کد خبر: ۲۰۷۷

حکیم مهر -  رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه واکسیناسیون سراسری تب برفکی در سال 89 از دو هفته گذشته آغاز شده است، افزود: هر چند که در حال حاضر کانون‌های سویه جدید تب برفکی (oهندی) در کشور کاهش یافته است ولی همچنان مواردی از این بیماری را در کشور شاهد هستیم.

دکتر سید محسن دستور با بیان اینکه هنوز این بیماری در کشور به طور کامل خاموش نشده است، افزود: همچنان حمل و نقل دام به خارج از استان‌ها ممنوع است ضمن اینکه در داخل استان‌ها نیز حمل و نقل دام تنها به مقصد کشتارگاه‌ها انجام می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه هنوز شرایط کنترل این بیماری مطلوب ما نیست، واکسن مورد نیاز برای مقابله با بیماری تب برفکی در کشور را بیش از 15 تا 20 میلیون دز ذکر کرد و گفت: مقداری از واکسن سویه جدید که توسط موسسه رازی تولید شده برای استفاده درچرخه مصرف در اختیار ما قرار گرفته است اما این این مقدار کافی نیست و به همه جا نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه کنترل این بیماری تنها بوسیله واکسیناسیون امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: اولویت ما فعالیت‌های قرنطینه‌ای و بهداشتی است چرا که اگر در این بخش‌ها موفق نباشیم نمی‌توانیم تنها با استفاده از واکسن این بیماری را کنترل کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در ادامه فعالیت‌های اولیه رعایت بخش‌های قرنطینه‌ای و بهداشتی واکسن نیز تزریق می‌شود تا به بخشهای کنترلی کمک شود.

دستور در ادامه تصریح کرد: هنوز اطلاعات دقیقی در مورد آمار تلفات این بیماری جدید دامی در سطح کشور به دست نیامده است اما با توجه به اقدامات صورت گرفته و تلاش‌های بسیار سازمان دامپزشکی کشور این بیماری تا حدودی مهار شده است و در حال حاضر شرایط کنترل این بیماری نسبت به زمان ورود آن به کشور بسیار مناسب‌تر شده است.

وی در پایان گفت: واکسن تولید شده‌ جدید تب برفکی طی مراحلی به سازمان دامپزشکی انتقال داده می‌شود تا سازمان با توجه به نیاز مناطق مختلف اقدام به توزیع آن کند.

 

نظر شما
ادامه