کد خبر: ۲۱۶۷۴
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
رسول خضری افزود: بسیاری از مرغداری‌ها نزدیک به اتوبان‌ها هستند که آلودگی ناشی از اگزوز ماشین‌ها تاثیر منفی بر سلامت مرغ‌ها دارد ...
khezri

حکیم مهر - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وجود فلزات سنگین در مرغ را دلیل بی‌توجهی به قانون خواند و گفت: تعدد سازمان های متولی در تائید سلامت مواد غذایی مشکل آفرین است.

رسول خضری در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، درخصوص وجود فلزات سنگین در محصولات گوشتی از جمله مرغ، گفت: از سال 91 تاکنون بارها مطرح شده که بیشتر مرغ های داخل کشور دارای مواد هورمونی بوده و مردم در این باره نگران هستند، اما مشکل نگران کننده تر بحث وجود فلزات سنگین از جمله سرب در مرغ های خوراکی است، زیرا وجود فلزات سنگین در مواد غذایی برای سلامت انسان بسیار خطرناک است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه با وجود آنکه طی سالیان گذشته نسبت به وجود فلزات سنگین در مرغ خوراکی به مسئولان تذکر داده شده، اما هیچ توجهی نسبت به رفع این مشکل نشده است، زیرا به طور حتم یکی از مسائلی که سلامت انسان را تهدید می کند، وجود سرب و فلزات سنگین در عضلات مرغ است؛ البته بسیاری از مرغداری ها نزدیک به کارخانه های صنعتی و اتوبان‌ها هستند که اقدامات آنها و آلودگی ناشی از اگزوز ماشین ها تاثیر منفی بر سلامت مرغ ها دارد.

وی با تاکید بر اینکه علل گوناگونی در افزایش میزان فلزات سنگین در گوشت مرغ‌ها تاثیر دارد، گفت: به طور حتم سازمان‌های بسیاری متولی توجه به سلامت مواد غذایی از جمله مواد گوشتی و پروتینی هستند که سیاست‌گذاری در این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا طبق ماده 32 برنامه پنجساله پنجم رئیس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رئیس جمهور است و سازمان های متولی باید به طور قطع به تصمیمات و سیاست گذاری وزارت بهداشت پایبند باشند.

خضری با بیان اینکه چندین سازمان بزرگ در زنجیره سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره دخالت دارند، تصریح کرد: البته نقش وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص بسیار مهم است، زیرا مواد خوراکی مورد مصرف مرغ‌ها و محل نگهداری آنها تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی است. همچنین سازمان دامپزشکی به عنوان یک سازمان زیرمجموعه جهاد کشاورزی نیز وظایف مهمی دراین خصوص دارد، البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در بحث سلامت بسته بندی مواد غذایی وظایفی را برعهده دارد که همه این نهاد ها باید به افزایش سلامت مواد غذایی بسیار توجه کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: البته وزارت بهداشت سیاستگذار و تصمیم گیر بوده و کمیته امنیت مواد غذایی ذیل شورای سلامت در این وزارتخانه است، اما باید تاکید کرد که مشکلات این چنینی نظیر وجود فلزات سنگین در مواد غذایی به دلیل بی توجهی به قانون است، زیرا در شورای عالی سلامت میزان مجازی برای وجود سموم در مواد غذایی در نظر گرفته شده که مسئولان به آن توجه نمی کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین بررسی سلامت مواد غذایی یک موضوع کیفی بوده و وزارت کشاورزی که کمی است شاید نتواند دراین خصوص پاسخگو باشد، از این رو همانطور که بارها نیز گفته شده سازمان دامپزشکی باید زیر مجموعه وزارت بهداشت شود تا بتواند از لحاظ ایمنی مواد غذایی نقش پررنگ تری ایفا کند، هر چند که در حال حاضر همه نهادهای متولی طبق مقررات و ضوابط خود سلامت مواد غذایی را تائید می کنند.

 

خبر مرتبط:

اظهارات عجیب یک نماینده‌مجلس: سازمان‌دامپزشکی از لحاظ قانونی، عرفی و شرعی حق اظهار نظر در مورد سلامت مواد غذایی را ندارد!

دکتر صفری در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان نظام پزشکی خواستار رسیدگی سریع به اظهارات غیرمستند تعدادی از پزشکان در حوزه دامپزشکی شد

سازمان غذا و دارو در پاسخ به نامه رئیس سازمان نظام دامپزشکی، رسماً وجود هورمون در گوشت مرغ را تکذیب کرد

واکنش‌ها نتیجه داد / دیناروند نقل قول از خود در خصوص «افزودن هورمون‌ به‌ مرغ» را رد کرد

رئیس سازمان غذا و دارو: میزان هورمون در گوشت مرغ قابل توجه است!

 

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار رسول خضری
|
-
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
نمی دونم شاید یکی از این دامپزشک های تازه کار زده ............... رو کشته که این همه با دامپزشکی دشمنه.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
به احتمال زیاد علت بالا بودن میزان فلزات سنگین در گوشت مرغ استفاده مرغداران محترم از برنج های هندی می باشد.
یه نفر
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
ّبه فرض هم گفته ایشون در مورد دود اگزوز و.. درست، آیا میزان سربی که مردم با رفتن تو خیابون استنشاق میکنند بیشتره یا اونی که مرغ استنشاق میکنه میره تو ریه هاش، بعد میره تو خونش و بعد تو عضلات؟ باز هم عالمان اومدند و نظر دادند...
متخصص طیور
ایرانی
|
-
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
با سلام
بعد از اصلاح سریع تمام موارد نقض بهداشت و سلامت جامعه توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و کمیسیون بهداست و درمان (برنج های هندی سالم و بدون آرسنیک، برنج هایی که در اطراف تهران با فاضلاب کشت نمی شوند، رفع مشکل غبار و ریزگردها که تقریبا در هیچ جای کشور دیده نمی شود و ممنوع بودن تبلیغات چیپس و پفک و فست فودها و عدم استفاده از رنگ ها و افزودنی های غیر مجاز در مواد غذایی از جمله ادویه جات، رب گوجه فرنگی، آبمیوه هاو .... و در دسترس قرار دادن نان با کیفیت و سالم و ....) قطعا باید سرب متصاعد شده از اگزوز ماشینها نیز ساماندهی گردد.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
دیگه وقتی بخش خصوصی زیرمجموعه سازمان دامپزشکی و خود همین سایت حکیم مهر تا می تونند مسئولین سازمان دامپزشکی رو تخریب می کنند و کوچکترین حرف دارای حسن نیتی راجع به سازمان ندارند ، چه انتظاری از مسئولین دارید؟ وقتی نظام دامپزشکی خودش داعیه ی جدایی طلبی داره و هرکسی یه رییس جداگانه است واسه خودش چه انتظاری از بقیه دارید؟
دامپزشک
|
-
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
جناب آقای محترم عضو کمیسیون من عذر میخواهم میشه اسم هورمونی که میگید چیه مقدار مصرف و روش مصرف رو بگید شاید ما هم تجویز کنیم حالا که این دادن هورمون شده نقل مجلس بگین این هورمون چیه کار کنیم
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
فک کنم با رفتن دامپزشکی به وزارت بهداشت دیگه نمیتونن اینقد عیبهارو بندازن گردن دامپزشکی. تقصیر از دامپزشکی نیست از وزارت جهاد کشاورزیه که هیچ حمایتی از دامپزشکی نکرده و اصن جایگاه تعریف شده ای برای دامپزشکی نداره.
سازمان نظام دامپزشکی هم کند عمل میکنه و حمایتی از دامپزشکی اونطور که باید نشون نداده.
ولی انصافا در کشور ما امور مربوط به سلامت و بهداشت باید یکجا متمرکز بشه، نمیشه هر کدوم زیر نظر یه وزارتخونه باشن.
بچه اصفهان
|
-
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
اخه تو که نمیدونی پرورش مرغ یعنی چه ومرغ را فقط تو بشقاب دیدی اظهار نظر نکن
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
الله اکبر
dvm
|
-
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
سازمان دامپزشکی حسن نیتی به دامپزشکان نشون نداد تا حالا.
دکتر.ح.ر
|
-
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
به جای این حرفا دامپزشکی را به وزارت خانه بهداشت منتقل کنید که مشکلات جامعه دامپزشکی را وزارتخانه بهداشت بهتر درک می کنه
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
سوالی از متخصص طیور دارم : منشا سرب در مرغ کجاست ؟
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
وقتی دعوا را حیدری نعمتی کنید ، پرتقال فروش که همان منشا سرب است پیدا نمیشود و سلامتی مردم!!!!
اگر برویم در حاشیه اینکه حکیم مهر با سازمان بد است و... کاری درست نمی شود . لطفا معاون بهداشتی سازمان بگوید منشا سرب در گوشت مرغ کجاست تا مشکل حل شود . سکوت جواب سرب نیست .
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
آقای محترم اول اینکه بخش خصوصی ونظام زیرمجموعه سازمآن دامپزشکی نیست بلکه جزو خانواده دامپزشکی هست. دوم اینکه از طرف سازمان دامپزشکی هیچ حمایتی از اون بخشها که فرمودی نمیشه که در مواقع بحرانی مثل الان به کمک سازمان بیاد.کجا نظام دامپزشکی جدایی طلب بوده؟ هرچیزی که قانون براش تکلیف کرده داره انجام میده واین سازمان دامپزشکی هست که چوب لای چرخ میذاره. سوم، یه نگاهی به پست های مهم سازمان دامپزشکی بنداز مثل معاونت........ میفهمی چه تفکری داره سازمان رو اداره میکنه.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
جناب نماینده مجلس خداییش اونجایی رو که شما ازش ........ میخری رو باید ستایش کرد که چنین ........ مرغوبی بهت میفروشه .........................
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
0
0


سلام عرض میکنم خدمت همه دامپزشکان و جامعه دامپزشکی کشور. با صرفنظر از همه کاستی ها و عدم اتفاق نظر در خانواده دامپزشکی که یک امر طبیعی است و در همه جوامع و حرفه ها مشاهده میشود فقط میخواهم بگویم آقای خضری عزیز حرف دل تنگت رو خیلی شفاف و واضح بیان بفرما . چرا با همه معضلات و مشکلات موجود در حوزه سلامت و امنیت غذایی صرفا به حوزه دامپزشکی انتقاد و حمله می فرمایید. اینکه در مورد ورود سرب و فلزات سنگین در مرغداریهای حاشیه بزرگراهها و ورود آن به بدن انسان نگران هستید جای بسی شگفتی است که ورود مستقیم سرب از طریق آلاینده های زیست محیطی را به بدن انسان با استنشاق مستقیم صرفنظر نمودید و به موضوع باقیمانده های فلزات و سرب در گوشت مرغ نگران هستید . این یک موضوع کاملا تخصصی است که از حوزه اطلاعات علمی و عملی شما نماینده محترم خارج است .چند سوال از شما دارم لطفا پاسخگو باشید :
1- چقدر از استاندارد بودن بنزین خودرو ها مطمئن هستید و از نظر آماری چند درصد در سلامت انسان آثار منفی می گذارد ؟ راه حل برون رفت از این بحران در شهر های بزرگ چیست ؟ در خصوص کاهش تعداد خودرو ها و تردد آنها جه کاری شده است ؟
همه آِن مشکلات آثار مستقیم و شدید بر سلامت انسانها دارد .
2- چند درصد مرغهای تولید شده در حاشیه بزرگراهها و اتوبانها قرار دارند ؟
3- با وجود پدیده ریز گرد ها و نقش آن در سلامت انسان بفرمایید چه اقامی نمودید ؟
آیا می توانید کلیه حوزه های تولید گوشت قرمز و مرغ را در این استانها متوقف نمایید ؟ فرض اینکه اگر موفق شوید پس در مورد آثار مستقیم آن در انسان چه می کنید ؟ نکند که همه مردم این استانها را به استانهای دیگر منتقل می نمایید ؟
3- در مورد وضعیت اسفناک پسماندها و زباله های حاشیه شهرها و حتی روستا ها که با این تغییر شدید سبک زندگی مردم و مصرف گرایی حجم انبوهی از آلاینده های زباله بصورت شیرابه وارد سفره های آب زیر زمینی می شود آیا این وضعیت به سمت بحران شدید زیست محیطی و بهداشتی حرکت نکرده است ؟
4- وجود نیترات و مواد نگهدارنده در فست فود ها و مصرف زیاد آنه با توجه به زندگی شهری و اقبال مردم به مصرف آنها آیا نگران کننده نیست ؟
5- گسترش و توسعه آنتن های ماهواره ای و مخابراتی در سراسر کشور حتی در روستاها آیا تاثیری در سلامت انسان ندارد ؟
6 - در مورد برنج های هندی چقدر از سلامت آنها و نحوه تولید آن مطلع هستید ؟
7- در مورد رنگ ها و مواد افزودنی در مواد کنسروی ،فست فود ها ، پفک ، پاستیل ، و صد ها مورد دیگر چقدر اطمینان دارید ؟
و صدها سوال دیگر در حوزه سلامت ........
که اگر لازم باشد به عرض می رسانم .
آقای خضری نماینده محترم چقدر کار مطالعاتی و علمی که مستند به آمار باشد و البته بر اساس آمایش سرزمین صورت گرفته باشد انجام شده است لطفا مدارک و مستندات را جهت تنویر افکار عمومی رسانه ای فرمایید.
انتظار از جامعه دامپزشکی :
لطفا دامپزشکان عزیز اعم از اساتید دانشگاه ،دامپزشکان کلینیسین و متخصص در این بحث شرکت نمایند و انتظار دارد مسئول محترم حکیم مهر یک گزارش خبری _علمی با حضور اساتید این حوزه بر قرار نماید تا دیگر اینگونه اظهار نظر های غیر علمی و با نگاه تقابل حرف ای از سوی این نماینده و سایر افراد صورت نگیرد .
جای تاسف دارد.........
پیشنهاد آخر از سر دلسوزی به حرف دامپزشکی :
همکاران عزیز اعم از آنهایی که در بخش دولتی هستید و یا در بخش خصوصی بیایی در مواردی که پای حیثیت حرفه ای به میان می آید به یک وفاق و اتحاد برسیم .از اساتید محترم دانشکده های دامپزشکی استعا دارم خودشان را در محدوده دانشگاه و محیط آکادمیک محصور نفرمایند و همچنین استد عای دیگر اینکه اگر جایی به حضور و اظهار نظر و پشتوانه علمی و حرفای آنها از نگاه دانشگاهی نیاز باشد با افتخار خودرا یک دامپزشک بدانند نه بخاطر پرستیش اجتماعی از اعلام دامپزشک بودن شرمنده باشند . آنچه میدان را برای اظهار نظر های غیر علمی در حوزه دامپزشکی باز کرده است می تواند یکی از عوامل آن عدم وارد شدن شجاعانه اساتید حوزه دانشگاه باشد که البته با حفظ حرمت به اساتید این مسئله بسیار تاثیر گذار می باشدوگر نه کسی جرات ورود به حوزه تخصصی دامپزشکی را نخواهد داشت . صرف مقالات علمی و شرکت در کنفرانس ها و کنگره ها و اخذ مدارج علمی دانشیاری و استادی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و اگر امیدی بود می بایست طی ادوار گذشته نتایج درخشان آن را در اعتلای اجتماعی و حرف ای دامپزشکی مشاهده می کردیم .
- دکتر دامپزشک

ناشناس
|
-
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
0
0
دکتر دامپزشک غیرتی شدی ها
لطفا مشکلات خودمان را بپذیریم
سرب در گوشت مرغ را بپذیریم و برای حلش سازمان اقدام کند
اینکه افای خضری هرمون را با سرب اشتباهی گرفته مسلما حالب نیست ولی اینکه مسئولین سازمان سرب را مخفی و بچه های مردم را برایشان مشکل ایجاد کنند این مشکل دارد .
ته خط مهم سلامتی مردم است نه سرنوشت مسولین این سازمان که در کشاورزی باشند یا در بهداشت
ناشناس
|
-
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
0
0
خطاب به دکتر دامپزشک گرامی ضمن تشکر از دلسوزی شما، که برای قشر ما باعث افتخار است ولی باید بگویم که از نظر این جانب تا وقتی که سازمان با نیروی حاضر اداره می شود نمی تواند فضای حاکم بر دامپزشکی را تغییر داد. سالهاست با تغییر روئیس سازمان هر بار انتظار بهبود شرایط را میکنیم حال آنکه شرایط رفته رفته بدتر نیز می شود. از آنجایی که نیروی جدید با طرز فکر نو وارد سازمان نمی شود و از طرفی وزارت جهاد نسبت به جایگاه این سازمان و علم دامپزشکی و سلامت غذا و جامعه خود را مسئول نمی داند امیدوارم با حساسیت کمسیون محترم بهداشت مجلس و وزارت بهداشت جرقه های تغییر و توجه به این بخش زده شود. دامپزشکی نیاز به افراد متخصص و آکادمیک جوان برای بهبود ساختار و تعاریف آن دارد. افرادی که نسبت به این رشته و علم تعصب داشته باشند و برای بهبود آن از جان مایه بگذارند.
فراموش نمیکنم پارسال در کنگره ارتقای کیفیت آزمایشگاههای پزشکی حضور داشتم اعضای جامعه علوم آزمایشگاهی با اینکه در حدی که بنده میشناختم وضع مالی بسیار خوب و صاحبان بهترین آزمایشگاهها در تهران و اصفهان و تبریز بودند ولی با دلسوزی بفکر حل مشکلات دانش آموختگان علوم آز و احیای حقوق این قشر بودند. این حالت نمی گم در دامپزشکی نیست ولی خیلی کم حس میشود. امیدوارم ما هم اون تعصب به رشتمونو داشته باشیم و سعی کنیم با ایجاد تغییر وضعیت دامپزشکیو بهبود بدیم حال این دفاع چه برای انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت باشه و چه دفاع از امتیازهامون مقابل سازمان غذا و دارو.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
0
0
مشکل سازمان دامپزشکی در وزارت کشاورزی این است که در تئوری باید بهداشتی باشد ولی درعمل باید جاده صاف کن وارد کننده ها برای گوشت هندی و غیره باشد. ولی در بهداشت حداقل همکاران دامپزشک سازمانی از اشل حقوقی بالاتر استفاده و این عملکرد به تئوری قدری نزدیکتر می شود (البته بهشت برین نمی شود). وزارت جهاد کشاورزی بی برنامه و فقیر با یک مشت تولید بی کیفیت ولی باکمیت (که نتیجه ..........، بی پولی و بی برنامه گی و ........(ببینید .......... چند نفر از وزارتخانه جهاد کشاورزی هستند)این وزارت خانه است)چنین دامپزشکی را نیاز دارد تا جاده اش را صاف کند ! .................................
دکتر.ح.ر
|
-
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
0
0
آخه چرا بعضی از همکاران در مقابل حرف های که تو کمسیون بهداشت زده می شه جبه می گیرند آخه چرا به وظعیت خودمون نگاه نمی کنید 100% اگه بریم زیر نظر وزارت بهداشت وظعیتمون بهتر می شه همین حالا یک دانشجوی فارق التحصیل مقطعه دکتری حرفه دامپزشکی بخواد بره طرح تو یک نقطه دور افتاده با حقوقش ماهی 800 هزار تومانه اگه تازه بودجه باشه پارتی باشه می توانه بره
مشخصه حداقل تو این پیوستن به وزارتخانه بهداشت این حقوق طرح و بودجه طرح بهتر می شه
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
0
0
مسئولین سازمان منتسب جهاد کشاورزی هستند مسخص است با پیوستن به وزارت بهداشت مخالف هستند .
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
0
0
عجب مافیایی درست کردند این وزارت بهداشت، شما ببینید بیماری شیگلوز در اصفهان و شهرکرد بصورت اپیدمی در اومد، هیچ کدام از این به اصطلاح نماینده ها صدا شون در نیامد، وضعیت مواد غذایی رو که برخی از دوستان ذکر کردند ولی ظاهراً آقایان به هیچ یک از اتفاقات اقبالی نشان نمی دهند فقط گیر دادن به مرغ،بنده منکر مشکلات در مرغداری ها نیستم شاید هم اکنون برخی از مرغداری ها از داروهایی نظیر کلرامفنیکل استفاده می‌کنند ولی آیا تمام مشکلات همین هاست وزارت بهداشت تبدیل به یک وزارتخانه تمامیت خواه و پزشکان تبدیل به افراد همه چیز دان شده اند، بنده در هنگام نقد سریال در حاشیه در برخی از سایت ها ملاحظه کردم پزشکانی رسماً اعلام می کردند ما به لحاظ استعداد و توانایی از همه برتریم و متاسفانه خود را تافته جدا بافته می دانند، دیروز هم وزیر بهداشت در جمع فارغ‌التحصیل های دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کردند دانش آموختگان رشته های پزشکی شریفترین فارغ‌التحصیل ها هستند، امیدوارم به حق فاطمه زهرا (س)بساط این مافیای خطرناک برچیده شود، آمین یا رب العالمین.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
0
0
عزیز عجب مافیائی
شما این مشکلات (از نوع خودش)را در دامپزشکی نمی بینی ؟
دکتر.ح.ر
|
-
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
0
0
تا وقتی که وظعیت حقوق و امنیت شغلی مسئول فنی بهداشتی اینجوریه
و سازمان دامپزشکی به فکر سروسامان این وظعیت نیست این مسائل هم هست
یک تاییدیه سوری به تولیدات دامی می دن
حالا چی را تایید می کنند و خورد مردم می دن خدا داند
نظر شما
ادامه