کد خبر: ۲۰۷۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

مهدیه جعفری فعال حقوق حیوانات و پرندگان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: در دهه‌های اخیر اضافه شدن ماهی قرمز باعث ورود مرگ و نیستی به این سفره زیبا شده است. ماهی‌هایی که هیچ‌گونه پیشینه تاریخی از آنها در این سفره دیده نمی‌شود؛ این ماهی‌ها در وضعیتی نامناسب تکثیر و همراه آلودگی‌های بسیار به فروش می‌رسند و فقط برای زینت بخشی سفره هفت سین برای دقایقی به خانه‌ها وارد و در تنگی کوچک نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز سفره هفت‌سین هیچ جایگاه تاریخی در آداب و رسوم ایرانیان ندارد، گفت: زندگی شهری، آپارتمان‌نشینی و ناآگاهی از روش نگهداری ماهی قرمز و مشغله شهروندان، هر ساله طبق آمار منتشر شده جراید 5 میلیون ماهی قرمز از بین می‌رود.

جعفری افزود: عمده ماهی‌های قرمز در همان ایام می‌میرند. آنهایی که زنده می‌مانند نیز روز سیزده به در به حوض پارک‌ها یا رودخانه‌ها رها می‌شوند که در مدتی کوتاه باز هم می‌میرند.

این فعال حقوق حیوانات و پرندگان ادامه داد: مقصر این همه مرگ و نابودی کیست؟ کدام پشتوانه تاریخی یا رسم کهن از این بیداد و ظلمی که به این حیوان بی‌آزار و خاموش می‌شود حمایت می‌کند؟

جعفری با بیان اینکه سل پوستی در اثر تماس انسان با ماهی قرمز رخ می‌دهد و می‌تواند باعث بیماری پوستی و اگزمای حاد در انسان شود، گفت: بیاییم امسال مانند ایرانیان متمدن، سفره هفت سین را بدون ماهی قرمز بچینیم تا برکت و سلامت در آن جاری باشد.

 

 

برچسب ها: ماهی قرمز،
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
خانم جعفری امسال تصمیم ندارم ماهی بگیرم،آخه ماهی پارسالی دوسه روز بیشترزنده نموندبیچاره ازبس به درددلهایم گوش کردازتنگ پریدبیرون وخودکشی کردپس ازتحویل سال تازه فهمیدم 9 سین آماده کرده بودم اما 6 سین سرسفره گذاشتم،آه ازدست عشق!!!!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
حتما از فردا می گن گل هم سر سفره هفت سین نگذارید؟!
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
مگه سرسفره هفت سین گل میزارن؟؟
نظر شما
ادامه