کد خبر: ۲۱۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

«خبرگزاری آریا» نوشت:

طی اعلام شیوع آنفولانزای پرندگان درمازندران، و اعلام آماده باش به متولیان امر در بحث بهداشت، طی مصاحبه اختصاصی با رئیس دامپزشکی نکا اعلام شد: هیچگونه موردی از شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در نکا مشاهده نشد.

به گزارش خبرنگار آریا دفتر مازندران در شهرستان نکا، دکتر روح ا... جمشیدی- رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نکا ضمن اشاره به اهمیت موضوع و آماده باش کامل و اقدام به تجسس و تحقیق با ارسال ابلاغیه به تمامی دهیاری ها خانه ها و مراکز بهداشتی و سرکشی به روستاها و... برآنیم که اگر خدای نکرده موردی حتی مشابه یافت شد، در اسرع وقت اقدام کرده تا حادثه ای رخ ندهد و از شیوع این بیماری مشترک انسان و دام بطور کل جلوگیری شود.

وی با تأکید براین نکته که شهروندان و ساکنین روستا با اعلام این خبرخوش، نباید گمان کنند که بیمه شده و از گزند این بیماری در امانند، خاطر نشان کرد: به دلیل وجود مرغداری های سنتی و نگهداری دام و طیور در منازل شخصی، خطر در بیخ گوش مردم است و باید احتیاط لازم را داشت و حتی المقدور، طیور را در فضای حفاظت شده نگهدارند تا پرندگان مهاجر که شاید ناقل بیماری ها باشند، در محل نگهداری نفوذ نکنند که شاهد خسارات جبران ناپذیر باشیم.

این مقام مسئول از علائم بیماری آنفولانزای مرغی را کبودی و سیاهی تاج و خونریزی ساق پای مرغ عنوان کرد و گفت: مرغ مبتلا به آنفولانزا، در مدت زمان کوتاهی تلف می شود، درنتیجه تلفات غیرعادی از نشانه های بروز این بحران بهداشتی، است.

وی با تأکید براین نکته که پرورش مرغ خانگی محتمل دریافت بیماری هایی همچون آنفولانزای مرغی است اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی از خرید مرغهای زنده در بازارهای هفتگی و محلی جدأ خودداری کنید.

جمشیدی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا مرغ های زنده و کشته شده قابل فروش در بازارهای هفتگی نظارت می شوند یا نه؟ و اگر فروش این مرغ ها غیربهداشتی است، وجود فروشندگان این کالا در بازارهای هفتگی چه توجیهی دارد؟ اعلام کرد: مطرح شدن این موضوع، بسیار بهینه است ولی شهروندان باید بدانند مابحث نظارتی در بازار هفتگی نداریم، بلکه در کل فروش مرغ زنده یا کشته شده در بازار هفتگی در کل ممنوع است و شهرداری باید با قدرت وارد شود.

دکتر جمشیدی در پاسخ به سوالی در همین راستا که چگونه است نکا سالیان سال شاهد برپایی بازار هفتگی با غرفه های فروش طیور خانگی و وحشی زنده و کشته شده است و کسی اقدام به جمع آوری آن نکرده است، متولی پاسخگو کیست؟! اعلام کرد: طی جلسات متعدد شورای سلامت این موضوع مورد بحث قرارگرفت و البته پس از اعلام خبر شیوع آنفولانزای مرغی، مکاتبات و نامه نگاری به شهرداری و همچنین معاون سیاسی امنیتی استاندار داشتم که پاسخ دکتر یونسی به نامه ما با این مضمون بوده که فروش هرگونه مرغ زنده و کشته شده در بازار روز یا هفتگی ممنوع بوده و با جدیت برخورد شود.

وی اظهارداشت تاکنون شهرداری هیچگونه کمک و اقدامی نکرد و انتظار است طبق قانون ماده 55 این ارگان با قدرت ورود پیدا کرده و حق بهداشت و سلامت شهری را اعمال کند.

شهردار نکا: تشخیص بیماری مرغ ها کار مأموران شهرداری نیست!

نگارنده پس از مصاحبه با متولی اصلی رسیدگی به سلامت دام و طیور شهرستان، در تماس تلفنی با سیدعیسی میری قلعه سری- شهردار نکا و یادآوری قانون ماده 55 تبصره 2 بند 15 که مستقیماً به سلامت شهری اشاره دارد، موضع شهردار در خصوص برخورد با فروشندگان طیور در بازار هفتگی را جویا شد که پاسخ داد: بله از سوی دامپزشکی به شهرداری مکاتباتی شده است.

وی گفت: در هفته های گذشته تمامی غرفه های مرغ کشته را جمع آوری کردیم و برای جمع آوری مرغ های زنده اقدام می کنیم ولی این منوط به این شرط است که دامپزشک مأموری از سوی اداره دامپزشکی نکا به همراه مأموران ما در صحنه حاضر باشد تا با تشخیص اینکه مرغ ها آلوده است، جمع آوری می کنیم.

سیدعیسی میری قلعه سری در ادامه اظهاراتش با تأکید بر اینکه تاکنون اداره دامپزشکی در جلسات شورای سلامت حاضر نبوده تأکید کرد: ما به دبیر جلسات شورای سلامت اعلام کردیم درصورت همکاری دامپزشکی و مأمورکردن یک دامپزشک در اسرع وقت، بازار از وجود پرندگان بیمار پاکسازی می شود.

وی درپاسخ به اظهارات رئیس دامپزشکی نکا مبنی براینکه تاکنون از شهرداری هیچگونه حرکتی منوط بر همکاری ندیدیم، گفت: ما نیز هیچگونه حرکتی دال بر همکاری از سوی دامپزشکی مشاهده نکردیم، تا هیچکس نیاید ما هیچ کاری انجام نمی دهیم، تشخیص بیماری مرغ ها کار مأموران شهرداری نیست، درنتیجه متولیان بهداشت پای کار باشند، بازار روز را از طیور زنده و کشته شده پاکسازی می کنیم.

گفتنی است: طی آخرین اخباری که درخبرگزاری مهر از سوی عالمی نژاد- معاون فنی شهرداری نکا اعلام شد: درشهرستان نکا 2 بازارهفتگی (یکشنبه و سه شنبه) و یک بازار روز امام رضا (ع) برای رفاه حال شهروندان و قشر طبقه متوسط دایر شده است.

وی یادآور شد: در بازار امام رضا (ع) 120 غرفه وجود دارد که هرکدام مختص یک فروشنده و بازارهای هفتگی با 250 الی280 غرفه در حاشیه نکا رود هر هفته با فروشندگان بومی و غیر بومی دایر می شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
0
0
یکی به این شهردار بفهمونه بابا اگه بیماری بیاد که قابل تشخیص باشه پرنده رفته تو اون دنیاسریع کار بکن
نظر شما
ادامه