کد خبر: ۲۱۰۴۷

شهرآرا نوشت:

بالاخره نتیجه داد و پس از درج دو گزارش از سوی روزنامه «شهرآرا» درباره فعالیت یک کشتارگاه غیرمجاز دام در حاشیه روستا مقصودآباد و در نزدیکی شهرک مهرگان مشهد؛ مسئولان امر پای کار آمدند و نسخه به جمع‌آوری این بساطِ آلوده پیچیدند.

واکنش به اولین گزارش شهرآرا در تاریخ ١٨فروردین؛ با عنوان «از کشتار دام‌ بیمار تا دلالیگوشت»؛ بازدید جمعی از مسئولان شبکه دامپزشکی مشهد از وضعیت منطقه بود که منجر به قول پیگیری از سوی آنان شد و البته خط و نشانِ معاون سیاسی امنیتی فرماندار مشهد برای حل هرچه سریع‌تر پرونده را به‌نفع سلامت عمومی در پِی داشت. ارجاعی به دستگاه‌های مسئول هشدار داد: «چنانچه مسئولان امر برای رفع منشأ معضلات بهداشتی این منطقه چاره‌ای نیاندیشند؛ به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.»

٣ روز پس از درج دومین گزارش، مسئولان شبکه دامپزشکی مشهد در تماس با شهرآرا، از اجرای طرح بازرسی و برخورد با این مرکز غیرمجاز کشتار دام در حاشیه روستای مقصودآباد خبر می‌دهند. این عملیات روز گذشته با حضور جمعی از مسئولان امر، بازرسان شبکه دامپزشکی مشهد و نمایندگان رسانه‌های جمعی انجام شد.

بعضی رستوران‌های مشهد، مشتری گوشت‌های این کشتارگاه غیرقانونی بودند

ماشین‌های گشت دامپزشکی، پیچ معبری را رد می‌کنند که کشتارگاه پیش چشمانمان پدیدار می‌شود. جوانکی از دور، صفِ خودروها را می‌بیند و انگار که شصتش خبردار شده است، لاشه گوسفندی را که پشت دیوار خرابه کشتارگاه برای پوست‌کندن آویخته است، رها می‌کند و پا به فرار می‌گذارد.

فریادهای او، میان جمعی که در محوطه کشتارگاه حاضرند، غلغه می‌اندازد. از ماشین پیاده می‌شویم. همراه بازرسان، برای دیدن فضای کشتارگاه، وارد محوطه آن می‌شویم.

در انتهای محوطه کشتارگاه، سوله‌ای قدیمی قرار دارد که در آن بیش از ٥٠٠ راس گوسفند و بز نگهداری می‌شوند. بعضی از این حیوانات به گفته اهالی روستای مقصودآباد بیمار یا در اصطلاح عامه، «لقه» هستند.

اما در این میان، جمع دلالان به‌رغم حضور بازرسان و گشت‌های دامپزشکی هنوز پراکنده نشده‌اند. آن‌ها با کنجکاوی مقابلمان صف کشیده‌اند، آن‌هم در حالی که در دستان گل‌آلودشان اسکناس‌ها مچاله شده‌اند. انکار منتظرند تا ببینند؛ کاسبی امروزشان کساد شده است یا نه؟

نه قصاب‌ها و نه دلال‌ها، قصد ترک محل را ندارند. با حضور رئیس شبکه دامپزشکی مشهد، جمع این افراد، حول وی حلقه می‌زنند؛ اما توضیحاتشان مسئولان را قانع نمی‌کند و روند بازرسی ادامه پیدا می‌کند.

در فرصت چانه‌زنی قصابان و دلالان با مسئولان حاضر در صحنه، فرصتی دست می‌دهد تا با مسئول بازرسی و نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد، گفتگو کنیم و از « شهرام کرباسی» روند رسیدگی به این پرونده را جویا شویم.

او عنوان می‌کند: بازرسی و برخورد ما با فعالیت غیرقانونی این کشتارگاه در حالی صورت می‌گیرد که این مرکز خارج از محدوده نظارتی ماست؛ اما چون سلامت عمومی برای مسئولان دامپزشکی در اولویت است، پرونده این کشتارگاه را به‌طور ویژه رسیدگی کردیم.

مسئول بازرسی و نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد ادامه می‌دهد: یکی از نگرانی‌های ما درباره فعالیت این مرکز غیرقانونی کشتار دام، ارسال گوشت تولیدی در آن به بعضی رستوران‌های سطح شهر مشهد بود.

کرباسی تاکید می‌کند: تمام تلاش ما در حوزه نظارت و بازرسی، اجتناب از ورود گوشت‌های آلوده به شبکه توزیع و به‌کارگیری آن‌ها در رستوران‌ها و حتی منازل به‌واسطه غفلت از کیفیت این محصول است. البته به خطای حدود ٣درصدی در حوزه نظارت اذعان داریم که به‌واسطه محدودیت منابع رخ می‌دهد و ورود محصولات آلوده را به شبکه مصرف در پی دارد.

تشکیل جلسه کمیسیون بهداشت

این مقام مسئول همچنین در ادامه عنوان می‌کند: روز بعد از انتشار گزارش شهرآرا، کمیسیون بهداشت شهرستان مشهد جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد و در این جلسه، معاون فرماندار مشهد، دستور رسیدگی فوری به این پرونده را صادر کرد و همچنین مقرر شد تا با مشارکت و کمک سازمان میادین شهرداری مشهد و همچنین ترغیب بخش خصوصی؛ بازار دام بهداشتی و رسمی در این مکان تاسیس کنند.

کرباسی؛ تسریع در ایجاد بازار رسمی دام در حاشیه مقصود آباد را نیازمند همت مسئولان عنوان می‌کند و می‌گوید: باتوجه به مصوبه کمیسیون بهداشت شهرستان مشهد، قرار است بررسی‌ها درباره احداث این بازار که به سامان‌دهی روال غیرقانونی موجود کمک می‌کند، از سوی سازمان میادین و میوه و تر‌بار شهرداری مشهد انجام پذیرد.

ایجاد یک بازار دام در شمال مشهد

اما رئیس شبکه دامپزشکی مشهد نیز در حاشیه این بازدید عنوان می‌کند: بازار فعلی که در مقصودآباد شکل گرفته است، در واقع همان بازار دام سیس‌آباد است که چند سال پیش فعال بود و باتوجه به آلودگی‌هایی که ایجاد کرده بود و تخلفاتی که در آن صورت می‌گرفت، آن را جمع‌آوری کردیم.

بهروز خسروی‌نیا در عین حال متذکر می‌شود: اتفاقی که باعث تکرار این چنین تخلفاتی می‌شود، سود و منفعتی است که در چنین معاملاتی وجود دارد و همین امر باعث می‌شود تا بساط دلالان و قصابان متخلف جای دیگری پهن شود و همین امر نگرانی‌های ما را تشدید می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در جلسه کمیسیون بهداشت شهرستان مشهد هم به این نکته اشاره شد و تاکید کردیم که صرفا جمع‌آوری این بازار، راه‌حل رفع این معضل نیست و مبتنی بر همین دغدغه هم، تصمیم بر آن شد تا بازار دام جدیدی در این مکان ایجاد شود.

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد تاکید می‌کند: باتوجه به وسعت محدوده‌ای که در آن اقدام به کشتار و عرضه دام به‌صورت غیرقانونی می‌شود، شبکه دامپزشکی مشهد نظارت و بازرسی‌های خود را تا زمان احداث بازار دام به‌صورت مستمر ادامه می‌دهد.

دستگاه‌های مسئول یک ماه فرصت دارند تا اوضاع را سامان دهند

اما معاون فرماندار مشهد هم که شخصا در این عملیات بازرسی حضور یافته است تا از اجرای مصوبات کارگروه بهداشت مشهد، اطمینان حاصل کند؛ به خبرنگاران حاضر می‌گوید: طرح سامان‌دهی بازارهای دام غیرمجاز اطراف مشهد، از سال گذشته در دستور کار شبکه دامپزشکی مشهد قرار گرفته است و تاکنون نیز اقدامات مثبتی در این زمینه صورت گرفته است.

عبدا... ارجاعی عنوان می‌کند: همان طور که در گفتگوی قبلی خودم با شهرآرا عنوان کردم، دستگاه‌های مسئول یک ماه فرصت دارند تا نسبت به تاسیس یک بازار دام جایگزین اقدام کنند که در آن شرایط‌ بهداشتی و استاندارد رعایت شده باشد.

او تاکید می‌کند: رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای لازم از مرحله ذبح تا توزیع، ضرورتی است که باید در بازار دام جایگزین، به آن توجه شود.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار مشهد خاطر نشان می‌کند: آنچه مسلم است، فرمانداری مشهد با هرگونه کشتار غیرمجاز و عرضه دام به‌صورت غیربهداشتی مخالف است و درصورت مشاهده موارد این چنینی با آن برخورد جدی صورت می‌گیرد.

ارجاعی در پاسخ به سوال شهرآرا مبنی بر اینکه «آیا فرصت یک‌ماهه، برای ایجاد این بازار کفایت می‌کند؟» می‌گوید: فرمانداری مشهد عهده‌دار امر سیاست‌گذاری، حمایت و تسهیل امور است و اگر دستگاهی در این زمینه با مشکل مواجه شود، قطعا ما نیز همکاری لازم را انجام می‌دهیم تا روند کار سرعت بگیرد و موانع از میان برداشته شوند. درباره این پرونده نیز، زعم ما این است که فرصت یک‌ماهه برای احداث این بازار کافی خواهد بود و در این زمینه، شهرداری مشهد و همچنین بخش خصوصی، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

 

 

برچسب ها: مشهد، کشتارگاه،
نظر شما
ادامه