کد خبر: ۲۱۸۷

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی همدان ، ساوجبلاغ ، خراسان جنوبی و خوی

 

مدیر دامپزشکی همدان:
بیماری تب برفکی در همدان رو به خاموشی است


مدیر دامپزشکی شهرستان همدان گفت: در بررسی‌های صورت گرفته سه بیماری تب برفکی، اکتیما و PPR برای دام‌ها مشکل‌زا هستند که تب برفکی در دو هفته اخیر حالت خاموشی به خود گرفته است.

آرش سامی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان اظهار داشت: تب برفکی بیماری اقتصادی و مختص دام‌ها است که گاهی منجر به تلفات دام‌ها شده و گاهی با واکسیناسیون و معالجه برطرف می‌شود.
وی افزود: در سال جاری با شیوع این بیماری در استان هفت کانون تشکیل شد که شامل کانون گاو و گوساله و کانون گوسفندان می‌شد.
مدیر دامپزشکی شهرستان همدان به اقدامات پیشگیری از این بیماری اشاره کرد و ادامه داد: واکسیناسیون سه مرتبه در سال، ممنوعیت صدور حمل دام، توقف فراوری‌های کود، پوست و گوشت دام‌ها و استقرار دو اکیپ خصوصی و سه اکیپ دولتی در تمام کانون‌ها برای پیشگیری از این بیماری‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته سه بیماری تب برفکی، اکتیما و PPR برای دام‌ها مشکل‌زا هستند که تب برفکی در دو هفته اخیر حالت خاموشی به خود گرفته است.
بخشدار مرکزی همدان نیز بیان داشت: امسال اعتباری برای پیشگیری از آلودگی با اولویت گنج‌نامه تا میدان میشان در نظر گرفته شده است چرا که این مسیر کوهستانی بوده و اردوگاه آموزش و پرورش نیز در آن جا است و مراجعان زیادی در شش ماه نخست سال دارد.
محمدعلی محمدی تصریح کرد: در 21 خرداد برنامه‌ای برای پاکسازی آن مکان مد‌نظر قرار گرفته است تا در این ایام که بیشترین مراجعه با توجه به قرار گرفتن تله‌کابین در آن محدوده صورت می‌گیرد، مشکلی وجود نداشته باشد.
وی در خصوص کلرزنی آب شرب روستایی نیز اذعان داشت: امسال حدود 70 میلیون تومان برای کلرزنی آب شرب روستایی منظور شده است که از آبفار انتظار اقدامات جدی در این زمینه داریم تا مانع بروز بیماری‌ها شود.
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان نیز گفت: برای جلوگیری از بی‌نظمی در سطح شهر به ویژه شش خیابان اصلی شهر اکیپ‌هایی به صورت مدام برخورد قاطع با دستفروشان را انجام می‌دهند.
وحید علی‌ضمیر افزود: همه سرویس‌های بهداشتی سطح شهر همدان مجهز به لوله‌کشی صابون مایع است به طوری که همه آن‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردارند.

----------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ:
800 کیلوگرم مرغ غیربهداشتی در ساوجبلاغ معدوم شد


مدیر شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ گفت: 800 کیلوگرم مرغ غیربهداشتی امروز در ساوجبلاغ معدوم شد.

وحید صالحی اظهار داشت: معدوم‌سازی بیش از 800 کیلوگرم آلایش غیربهداشتی مرغ در ساوجبلاغ توسط مأموران این مرکز انجام شد.
وی ادامه داد: این مقدار مرغ کشف شده غیربهداشتی، شامل کله و پای مرغ در ساوجبلاغ بوده که توسط بازرسان و مأموران شبکه بهداشت شناسایی و معدوم شد.
این مسئول گفت: صاحبان صنفی این گونه کالاها و شهروندان مطمئن باشند که مأموران در شبکه بهداشت اقدامات و مأموریت‌های خود را در راستای کنترل عرضه دام به طور جدی دنبال کرده و اجازه نمی‌دهند عده‌ای سودجو موادغذایی غیربهداشتی را وارد بازار کنند.
صالحی تأکید کرد: بر این اساس این محموله غیر بهداشتی هنگام بازدید کارشناسان دامپزشکی از خودروهای حمل فرآورده‌های خام دامی از یک دستگاه وانت نیسان فاقد مجوز حمل کشف شد.
وی در ادامه سخنان خود همچنین گفت: 8 روز پیش هم 5/9 تن فرآورده‌های غیر بهداشتی خام مرغ در یکی از واحدهای صنعتی ساوجبلاغ کشف و معدوم شد.
صالحی تأکید کرد: بازرسی کارشناسان این شبکه از واحدهای صنعتی کشتار و قطعه‌بندی و بسته‌بندی فرآورده‌های دام و طیور و خودروهای حمل این فرآورده‌ها با جدیت ادامه دارد.

--------------------------------------

 

دو خبر از خراسان جنوبی 


 بر اساس ارزیابی اداره‌کل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور در شش ماهه دوم سال 88 در زمنیه اطلاع‌رسانی، تهیه اخبار، برگزاری مراسم یوم‌الله و مناسبت‌ها در بین روابط عمومی ادارات کل استان‌های کشور روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی رتبه برتر را کسب کرد و به همین منظور از ریاست سازمان دامپزشکی کشور لوح تقدیر دریافت کرد.

 

* طرح ضربتی دامپزشکی فردوس در جمع‌آوری فرآورده‌های دامی غیربهداشتی
رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از طرح ضربتی جمع‌آوری فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در سطح شهرستان فردوس خبر داد.
جواد اسماعیلی افزود: با توجه به گزارش شهروندان درباره عرضه انواع ماکیان به صورت فله‌ای و فاقد بسته‌بندی ازقبیل بوقلمون، بلدرچین، کبک و شترمرغ کارشناسان نظارت بر بهداشت این شبکه از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید و برای کنترل این مراکز نسبت به جمع‌آوری فرآورده‌های غیربهداشتی اقدام کردند.
وی ادامه داد: در این زمینه افراد متخلف پس از تکمیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
رئس شبکه دامپزشکی فردوس از مردم خواست از خرید فرآورده‌های خام دامی بدون بسته‌بندی و فاقد مشخصات بهداشتی اجتناب کنند.

-------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی خوی هشدار داد:
برخورد قانونی با توزیع‌کنندگان جوجه‌های رنگی در خوی


رئیس شبکه دامپزشکی خوی گفت: خانواده‌ها در آستانه تعطیلی مدارس از خرید جوجه‌های رنگی خودداری کنند و در این ایام با توزیع‌کنندگان جوجه‌های رنگی و طیور بومی در خوی برخورد قانونی می‌شود.

میرحسین حسن‌زاده اظهار داشت: با توجه به مخاطرات احتمالی به خانواده‌ها، توصیه می‌شود از خرید جوجه‌های رنگی و طیور بومی خودداری کنند.
وی افزود: خانواده‌ها باید گرایش کودکان به نگهداری از حیوانات خانگی را از طریق سایر حیوانات و با آموزش‌های لازم در ارتباط با نحوه نگهداری و لزوم توجه به حقوق آنها برآورده سازند.
رئیس شبکه دامپزشکی خوی ادامه داد: این امر مستلزم آن است که والدین نگاه اسباب بازی گونه خود را در مورد حیوانات تغییر دهند.
حسن‌زاده با بیان اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری در شهرستان خوی 10 مرکز عرضه محصولات غیربهداشتی و تاریخ گذشته به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، گفت: از شهروندان درخواست می‌شود هرگونه عرضه غیربهداشتی فرآورده‌های دامی را به دامپزشکی این شهرستان اطلاع دهند.
وی از آغاز فاز 21 واکسیناسیون همگانی تب برفکی از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و اظهار داشت: در این فاز 36 هزار راس از جمعیت دامهای سنگین منطقه و دام سبک کانونهای بیماری را زیر پوشش می‌بریم.
این مقام مسئول تصریح کرد: برای جلوگیری از سرایت بیماری‌ها و پوشش کامل جمعیت دامی هرگونه نقل و انتقال دام تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
حسن‌زاده با بیان اینکه تعداد کانون‌های تب برفکی در خوی در مقایسه با سایر نقاط کشور بسیار اندک و انگشت شمار است، افزود: برای انجام بهینه واکسیناسیون نیازمند همکاری نزدیک بخشداران، دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستاها و اتحادیه‌های دامداران هستیم.
وی گفت: شبکه دامپزشکی شهرستان خوی در آخرین رتبه‌بندی استانی مقام اول را در قالب نرم افزار GIS کسب کرد.

 

 

نظر شما
ادامه