کد خبر: ۲۰۷۵

حکیم مهر -  رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: ظرفیت تولید 600 هزار دز واکسن جدید تب برفکی گاو در هر هفته در کشور وجود دارد.
دکتر عبدالحسین دلیمی افزود: در خصوص واکسن جدید تب برفکی گاو که به تازگی در موسسه رازی تولید و رونمایی شد، امکان تولید به دو شکل مونووالان و تتراوالان وجو دارد.

وی ادامه داد: در خصوص تب برفکی گوسفند نیز ظرفیت تولید یک میلیون و 400 هزار دز در هر هفته در موسسه رازی وجود دارد که این رقم بسیار مطلوب است و امیدواریم محقق شود.

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر سویه 2010 عمده ترین دلیل ایجاد مشکلات در خصوص تب برفکی در کشور است و  واکسن جدید نیز در این خصوص تولید شده است.

امکان برآورده کردن نیاز سازمان دامپزشکی در این خصوص وجود دارد

وی عنوان کرد: دامپزشکی اعلام کرده که در سال 20 میلیون دز تترا و 20 میلییون دز والان تولید کنیم که امکان و ظرفیت این امر در موسسه رازی وجو دارد.

دلیمی اظهار داشت: این واکسن مرحله به مرحله تولید می شود و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار خواهد گرفت ضمن اینکه تولید واکسن یادشده موفقیت بسیار مهمی در کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تب برفکی بیماری شایعی است که در کشورهای بسیاری دیده شده و وجود دارد البته برخی از کشورها نیز هستند که این بیمای را کمتر دارند یا ندارند.

سویه های مشاهده شده از این بیماری در هر کشور متفاوت است

این مسئول اضافه کرد: سویه های مشاهده شده از این بیماری در هر کشور متفاوت است و نوعی از این سویه نیز در کشور ما به تازگی مشاهده شد که از خارج از کشور وارد شده بود.

وی ادامه داد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیش از 80 سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته می‌شود.

دلیمی اظهار داشت: این موسسه فعالیت خود را در سال 1303 تحت نظارت وزارت فلاحت و فوائد عامه (وزارت کشاورزی وقت) با تحقیقات در خصوص راههای مبارزه با بیماری خانمانسوز طاعون گاوی که با تلف کردن صدها هزار راس گاو حیات دامی کشور را مورد تهدید قرار داده بود، آغاز کرد.

وی عنوان کرد: این مرکز پس از مدت کوتاهی با تولید و عرضه واکسن موثر علیه بیماری یادشده، دوره نوینی از مبارزه علیه بیماریها در کشور پایه گذاری کرد و به فاصله کوتاهی پس از این موفقیت کار بر روی تولید انواع واکسنها و سرمهای مصرف پزشکی در دستور کار موسسه قرار گرفت.

این مسئول افزود: مسئله‌ حائز اهمیت این است که دوران شکوفایی و رشد و توسعه موسسه تحقیقات رازی مربوط به دوران پس از واگذاری مدیریت موسسه به متخصصان داخلی در سال 1329 است و خوشبختانه بخش عمده‌ای از واکسنها و دیگر فرآورده‌های بیولوژیک در این سالها مورد تحقیق و تولید قرار گرفته‌اند.

موسسه رازی سالیانه بیش از سه و نیم میلیارد (دز) انواع فرآورده‌های بیولوژیک تولید می کند

وی یادآور شد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تولید سالیانه بیش از سه و نیم میلیارد (دز) انواع فرآورده‌های بیولوژیک از جمله واکسن و سرمهای مختلف پزشکی ،دامپزشکی و آنتی‌ژن تشخیص آزمایشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین موسسات نوع خود در جهان و بی‌نظیر در سطح خاورمیانه شناخته می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: این موسسه دارای ارتباطات گسترده با مجامع شناخته شده بین‌المللی از جمله سازمانهای بهداشت و خواربار جهانی است و از سوی دفتر مبارزه با بیماریهای واگیر دامی (مستقر در پاریس) به عنوان آزمایشگاه مرجع بین‌المللی برای تشخیص برخی از بیماری‌ها از جمله آبله بزی، آبله گوسفندی و طاعون گاوی معرفی شده است.
 

نظر شما
ادامه