کد خبر: ۲۱۳۲

حکیم مهر -  مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه ‌و بویراحمد گفت: بر اثر شیوع تب برفکی در استان 4 هزار و 750 راس دام تلف شد.

محمد امیری در نشست پیشگیری از تب برفکی در یاسوج ‌اظهار داشت: بیماری تب برفکی قبل از عید از مرزهای شرقی و جنوب شرقی وارد استان شده است و تاکنون 4 هزار و 750 رأس دام بر اثر شیوع این بیماری در استان تلف شده‌‌اند.
وی افزود: بیماری تب برفکی در استان کنترل شده اما همچنان رگه‌هایی از آن در میان دام‌های استان دیده می‌شود.
امیری با اشاره به اینکه 2 میلیون راس دام در استان وجود دارد و سهمیه واکسن استان کم است، افزود: یک میلیون و 560 هزار رأس دام شامل گوسفند و بز در سال‌ جاری علیه بیماری تب برفکی در استان واکسینه شده است.
در ادامه این نشست مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه ‌و بویراحمد نیز گفت: 445 هزار متر مربع از اماکن دامی استان برای جلوگیری از بیماری تب برفکی ضدعفونی شده است.
علی صادقی اظهار داشت: تب برفکی بیماری ویروسی است که شدت واگیری آن بالاست و تلفات آن در دام‌های جوان است.
وی افزود: برای مقابله با این بیماری از سال 81 تاکنون فازهای واکسینه کردن تب برفکی هر شش ماه یکبار در سطح استان اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی بر اثر ارتباط مستقیم و غیرمستقیم از طریق باد، دام ناسالم، خودرو و تغذیه انتقال پیدا می‌کند و کنترل آن بسیار مشکل است، اظهار داشت: هماهنگی با نیروی انتظامی برای جلوگیری از ورود دام به استان، توزیع مواد ضدعفونی، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما، توزیع بروشور، راه‌اندازی قرنطینه‌های ثابت و سیار، استفاده از متخصصین دانشگاهی، بسیج نیروها و امکانات اقداماتی است که برای کنترل این بیماری انجام شده است.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر کانون خاصی از این بیماری در استان نداریم و تنها دام‌های عشایر استان فارس که تازه وارد استان شدند و اکیب‌های دام‌پزشکی در حال واکسینه کردن آنها هستند.
وی خاطرنشان کرد‌: متأسفانه دام عشایر و روستائیان استان بیمه نیستند که در صورت هرگونه مشکل و دادن تلفات بیمه خسارات آنها پرداخت شود.
مدیرکل دام‌پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در پایان با اشاره به اینکه در 24 نقطه استان پایگاه دامپزشکی دایر شده است، خاطرنشان کرد: پرسنل این اداره کل به صورت شبانه‌روز آماده خدمات‌رسانی به دامداران و عشایر استان است اما توقعات و انتظارات دامداران بیش از امکانات و نیروی ما است.

 

نظر شما
ادامه