کد خبر: ۲۱۱۳۶

خبرگزاری فارس: همدان ظرفیت تأسیس کشتارگاه‌های پیشرفته طیور را دارد

 

مدیر کل دامپزشکی استان همدان از جمع آوری 709 تن گوشت مرغ غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف در استان همدان خبر داد و گفت: ۳۳۷ واحد تهیه و توزیع مواد گوشتی در همدان پلمب و به مراجع قضایی معرفی شد.

به گزارش صبح الوند، دکتر محمودرضا رسولی مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه پرورش بهداشتی دام سبب تولید غذای سالم میشود، گفت: به منظور تحقق اهداف ترسیم شده در راستای ایجاد امنیت غذایی با افزایش همکاری بین بخشی میزان نظارتها بر خوراک و پرورش دام گسترش مییابد.

وی با اشاره به کاهش کانون بیماریهای دام و طیور در استان همدان اظهار کرد: کاهش بیماریها و تلفات دام و طیور نشان از افزایش امنیت بهداشتی در تولید دارد و به سبب افزایش شاخصهای بهداشتی در تولیدات دامی استان همدان میزان صادرات توسعه یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان افزود: امسال اکثر واحدهای تولیدی استان همدان کد IR دریافت میکنند و با بهرهمندی از این شاخص میتوانند به کشورهای مختلفی صادرات گوشت را انجام دهند که البته اکنون از استان همدان به کشورهای آلمان، ترکیه، هند، چین، کویت، عمان، ویتنام و عراق دام زنده و فرآوردههای دامی صادر می‌شود.

وی گفت: ایمنی غذا دچار مشکل شود برای مصرف کننده نیز مشکلات زیادی را به وجود میآورد به طوری که آلودگیهای باکتریائی، ویروسی، انگلس و میکروبی دام، غذا و سلامت انسان را تحت تأثیر قرار میدهد و حتی امکان ورود سموم به زنجیره غذایی انسانها وجود دارد که باید با مراقبت بیشتری مبادرت به تولید محصول کرد.

رسولی اظهار کرد: با اجرای سیستم یکپارچه قرنطینه در استان همدان که در دستور کار قرار دارد صادرات سالم و ایمن انجام میگیرد و در عملیاتی شدن این طرح از ناظران فنی مناسب و آموزش دیدهای استفاده میشود.

وی افزود: در سال گذشته 11 هزار و 563 تن گوشت قرمز و 28 هزار و 880 تن نیز گوشت سفید قابل عرضه در بازار همدان را مورد بازرسی قرار دادیم تا سلامت غذایی آنها مورد تأیید قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: 70 هزار مورد بازرسی از مراکز عرضه و تولید فرآوردههای دامی انجام گرفته است که در این راستا 709 تن گوشت غیرقابل مصرف و غیربهداشتی در این بازرسی‌ها جمعآوری و معدوم شده است.

وی اظهار کرد: 4 هزار و 717 فقره نمونهبرداری از مواد خام دامی انجام شده است که از این تعداد 337 مورد پلمپ واحد تولیدی و ارجاع به مراجع قضایی انجام گرفته است.

رسولی از اجرای طرح ردیابی محصول در استان همدان خبر داد و افزود: در این طرح برچسبی روی مواد خوراکی دام از جمله فرآوردههای گوشت قرمز و سفید نصب میشود تا شهروندان اطلاع کامل از محل تولید تا عرضه محصول کسب کنند که البته اجرای این برنامه نیازمند سیستم یکسانسازی است.

وی گفت: تأیید بهداشت خوراک دام و اجرای طرح تضمینی مواد خام دامی از برنامههایی است که امسال اجرایی میشود و همچنین در بازرسی از مراکز پرورش دام 39 مورد آلایندگی مورد آزمایش قرار میگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به فعالیت ماستبندیها در شهرها اظهار کرد: هیچ یک از محصولات و فرآورده‌های لبنی که در ماستبندی‌‏های غیربهداشتی و به صورت فلهای عرضه میشود، مورد تأیید مراکز بهداشتی زیربط نیست و توصیه ما به مردم استفاده از مواد لبنی پاستوریزه است.

 

 

نظر شما
ادامه