کد خبر: ۲۱۹۸۷

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان از وضعیت کشتارگاه های سنتی دام این استان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم توکلی ظهر یکشنبه در نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی لرستان به راه اندازی پیش سرد کشتارگاه خرم آباد اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته بخش عمده ای از وقت و انرژی من و همکارانم صرف راه اندازی پیش سرد کشتارگاه خرم آباد شد و پس از برگزاری کلاس های آموزشی در کشتارگاه و کار آزمایشی روی پیش سرد به علت دخالت برخی عوامل در اجرای کار حدود سه سال است کار ابتر مانده و راه اندازی نمی شود.

وی با بیان اینکه دو نفر دامپزشک به صورت تمام وقت در کشتارگاه حضور دارند، عنوان کرد: یک دامپزشک قبل از کشتار دام ها را بازرسی کرده و دیگری بعد از کشتار تک تک دام ها را از لحاظ بیماری چک می کند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان امنیت غذایی را یکی از شاخصه های توسعه یافتگی کشورها دانست و ادامه داد: امنیت غذایی هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی بسیار حائز اهمیت است و بخش قابل توجهی از کیفیت به بهداشت گوشت برمی گردد.

توکلی با اشاره به اینکه رساندن گوشت سالم به دست مردم نیازمند کشتارگاه مناسب است، تصریح کرد: می توانیم حتی با کشتارگاه های نیمه صنعتی هم بهداشتی عمل کرده و با کمک متخصصان محصول سالم و فاقد هرگونه آلودگی به دست مردم برسانیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ کشتارگاه صنعتی طیور در استان وجود دارد، افزود: همچنین دو کشتارگاه صنعتی دام در خرم آباد و کوهدشت، چهار کشتارگاه نیمه صنعتی در بروجرد، الشتر، نورآباد و الیگودرز و سه کشتارگاه سنتی در پلدختر، ازنا و دورود وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه کشتارگاه های سنتی استان وضعیت نامناسبی دارند، خاطرنشان کرد: برخی از کشتارگاه های نیمه صنعتی ما نیز مانند سنتی ها توسط شهرداری ها اداره می شوند و شهرداری ها هم برای رفع هر مشکلی نبود اعتبار را بهانه می کنند.

توکلی با اشاره به اینکه کشتارگاه ها تک قطبی هستند و تعطیلی آنها تبعات دارد، یادآور شد: مجموعه استان باید تبعات تعطیلی کشتارگاه ها را برای اصلاح وضعیتشان بپذیرد.

وی عنوان کرد: استانداری کمک کند و اعتباری برای کشتارگاه های سنتی و نیمه صنعتی تحت نظر شهرداری ها دیده شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان پیشنهاد کرد: در هر شهرستان کارگروهی با ریاست فرماندار و عضویت بهداشت، دامپزشکی و محیط زیست تشکیل شده و پس از بررسی مشکلات از طریق فرماندار به جلسه ای در استانداری به ریاست معاونت عمرانی انتقال دهد که اعتبارات لازم را ببینند و با نظارت کارگروه شهرستانی هزینه شوند.



 

نظر شما
ادامه