کد خبر: ۲۱۷۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

بسمه تعالی

 

به بهانه برنامه زنده شبکه بازار

ورود دامپزشکان متخصص به عرصه رسانه، امری که باید به فال نیک گرفت

دکتر محمد لطفی زاده - دامپزشک و مدرس دانشگاه

 

با اهداء سلام و احترام به بینندگان محترم حکیم مهر

روز گذشته پیامکی از سازمان نظام دامپزشکی دریافت کردم که خبر از حضور دکتر سیداحمد مدنی، استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در برنامه زنده مجله کشاورزی شبکه بازار سیما می داد.

امشب (18 خرداد) برنامه را با علاقه نگاه کردم و به خود بالیدم که دامپزشکان جوان کشورمان در حال ورود به عرصه رسانه هستند. پیش از این چند بار بر لزوم شکستن انحصار دامپزشکان همیشه مهمان در صدا و سیما (ضمن احترام به نقش مهم آنان در اطلاع رسانی در سالیان گذشته) تأکید کرده بودم و حتی به تازگی هم در جلسه‌ای با جناب دکتر خلج رئیس محترم سازمان دامپزشکی این نکته را دوباره عرض کردم و ایشان هم مؤید همین مطلب بودند.

با دکتر سیداحمد مدنی که مهمان حضوری و دکتر علی برهانی کیا که مهمان تلفنی و دکتر مرتضی حدادیان که مهمان از پیش ضبط شده در برنامه بود، در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هم‌دوره و هم‌کلاس بودیم.
امشب با دیدن همکارانی که سالیان قبل با هم در دانشکده و کلاس می نشستیم و بحمدلله امروز در قالب استادیار دانشگاه یا متخصص سبب افتخار صنف شریف دامپزشکی هستند بسیار خرسند شدم و امیدوارم به مرور روند حضور دامپزشکان جوان و نسل جدید در عرصه رسانه بیشتر تسهیل شود.

البته یک نکته را باید مدنظر داشت که نام برنامه (مجله کشاورزی) بود و این یک درد بزرگ است که همکار متخصص و استادیار دانشگاه ما باید در برنامه کشاورزی سخن از طب و طبابت به میان آورد و به مردم توصیه های بهداشتی کند.

امیدوارم اولاً به مرور با آشنایی بیشتر دامپزشکان جوان با عرصه رسانه و الزامات حضور در برنامه زنده و اصولاً برنامه های تصویری و حتی رادیویی و ثانیاً با تخصصی‌تر شدن برنامه ها به نحوی که در یک برنامه به کلیات متعدد پرداخته نشود و به جای آن در برنامه‌های متعدد به مسائل گوناگون بپردازند روز به روز شاهد آگاهی بیشتر مردم درباره نقش مهم دامپزشکان در عرصه بهداشت عمومی باشیم.

در پایان هم گزیده‌ای از نکات مطرح شده در این برنامه از زبان سه تن از دامپزشکان تقدیم می‌شود:

1 - دکتر سید احمد مدنی، دامپزشک و متخصص بیماریهای پرندگان - استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:

- به هیچ یک از مرغداران یا صاحبان آن دسته از پرندگان خانگی که باید از واکسن استفاده کنند توصیه به کنار گذاشتن واکسن به هر بهانه از جمله آنکه واکسن مؤثر نیست نمی‌کنیم.

- غذای هر یک از گونه‌های پرندگان با گونه دیگر متفاوت است و لازم است از مشاوره تخصصی دامپزشکان استفاده شود. یکی از اشتباهات این است که فکر می‌کنند تخمه آفتابگردان را باید به هر نوع طوطی داد. این اشتباه مانند داستان هویج و خرگوش است.

- نه تنها به عدم نگهداری پرندگان توصیه نمی‌کنیم بلکه از نظر علمی در دنیا تحقیقاتی انجام شده که حاکی از اثرات مثبت نگهداری از پرندگان است. ضمن آنکه با نگهداری پرندگان، حس مسئولیت پذیری در انسان تقویت می شود.

- از پرندگان و حیوانات در شاخه‌ای از علم برای درمان اختلالات انسان استفاده می‌شود و از نظر اسلام نیز نگهداری پرندگان در مقایسه با برخی از حیوانات دیگر مشکل شرعی ندارد.

- نگهداری از پرندگان شکاری یا قاچاق نه به مصلحت بهداشتی جامعه است و نه به مصلحت زیست محیطی.
- بیشتر مشکلات پرندگان در خانه ناشی از سوء مدیریت صاحبان پرندگان است.

- گزارشاتی مبنی بر ابتلای پرندگان خانگی به آنفلوآنزای مرغی (عبارت صحیح آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است) در ایران نداشته ایم و جای نگرانی نیست.

- هر آلرژی (حساسیت) را نباید به حساب نگهداری از پرندگان گذاشت گرچه ممکن است پرنده هم در برخی افراد ایجاد حساسیت نماید.

- یک طوطی خاکستری بر اساس نتایج پژوهش‌های مبتنی بر رفتارشناسی مقایسه‌ای قادر است به اندازه یک کودک 4 ساله مفاهیم را درک کند.

2 - دکتر مرتضی حدادیان، دامپزشک و متخصص بیماریهای پرندگان

- برای نگهداری از پرندگان باید به قفس مناسب به عنوان محل اصلی نگهداری توجه زیادی داشت.

- دان و غذای هر پرنده با پرنده دیگر متفاوت است و باید هم تازه باشد و هم اگر آلوده به فضله یا مدفوع شد به سرعت آن را از آلودگی پاک نمود.

- یکی از گونه‌های مورد علاقه که به راحتی دستی می‌شود و با انسان انس می‌گیرد و حتی ممکن است به تقلید صدا هم بپردازد مرغ عشق است.

- در مورد سلامت پرنده از ظاهر آن هم می‌توان قضاوتی کلی داشت، از جمله آنکه سرحال است، هوشیاری کامل دارد و سر و صدای طبیعی دارد.

- بهتر است از پرندگانی نگهداری کنید که در اسارت متولد شده اند و در شرایط آزاد صید نشده‌اند.

3 - دکتر علی برهانی کیا، دامپزشک پرندگان و حیوانات خاص

- در مورد بیماریهای پرندگان لازم است حتماً از نظرات تخصصی دامپزشکان استفاده شود

- مردم پرنده را باید از پرنده فروشی تهیه کنند اما مرجع مشاوره علمی و درمان فقط دامپزشک است، همانطور که وقتی خودرویی را از نمایشگاه اتومبیل می‌خرید برای رفع عیب دوباره به آنجا مراجعه نمی کنید.

- هر غذایی را نمی توان به هر پرنده‌ای داد و مردم باید در این زمینه با دامپزشکان مشورت کنند.

- مردم باید قبل از خرید پرنده به سراغ دامپزشک بروند تا ببینند چه گونه‌ای برای شرایط فردی و محیطی آنان مناسب است. چه بسا پرنده ای که سر و صدای زیادی دارد یا نیاز به مراقبت فشرده‌تری داشته باشد برای همه افراد جهت نگهداری مناسب نباشد.

البته در بخشی ازپیش ضبط شده، دکتر حداد، دامپزشک و متخصص بیماریهای پرندگان که بنده افتخار آشنایی نداشتم اما ایشان هم از همکاران جوان ما هستند توضیحاتی درباره نحوه تشخیص بیماریها بخصوص از راه کالبدگشایی لاشه پرندگان تلف شده ارائه نمود.                                                            

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
0
0
اقاي محترم من هم مثل شما از استفاده مستمر از نور چشمي ها و رسانه محور هاي دولتي و خصوصي نا راحتم اما نه در آن حدي كه شما سكه ارزشمند تجربه و پيشكسوتي را نا مهربانانه پرتاب كرده ايد بهتر است همه مصاحبه ها را گوش كنيد ( نه فقط از‌ آن دوستان خود تان را) و بعد قضاوت كنيد.
نظر شما
ادامه