری اراک حوضچه‌هایی به مانند حوضچه‌هایی که در پارک کارخانه آلومینیوم وجود دارد ایجاد کرد و همه اقشار را برای برخورداری از اوقاتی شاد به این مناطق هدایت کرد. اینچنین قطعا می‌توان منابع‌طبیعی و محیط‌زیست را که به واسطه فعالیت‌های انسانی تهدید می‌شوند، حفاظت کرد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر عالی نسب
|
-
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
با عرض سلام احترام و ادب شایسته است در رابطه با این موضوع که نوع ماهیگیری بگیر ورها کن هیچ آسیبی به آبزیان نمی زند باید عرض کنم پارگی ناشی از فرو رفتن قلاب به دهان ماهی باعث درد در این حیوان می گردد و هرچند محیط اب تا حدی باعث تسکین این درد میشود ولی آیا واقعا این یک تفریح سالم است که برای لذا خودمان دهان یه جاندار دیگر را اسیب بزنیم و طعم درد را به ان حیوان بچشانیم واقع این لذت است این ورزش است این تفریح است سیاست بگیر ورها کن تنها در زمان صید با قلاب انجام میشود که ماهیانی که هنوز به وزن مناسب جهت نهیه خوراک نرسیده اند شکار نشوند نه به این منظور است که برویم و مثل سادیسمیها هی بگیریم و هی قلاب رو از تو دهنشون بکشیم بیرون و یه سوراخ رو تبدیل به یک دریدگی کنیم و قص علی هذا . با تشکر از مدیر سایت حکیم مهر
نظر شما
ادامه