کد خبر: ۲۱۶
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: یک راه درمان مؤثر مبتلایان به آنفلوانزای خوکی استفاده از واکسن آنفلوانزای انسانی است...

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: مشکلی از نظر آنفلوانزای خوکی متوجه ایران نیست زیرا پرورش خوک در کشور وجود ندارد.

عبدالحسین دلیمی در مورد واکسن آنفلونزای خوکی گفت:‌ هیچ کشوری واکسن آنفلوانزای خوکی تهیه نکرده و در کشورهایی که پرورش خوک وجود دارد، بیشتر سر و صدا وجود دارد ولی خوشبختانه ایران از پرورش خوک عاری بوده و خطری متوجه کشور نیست.
وی با بیان اینکه خطر آنفلوانزا بیشتر سر و صدا است تا واقعیت، گفت: موارد مبتلا در آمریکای لاتین فراوان نیست.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: یک راه درمان مؤثر مبتلایان به آنفلوانزای خوکی استفاده از واکسن آنفلوانزای انسانی است.
وی گفت: مسئله‌ای که احتمال درگیری آنفلوانزای خوکی را افزایش می‌دهد، پرورش این حیوان است که باتوجه به ممنوعیت شرع، پرورش آن در کشور اسلامی ما وجود ندارد، فقط تنها خطر از تردد مسافران خارجی وجود دارد که با مراقبت‌های فعال مرزی از مسافران خارجی می‌توان از خطر ورود بیماری جلوگیری کرد.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در مورد تولید واکسن آنفلوانزا گفت: فعلا این گونه واکسنها در کشور تولید نمی‌شود، ولی برنامه‌هایی در دست است که بتوان در داخل تولید کرد.
وی افزود: تفاهم هایی در این زمینه با سازمان بهداشت جهانی WHO بسته شده که در این زمینه اجلاسی از 29 اردیبهشت ماه در ژنو سوئیس برگزار می‌شود و بنده هم به نمایندگی از ایران در اجلاس حضور خواهم یافت.
دلیمی افزود: واکسن آنفلوانزای مرغی هم قابل استفاده برای انسان است، با پروژه مشترک با سازمان جهانی بهداشت پروژه ساخت واکسن آنفلوانزای انسانی در ایران اجرا می‌شود.
وی گفت: پیش بینی می‌شود 2 تا 3 سال زمان برای تولید مشترک واکسن آنفلوانزای انسانی با سازمان بهداشت جهانی لازم است.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن سرم سازی رازی درمورد خودکفایی ایران در تولید واکسن گفت: از نظر واکسن‌های دامی 90 تا 95 درصد واکسن مورد نیاز کشور در مؤسسه رازی تولید می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد اما در واکسن‌های انسانی برخی واکسن‌های کم مصرف مانند واکسن مننژیت مخصوص حجاج، تب زرد و واکسن‌های بامصرف ویژه‌ از خارج وارد می‌شود.
دلیمی افزود: ولی برنامه ایمن‌سازی دولت در مورد واکسنها این است که تقریبا همه واکسن‌های ایمنی در داخل کشور تولید شود و در زمینه ایمن سازی همگانی و تولید واکسن مشکلی وجود ندارد.
وی گفت: تولید واکسن‌های سه گانه، دوگانه، هپاتیت، MMR و اطفال برنامه تولید واکسن و ایمن سازی همگانی در دستور کار قرار دارد.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: برخی واکسن‌ها نیز مننژیت برای پرواز حجاج و واکسن تب زرد برای مسافران آفریقا و آمریکای لاتین در حد 100 تا 300 هزار واکسن از خارج وارد می‌شود که در مقایسه با 20میلیون واکسن تولیدی فلج اطفال بسیار ناچیز است و حرفه اقتصادی برای تولید داخلی وجود ندارد.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درمورد سقط جنین واکسن‌های داخلی دام گفت: واکسن‌های دامی نباید در زمان آبستن بودن دام استفاده شود، چون باعث تب و احتمال سقط جنین می‌شود، مگر واکسن کزاز که مجبور است بقیه واکسن‌ها معمولا تب زا بوده و در انسان یا دام حامله باید استفاده شود.
دلیمی گفت: سقط جنین برای دام مربوط به دامپزشک است و نباید در دام آبستن تزریق واکسن تجویز شود و این قاعده در همه جای دنیا وجود دارد.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی تأکید کرد: برخی شرکتها که علاقه‌مند به واردات واکسن هستند، دوست ندارند واکسن دامی در کشور تولید شود و بهانه‌هایی چون سقط جنین یا بی کیفیت بودن واکسن تولید داخل را مطرح می‌کنند.
وی تأکید کرد: در دامها آبستن 80 درصد تزریق واکسن منجر به سقط جنین شده و این فقط به واکسن ایرانی ربط ندارد هرگونه واکسن تب زا باعث سقط می‌شود.

نظر شما
ادامه