کد خبر: ۲۱۸۱۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
«محمدمهدی برومندی» افزود: امروز بیشتر کارهای سلامت در بخش درمان متمرکز شده است، درحالیکه پیشگیری اولویت دارد ...
166

حکیم مهر - سخنگوی کمیسیون تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه بیشتر کارهای سلامت در بخش درمان انجام می شود درحالیکه باید روی پیشگیری کار شود لذا باید بخشی از اعتبارات حوزه سلامت وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری ها در حوزه مواد غذایی در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد.

محمد مهدی برومندی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه همایش مدیریت بروسلوز دامی در کشور افزود: سال 88، 12 هزار مبتلا به تب مالت (بروسلوز) انسانی ثبت شده درحالیکه در سال 93، 20 هزار مورد به ثبت رسیده است و این یعنی افزایش 70 درصدی.

وی گفت: نگاه به بهداشت و سلامت در کشور باید کلان باشد؛ مشکل امروز این است که به علت عدم هماهنگی بین بخشی دستگاه ها، نگاه ما دفاع سازمانی می شود درحالیکه باید از تولید تا مصرف موادغذایی را به صورت زنجیره در ارگان های مختلف دنبال کنیم.

برومندی تاکید کرد: امروز بیشتر کارهای سلامت در بخش درمان متمرکز شده است، درحالیکه پیشگیری اولویت دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از بودجه های سلامت کشور را باید به دامپزشکی که در خط اول مقابله و پیشگیری از بیماری های مشترک دام و انسان قراردارد اختصاص دهیم، گفت: پیشنهاد ما تشکیل کمیسیونی مشترک بین کمیسیون های کشاورزی و بهداشت مجلس است تا با برنامه ریزی بهتر در بودجه سال آینده و اعتبارات در یک کار کارشناسی قوی برای ارتقای سلامت جامعه برنامه ریزی شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: مبارزه با بروسلوز در همه مناطق دنیا بسیار پیچیده و دشوار است و در ایران نیز به علت قرارگرفتن در منطقه ای که کشورهای اطراف آن قدرت کافی برای کنترل بیماری ها را ندارند پیچیده تر می شود و ما شاهد قاچاق دام نیز هستیم.

وی گفت: همچنین به علت تحریم و محدودیت ورود واکسن های خارجی و محدودیت منابع مالی و کمبود در بخش مشکلات بیمه‌ای برای دامداران، در سال های 88 تا 90 کمبود واکسن و ناکافی بودن پوشش واکسن برای دام ها به وجود آمد و این موضوع افزایش تب مالت امروز را رقم زده است.

برومندی افزود: این درحالیست که با افزایش چهار درصدی پوشش واکسن در سال 93 به نسبت سال های پیش کار واکسیناسیون شتاب گرفته است و در سال های آینده شاهد کاهش تب مالت انسانی در کشور خواهیم بود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Dr
|
-
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
0
0
ایشون هم که وکیل دولتی صحیت کردند
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
0
0
سبد اصلی غذایی مردم و تولید در این بخش میباشد در حالی که وزارت بهداشت و تکنیسینهای این بخش در تمام نهادها دخالت بیجایی در زمینه بهداشت و امنیت غذا دارند و به هیچ وجه در این زمینه تخصص و دانش کافی کسب نکرده اندو بهداشت مواد غذایی و امنیت غذا به ایشان مربوط نیست.
دکتر دامپزشک
|
-
|
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
0
0
یک نماینده مجلس باید با دید موشکافانه تر وضعیت مدیریتی کشور و ارگان ها رو پیش ببره.
در ایران کلیه امورات نظارتی و پیشگیری و آموزشی و بودجه های مربوطه در زمینه بهداشت مواد غذایی و سلامت جامعه(در معنای بهبود بهداشت و پیشگیری از بیماری ها نه درمان) به وزارت بهداشت واگذار شده در حالی که دامپزشکی مهمترین نقش رو در سلامت انسانهای جامعه جز بخش درمان، به عهده داره.
حال دو حالت قابل توجه باید واقع بشه
1) ایجاد نظام واحد سلامت که در اون دامپزشکی به عنوان یک رکن اصلی در بهبود سطح بهداشت جامعه در نظر گرفته بشه و در کنار بخش درمان به کارش ادامه بده. این حالت که میشه با ادغام سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت محقق بشه در صورت تحقق اصولی بهترین حالت می باشد.
2) ادغام سازمان غذا و دارو با وزارت جهاد کشاورزی به منظور ایجاد یک رکن واحد در زمینه سلامت غذایی تولیدات کشور و حتی واردات که میتونه سلامت غذایی کشور رو در داخل و بین الملل تضمین بکنه.
اینکه دو ارگان مستقل بیان در کشور با هم همکاری کنند در فضای حاکم بر مدیریت کشوری انجام شدنی نیست و هرچقدر هم گفته بشه جز شعار نیست و نتیجه ای نخواهد داشت.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
0
0
موسسه رازي براي تامين نياز كشور به واكسنهاي بروسلوز در گذشته هيچ مشكلي نداشته است . در سالهاي يادشده اين سازمان دامپزشكي بوده كه خواستار توقف واكسيناسيون گوسفند وبز بالغ كشور بدون نظر كارشناسي در كشوري كه بروسلوز اندميك است و پوشش واكسيناسيون و تست و كشتار و ترد د دام مناسب نيست به بهانه بروز سقط جنين شد و انگهي موسسه بارها اعلام كرده كه علاوه بر نياز كشور قادر است نياز كشورهاي منطقه را نيز برآورد كند . همه ي اين اظهار نظرها حكايت از گرفتن اطلاعات غلط از مسؤلين ......... دست اندر كار است .............................. و بي تدبيري خودشان را به گردن كساني كه غايب هستند حواله مي نمايند .سالهاي آينده هم خواهد آمد ولي متاسفانه از نمايندگان و اظهار نظر كنندگان در حوزه مسوليتفعلي معمولا خبري نخواهد بود و هيچ كسي پاسخ گوي صحبتهاي گذشته خودش در مسند مسوليت فعلي نبوده و نيست!!!!
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
0
0
چه خوش تیپه.
نظر شما
ادامه