کد خبر: ۲۱۴۰۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

خبرگزاری ایسنا نوشت:

سازمان دامپزشکی کشور در شرایطی از کاهش چشمگیر آمار مبتلایان به تب مالت در کشور صحبت می‌کند که از یک سو مشخص نیست منظورش آمار ابتلا در دام است یا انسان و از سوی دیگر وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور نسبت به افزایش آمار موارد این بیماری هشدار می‌دهد.

دکتر محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر سازمان دامپزشکی مبنی بر کاهش چشمگیر موارد ابتلا به تب مالت در کشور، درباره آخرین آمار موارد انسانی ابتلا به این بیماری در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار، از سال 89 موارد ابتلا به بیماری تب مالت در انسان افزایش یافته است و از حدود 11 هزار مورد به حدود 20 هزار مورد کنونی رسیده است.

وی در توضیح عوامل موثر در بروز این بیماری در انسان، افزود: عدم پوشش کافی واکسیناسیون در دام‌ها از جمله مهم‌ترین مباحث در بروز این بیماری در انسان است. متاسفانه هنوز پوشش واکسیناسیون در دام‌ها کامل نیست و از طرف دیگر باید کیفیت واکسن‌های مصرفی نیز افزایش یابد. باید واکسیناسیون دام‌ها در مقاطع زمانی مشخص انجام شود، چرا که در غیر این صورت انتظارات لازم برآورده نمی‌شود.

گویا در این باره ادامه داد: بخش دیگر رعایت مسایل بهداشتی توسط کسانی است که با دام در ارتباط هستند. افرادی که مستقیما با دام سر و کار دارند مانند دامداران، کشاورزان، قصابان و افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند باید نکات بهداشتی را مد نظر داشته باشند، چراکه اغلب موارد این بیماری در کسانی است که با دام سر و کار دارند و متاسفانه مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، دیده می‌شود.

وی افزود: حتی نگهداری آغل‌ها هم اهمیت دارد. اگر در نگهداری آغل‌ها مباحث بهداشتی رعایت نشود و آغل به روش‌های سنتی اداره شود، دام در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم استفاده از لبنیات پاستوریزه نیز تاکید کرد و گفت: در صورت استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه احتمال اینکه فرد به این بیماری مبتلا شود بسیار بیشتر از لبنیات پاستوریزه است. بر همین اساس باید فرهنگ استفاده مردم از لبنیات پاستوریزه را تبلیغ کنیم.

وی افزود: در مجموع برای پیشگیری از موارد بروز این بیماری، کنترل مواد غذایی بویژه لبنیات، رعایت مسایل بهداشتی از سوی افرادی که به نوعی با دام در ارتباط هستند و همچنین مساله واکسیناسیون دام‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

گویا گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور از سال‌ها قبل برنامه آموزش روستاییان را در دستور کار خود قرار داده است و این برنامه از دو سال گذشته تشدید شده است. در اجرای این برنامه از روش‌های جدید استفاده شده و از نیروهای داوطلب زیرمجموعه دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت استفاده شده است. در این زمینه از حضور دانش آموزان و نقش آنها در انتقال مفاهیم بهداشتی به دانش آموزان دیگر و همچنین به سایر اعضای خانواده‌شان نیز بهره گرفته شده که بسیار هم اثربخش بوده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: ما هرگونه افزایش موارد بیماری‌های واگیر را نوعی هشدار تلقی می‌کنیم؛ چراکه بیماری‌ها بی‌تردید تهدیدی برای سلامت مردم کشورند.

 

 

برچسب ها: تب مالت،
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
اعتبار حوزه سلامت رو بهداشت میگیره ولی سازمان با امکانات موجود(کاهش نیرو،نکافی بودن اعتبارات و .....،چطور میتونهپوشش واسیناسیون رو بالا ببره!آقای دکتر چشم بسته غیب گفتند!!!بهداشت ففط نمایش خوبی اجرا میکنه!!!! کازشناس دامپزشک
دکتر م
|
-
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
تا زمانی که از سازمان دامپزشکی بعنوان یک ابزار رانتی استفاده می شود و برای رسیدن به منافع خاص ...................... و ................. وابسته به موسسه تولید واکسن سازی منصوب و مدیریت بکنند انتظار کنترل یروسلور بیهوده است شما بدانید سازمان دامپزشکی با .........های فکری ولی رانتی نمی تواند بروسلوز را کنترل کند
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
0
0
چرا به مسولین وزرات بهداشت اجازه داده می شود این قدر راحت در مورد خدمات دامپزشکی که حداقل اطلاعات را ندارند صحبت کنند . حتی کلماتی را که در مورد دامپزشکی بکار مبرند اشکال دارد . پس مسولین سازمان دامپزشکی کجا هستند .
حسین
|
-
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
0
0
آقای دکتر گویا باید پاسخ گو باشند که وزارت بهداشت که در هر روستا دارای مرکز بهداشت و کلی دفتر و نیرو هست چه کار مثبتی در زمینه آموزش روستاییان انجام داده اند.زمانی که سازمان دامپزشکی کشور 10درصد بودجه،نیروی انسانی و امکانات وزارت بهداشت رو هم در اختیار ندارد.وکل بودجه سلامت کشور در وزارت بهداشت حیف ومیل می شود وبه صورت ماموریت در اختیار نیروها و پرسنل قرار می گیرد ،باید هم اوضاع بهداشت کشور اینگونه باشد.مشکل کیفیت واکسنهای داخل هم مشکل کل کشور است سازمان دامپزشکی که تولید کننده واکسن نیست که در این زمینه پاسخ گو باشد.به قول قدیمی ها آدم باید یه سوزن به خودش بزنه بعد بیاد بشینه فرافکنی کنه.حافظااااااااااااااااااااااااا
دامپزشک
|
-
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
0
0
با سلام-بیاید درست به موضوع نگاه کنیم.سازمان دامپزشکی متولی بهداشت و سلامت دام وفرآورده های خام دامیه.به دلیل کمبود بودجه ونیروی انسانی عملیات واکسیناسیون بروسلوز در 30-40درصد جمعیت دامی انجام می شود(مشکل تخصیص بودجه).به دلایل مختلف فقط از واکسن داخلی استفاده می شود که توسط ارگانی غیر از سازمان دامپزشکی تولید می شود(سازمان غذا و دارو وموسسه رازی).
از طرفی عملیات تست بروسلوز و ریشه کنی با دشواریهای زیاد به دلیل کمبود نیرو و بودجه برای پرداخت غرامت فقط در گاوداریهای صنعتی انجام می شودمشکل تخصیص بودجه).در حالی که در بیشتر مناطق کشور جمعیت زیادی از دامها در دامداریهای سنتی - روستایی وعشایری -نگهداری می شوند(جهت رفع مشکل اشتغالزایی).از طرفی به دلایل سوء مدیریت سازمان غذا و دارو وفرافکنی های وزیر بهداشت و دکتر گویا ودکتر دیناروند مردم به سمت استفاده از لبنیات فله و غیر پاستوریزه در خصوص فرآورده های لبنی و مصرف گوشت مرغ بومی و گنجشک هدایت می شوند(فرافکنی وانداختن توپ در زمین دیگران).
مسئولین عزیز و محترم سازمان دامپزشکی هم به جای بیان مشکلات وکمبودها و..... وضعیت نامطلوب موجود را عالی و بدون مشکل نشان می دهند(...............).
خوب حالا بیاید از اول کمبودها و دستگاههای مقصر را شمارش کنیم.
علت کمبود بودجه جهت مبارزه با بیماری بروسلوز اشتهای سیری ناپذیر وزارت بهداشت در خوردن و هضم کردن بودجه سلامته کشوره. .الان هم اگه دارن فرافکنی می کنن چون زمزمه هایی از تخصیص درصدی از بودجه سلامت به سازمان دامپزشکی کشور به گوششون رسیده.و مجلس شورای اسلامی که فکری به حال این قضیه نمی کنه
تولید واکسن هم که در سازمان و موسسه ای ساخته می شود که ربطی به سازمان دامپزشکی ندارد.
اشتغالزایی هم که هنر بی بدیل دوستان عزیز در سازمان جهاد کشاورزیه.وظاهرا بهترین و ساده ترین راه را مشغول کردن یه خانواده یا یه جوون با سه راس گاوه اونهم بدون اینکه به بهداشت جایگاه و فرآورده تولیدی کمتر اهمیتی داده بشه.
دکتر دیناروند و دکتر گویا و......هم که برای حفظ اون صندلی مدبریت خودشون هیچ چیز براشون مهم نیست اما انصافا کاش قبل از وارد کردن کشور به یه معضل جدید یه فکری به حال قبلی می کردن.روغن پالم رو حل کردن بعد وارد مسئله گوشت بوفالو شدن حالا هم تب مالت انگار اینا هم از واردات گوشت و..... سودی می برن یا دوست دارن یه درصدی نصیبشون بشه.
سازمان دامپزشکی هم با این همه مشکلات بودجه و نیروی انسانی مثل یه ماشین می مونه که دو تا چرخ بشتر نداره و طبیعتا نباید کسی ازش انتظار 100 درصد کار داشته باشه.بیاید صادق باشید و بگیدکه با این وضعیت فقط می تونیم یه درصدی از وظایفمون رو انجام بدیم .
اونوقت دیگه هیچ ارگان یا وزارتخونه یا معاونتی نمی تونه مشکلات داخل سازمانی یا حب ریاستش رو روی سر سازمان دامپزشکی خالی کنه.

دامپزشک
|
-
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
0
0
با سلام.
بیاید یه کم واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم.در استانهایی که در سالهای گذشته 88 یا 89 بودجه ای برای عملیات تست و کشتار موجود بوده و عملیات تست وکشتار صورت گرفته طی سالهای بعد آمار ابتلای انسانی کم شده اما متاسفانه به علت عدم ادامه برنامه تست و کشتار بعد از دو سال دوباره آمار ابتلای انسانی بالا رفته.
چون تنها راه مبارزه و کنترل بیماری عملیات تست وکشتار و خارج کردن دامهای بیمار از خط تولید می باشد.که اون هم عملا به خاطر عدم اختصاص بودجه انجام نمی شود.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
دوست عزیز ،برای اطلاع تست و کشتار سال 89 و88در جمعیت گاو بوده و هم اکنون با کلیه مشکلات ادامه دارد و لی بروسلوز شایع در ایران بروسلوز سرایت کنده از گوسفند می باشد (ملی تنسیس) پس افزایش میزان بروسلوز انسانی زیاد ربطی به بروسلوز گاو ندارد ولی بد نیست به افزایش بی رویه لبنیات سازی سنتی با اجازه وزارت بهداشت، عد آموزش روستاییان،بی اعتمادی نسبت به لبنیات پاستوریزه به دنبال اظهار نظر عجولانه برخی مسوولان و .... توجه نمود
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
با نگاهي به نمودار وضعيت مبتلايان انساني از شروع انقلاب اسلامي تاكنون به خوبي متوجه سه صعود در اين نمودار خواهيم شد .بررسي دقيق و كارشناسي موضوع با مستندات علمي نشان مي دهد كه مشكل بودجه و نيروي انساني در امر مبارزه مشكل امروز و ديروز كشور نيست بلكه بجز، صعود اول نمودار كه ناشي از انقلاب و بلاتكليفي سازمانهاي دولتي و تعطيلي موقت خدمات دامپزشكي در اين حوزه بوده دو صعود بعدي نمودار مبتلايان انساني بروسلوز مستقيما و تا حدود قابل ملاحظه اي مربوطه مي شود به عدم كفايت لازم و كافي سرپرست هاي منصوب شده بخش تخصصي بروسلوز موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي .دست اندركاران سلامت و حاكميت كشور مي توانند درستي يا نادرستي مطالب عنوان شده را باز كاوي نمايند.
ضمنا چون انسان ميزبان بن بست بروسلوز محسوب مي شود و جز از راه پيوند اعضاء ، انتقال خون و تزريق تصادفي واكسن و آلودگي تنفسي و يا جلدي يراي پرسنل مبارزه يا آزمايشگاهي كه با اين باكتري از نزديك سر و كار دارند. تازه بايد دانست كه تما م اين جمعيت در معرض انتقال از طريق غير دام و لبنيات آلوده به بروسلا در كشور متشكل از جمعيت كمتر از چند صد نفر ميشود. در حالي كه عمده انتقال بيماري بروسلا از طريق دام و لبنيات آلوده انجام مي شود .چنانكه متخصصين اين رشته معتقدند كه وضعيت بيماري در انسان نمود واقعي وضعيت بيماري در دام است..بنابراين بهتر است همديگر را محكوم نكنيم و اشتباهات انساني ، حزبي و بي تجربگي تخصصي خودمان را بپذيريم نه اينكه تقصير را به همديگر حواله كنيم تا در نهايت مردم بيچاره هيچگاه مسؤل و مقصر گرفتاري هاي پيش آمده را نشناسند .
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
0
0
دوست عزيزبيننده كه بروسلوز در ايران را ناشي از بروسلا مليتنسيس مي داني لازم است بداني اولا از سال 1327كه اولين بار دكتر انتصار ملي تنسيس را از شير بز در ايران جدا كرد تا كنون اكثر مبتلايان انساني در كشور كه بيماري شان تشخيص داده شده تبروسلا مليتنسيس بوده و كوشش كارشناسان بروسلوز كشور تاكنون براي جدا سازي بروسلا آبورتوس از انسان در ايران به جز دو مورد بايوتايپ 5 بروسلا آبورتوس جدا سازي كه آنهم گزارش نشده بود. تماما بايوتايپهاي بروسلا ملي تنسيس با ترتيب فراواني بيشتر بايوتايپ يك ،دو و به ميزان كمتري سه بوده است بروسلا مليتنسيس در ايران عللوه بر انسان، گاوسانان،از گوسفند و بز ، شتر ، سگ،خوك و اسب نيز جدا سازي شده است.
پس دوست عزيز فرافكني نفرماييد،درست است كه همه همكاران ما در دامپزشكي و موسسه زحمت مي كشند . ولي عمده مشكلات پيش آمده كشور بخصوص در حوزه واكسن در ارتباط تنگاتنگي با سپردن كار به نيروي انساني غير كار آمد ، كم تجربه و دو شغله مي باشد. بياييد به قانون پايبند باشيم و اشكالات كار را چاره نماييم
ناشناس
|
-
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
0
0
با سلام موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی از سال 1390 به بعد مخصوصا 1392 به اندازه کافی ومورد نیاز سازمان واکسن تولید کرده وحتی اگر هم بیش از این هم می خواهستند مشکلی نبود وبخش تخصصی بروسلوز را به خوبی اداره نموده وبرای صادرات برنامه ریزی شده بود پس ریشه از وزارت بهداشت پیگیری شود نه سازمان دامپزشکی
نظر شما
ادامه