کد خبر: ۲۱۴۱۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی افزود: این ببر مبتلا به مشمشه بوده، اما از لحاظ ظاهری هیچ علائمی نداشته و سالم به‌نظر می‌رسد ...
66666

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تلاش می‌کنیم تا برای نخستین‌بار در جهان نسبت به درمان این ببر که نوعی نایاب در جهان محسوب می‌شود، اقدامات را شروع کنیم.

دکتر داریوش جهان‌پیما در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت بلاتکلیف ببر سیبری گفت: چند سالی است که ببر سیبری به‌دلیل بیماری مشمشه در قرنطینه باغ وحش تهران قرار دارد و در حال حاضر بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده با سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شده که محیطی استانداردتر برای قرنطینه دائمی آن فراهم شود.

وی افزود: این ببر بر اساس آزمایش‌های گذشته دچار بیماری مشمشه شده و برای درمان و سایر اقدامات اگر حمایت‌های لازم انجام شود و سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کند، تلاش می‌کنیم تا برای نخستین‌بار در جهان نسبت به درمان این ببر که نوعی نایاب در جهان محسوب می‌شود، اقدامات را شروع کنیم.

جهان‌پیما خاطرنشان کرد: در ابتدا باید محیطی کاملاً قرنطینه و تحت کنترل فراهم شود تا بتوانیم نتیجه قابل قبولی را کسب کنیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در حال حاضر میلیون‌ها هکتار منطقه حفاظت‌شده در کشور وجود دارد که لازم است 100 متر برای این جاندار که نژاد آن منحصر به فرد در جهان است، ‌اختصاص یابد.

جهان‌پیما تصریح کرد: روش‌هایی برای درمان بیماری مشمشه در شیر نیز گزارش شده است، اما بر اساس یافته‌های محققان این سازمان، تاکنون اقدام عملی درباره ببر به انجام نرسیده است و اگر این فضا فراهم شود، برای نخستین‌بار در جهان اقدامات ایران نیز به ثبت می‌رسد.

وی یادآور شد: ببر نگهداری‌شده در قرنطینه مبتلا به مشمشه بوده، اما از لحاظ ظاهری هیچ علائمی نداشته و سالم به‌نظر می‌رسد.

جهان‌پیما تأکید کرد: امیدواریم که هرچه سریع‌تر بر اساس مصوبه‌ای که در آخرین جلسه با سازمان حفاظت محیط زیست مورد تأکید قرار گرفت، جایگاهی استاندارد و ثابت برای اقدامات دامپزشکی توسط این سازمان اختصاص یابد.

 

خبر مرتبط:

انتقاد دکتر جهان‌پیما از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل به فراموشی سپردن ببر سیبری

اصرار وزارت بهداشت برای معدوم‌سازی ببر سیبری

اعلام دو راه حل نهایی سازمان دامپزشکی برای رهایی ببر سیبری از قرنطینه: معدوم‌سازی و انتقال به منطقه‌ای بدون بازدید عمومی

انتقاد مدیرکل دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش سازمان محیط زیست از عملکرد سازمان دامپزشکی درخصوص ببر سیبری

ببر بنگال با حکم قضائی از قرنطینه خارج شد/ وضعیت نامعلوم ببر سیبری

رئیس سازمان دامپزشکی: تصمیم‌گیری درباره ببر سیبری باغ‌وحش ارم در هفته آینده

مخالفت وزارت بهداشت با خونگیری مجدد از ببر سیبری باغ وحش ارم

درخواست از سازمان دامپزشکی برای تکرار آزمایش خون ببر سیبری باغ وحش ارم

سازمان دامپزشکی موافق معدوم‌سازی ببر سیبری قرنطینه‌شده در ایران است

ببر بنگال با سلامت کامل وارد کشور شد/ ببر سیبریایی در برزخ مرگ و زندگی

ببر ماده سیبری در برزخ بودن یا نبودن

اعتراض مدیر پارک ارم درباره وضعیت ببر سیبریایی/2 سال است نتوانستهایم محیط زیست و دامپزشکی را سر یک میز بنشانیم

جدال سازمان دامپزشکی و محیط زیستی‌ها/ ببری در برزخ مرگ و زندگی

ضیایی : سازمان دامپزشکی در قضیه مشمشه باغ وحش تهران کوتاهی کرد، هزینه ابقای ببر بر باد رفت!

ببر وارداتی همچنان با مشمشه دست و پنجه نرم میکند!

قرنطینه مادام‌العمر ببر ماده باغ وحش تهران / تا پایان بهار 4 قلاده ببر دیگر به ایران وارد میشوند

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران : ورود ببرهای سیبری جدید به ایران آزمون و خطایی دیگر است

معاون سازمان دامپزشکی : به دلیل عدم هماهنگی هنوز ببر روسی معدوم نشده است / تفاهم نامه با محیط زیست امضاء می‌کنیم که هماهنگی حاصل شود

اعلام زمان انتقال ببرهای سیبری به ایران / ببر ماده در باغ وحش می‌ماند

دکتر صدوق : سازمان دامپزشکی نتایج آزمایش ببر وارداتی را نمیدهد!

دکتر دستور خبر داد : ابتلاء یک گوشتخوار دیگر ، انتقال ببر مبتلا و بازگشایی باغ وحش ارم

دکتر دستور : مشمشه را جمع کردیم / مهندس محمدیزاده : سازمان دامپزشکی ناتوان بود / تشخیص و جلوگیری از پیامدهای بیماری مرهون اقدامات کارشناسان محیط زیست بوده است!

انتقادات دکتر محبی از همکاران دامپزشک خود : کورتون را اشتباه تزریق کردهبودند / سازمان دامپزشکی را با وزارت بهداشت ادغام کنند / چرا سازمان حفاظت محیط زیست به نامه ما جواب نداد!

دکتر دستور : هنوز ابتلاء ببر ماده وارداتی به مشمشه محرز نشده است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست : روسیه مشمشهخیز نیست! / ببرها حتماً در ایران مبتلا شدهاند

باز هم اظهارات متناقض : ببر ماده حداکثر یک ماه زنده میماند! / بیماری ببر ماده براحتی قابل درمان است!

بعد از ببر نر و تلف شدن آن حالا نوبت ببر ماده و ابتلا به مشمشه شد!

سؤالات یک دامپزشک از مسئولین درباره مرگ ببر وارداتی / مشیت الهی ، ببر مازندران و یک وجدان ناخشنود!

دامپزشک معالج ببر وارداتی : با برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی ، همه زیر سؤال میروند!

مدیرکل دامپزشکی تهران : ببر قبل از ورود به ایران بیمار نبوده است

انتقاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان دامپزشکی / سازمان

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر م
|
-
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
من بعنوان یک دامپزشک شرمنده ام و خجل که عضو سازمانی هستم که مدیر کنترل بیماریهای آن با مفهوم ریسک و مخاطره و بیماری آشنا نیستند و در نهایت ...... حرف ازدرمان ببر مبتلا به مشمشه برای نخستین‌بار در جهان می رنند خدایا اینان را به راه راست هدایت کن
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
0
وقتی میگویند می خواد برای اولین بار در دنیا در ایران کاری انجام بشود بدنم می لرزد ، دکتر خودشون احتمالا به این حیوان مریض سر میزنند، دکتر خیلی اسبها هم از نظر ظاهری مریض نیستند ولی بعد ازمایش و تست مثبت اند و باید به علت یک درصد احتمال انتقال به انسان معدوم بشوند.
ناشناس
|
-
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
0
یاد فرمایش یک همکار بزرگواری افتادم که صحبت از کشف داروی بیماری یون با استفاده از طب گیاهی توسط خودشان میکردن!
دامپزشک 83
|
-
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
0
یاد اولین پیوند آپاندیس در سریال در حاشیه افتادم
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
0
جناب دکتر جهان پیما بعد از این همه خبرهای پافشاری دامپزشکی برای معدوم سازی این خبر خوشحال کننده بود امیدوارم رفین در اجرای برنامه نسبت به نظرات سازمانهای مربوطه زیاد اختلاف نظر نداشته باشند چراکه بعد از پنج سال به یک تفاهم مناسبی رسیده اند بله با شما موافق هستم در منطقه حفاظت شده چندین ملیونی سایت میانکاله که مخصوص برای ببر ساخته شده است بهترین مکان برای درمان و پژوهش دامپزشکان بر روی این ببر می باشد امیدوارم این ببر به میانکاله منتقل شود
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
0
0
دکتر کاش نیرو و هزینه ووقت و تحقیقات را برای بیماریهای دیگر می گذاشتید ، شاید مثل اولین میمون فضانورد ...
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
0
0
جناب آقای دکتر اکبری که راجعب رنگ کردن گوشت مرغ نظر دادن . در ایت قضیه هم می توانند بسیار موثر باشند. لفطا از نظرات ایشان استفاده کنید.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
آقای دکتر عزیز، ببر حیوان اهلی نیست! نژاد هم نداره به خدا! اینا گونه های مختلف دارند!!! به نظرم بد نیست برای شروع، از همین جانورشناسی آغاز کنیم تا بعد برسیم به درمان های جهانی. موفق باشید.
دامپزشک
|
-
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
0
0
اولاً برای باغ وحش ارم متاسفم
مطمئن باشین این باغ وحش به زودی جمع خواههد شد. یعنی باید جمع بشه
بدترین شرایط نگهداری حیوانات رو داره
کسانی که برای اولین بار مشمشه رو به ببر سیبری رسوندن یرای اولین بار هم در جهان اونو درمان میکنن دیگه!
مثل پیوند آپاندیس!!!!
داریوش جهان پیما
|
-
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
0
0
همکاران گرامی می دانند برای ابراز نظر پیرامون یک مورد بیمار اولین قدم اخذ تاریخچه نسبتا کامل است بنابراین برای اینکه دوستان خیلی هم متاسف از خودشان یا همکارانشان نباشند بد نیست که اطلاعات کاملتری را در این مورد داشته باشند آن هم این است که قبل از ورود ببر مجوزی از سازمان دامپزشکی حتی برای آگاهی از شرایط ورود و آزمایشهای لازم توسط محیط زیست اخذ نشده بود. دوم:باغ وحش ارم بعنوان جایگاه موقت قرنطینه که توانایی نگهداری از یک ببر را داشته در نظر گرفته شده بود. سوم : قرار به انتقال به میانکاله پس از طی قرنطینه موقت بدلیل نامعلوم از سوی محیط زیست لغو می شود. چهارم: در مورد تغذیه آنها از تک سمیهای با دیرینه بیماری مجهول و بدون اطلاع دامپزشکی استفاده می شود . پنجم: گوشتخوران دیگری هم که از لاشه آلوده تغذیه کرده بودند آلوده می شوند. ششم : ببر نر در اثر ابتلاء به بیماری می میرد .هفتم : روی تمام نمونه های سرمی اخذ شده ازگوشتخوران مجموعه تست سرمی در آزمایشگاه رفرانس جهانی انجام و بر اساس نتایج موارد مثبت بر اساس روشهای استاندارد معدوم سازی با استفاده از داروی بیهوشی با دز چند برابر و دفن بهداشتی صورت میگیرد .هشتم : محیط زیست بر اساس مصالح مختلف از معدوم سازی ببر ماده جلوگیری می کند.نهم : قرنطینه دام به لحاظ جلوگیری از تماس با مردم و سایر حیوانات تداوم می یابد دهم: آزمایشات تکرار می شوند . یازدهم : به صورت غیر مجاز توسط همکاران بخش خصوصی رژیم های درمانی تجویز می گردد. دوازدهم : انجمن های حمایتی و جراید موضوع را جهانی و سیاسی می کنند . سیزدهم : تقویت مراتب قرنطینه ای توسط سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت صورت میگیرد.چهاردهم: تنها ببر مبتلا به مشمشه در جهان با مشاوره های علمی بین المللی و صاحب نطران داخلی برای تداوم قرنطینه ، ملاحظات علمی ، فنی ، سیاسی ، بین المللی ، برنامه ریزی ویژه می شود . پانزدهم : همانگو نه که واضح است این مورد مبتلا ، اسب نیست و در پرو تو کل های بین المللی در موارد خاص در حیوانات خاص و تک گیر و باغ وحشی و ژنومیک درمان توصیه می شود همچون موارد ابتلاء انسانی که درمان صورت میگیرد نه معدوم سازی مگر اینکه خود مورد مبتلا فوت شود . شانزدهم : عدم بروز مشکل در مدت قرنطینه نشانه عملکرد درست دامپزشکی ، باغ وحش و وزارت بهداشت است .هفدهم : از دوستانی که فقط به دنبال عیب جویی های کلامی هستند دعوت به مطالعه بیشتر می شود . کسی نگفته چون ظاهراً سالم است پس بیمار نیست شرایط حاضر در مورد مبتلا ذکر گردیده که ذکر آن هیچ اشکال علمی ندارد هجدهم: نظرات فنی و علمی را به سازمان منعکس کنید شاید پاسخ هایی را می خواهید مستقیم دریافت کنید اگر رفرانسی در جهان هست که ویژگیهای کلینیکی و پاراکلینیکی ببر مبتلا را تو ضیح داده معرفی کنید یا اینکه دوستان تفاوتهای گو نه ای را می خواهند نا دیده بگیرند و بر اساس مطالب مربوط به تک سمی ها و یا شیر که تفاوت های پارا کلینیکی هم دارند، می خواهند در این مورد اظهار نظر کنند . نوزدهم : این فرصتی است که از سوی ایران تحقیقاتی را که برای غنای علم لازم است ارائه دهیم و از عمل نترسیم و از حرف پا را فرا تر نهیم و سهم خود را در علم با تحقیقات ایفا کنیم . مخاطره اصلی ریسک آنالایزیس و بحث مخاطرات نیست برادر آنچه که باعث نگرانی است توجه کم دوستان به مطالعه وتکیه بر دانسته های محدود و قدیمی است واین شاید برای برخی شرم آور باشد بیستم : همتون رو دوست دارم چون دوست داشتنی هستین ..... امضاء : یک دامپزشک
نظر شما
ادامه