کد خبر: ۲۲۰۳

حکیم مهر -  با اتمام نخستین دوره آموزش مربیان سگ‌های مواد یاب و استقرار آنان در هفت گمرک مهم کشور مبارزه با قاچاق مواد مخدر افزایش خواهد یافت.

رییس کل گمرک ضمن اهدای گواهی‌نامه پایان دوره به 7 نفر از مربیان سگ‌های موادیاب، بر تصمیم جدی گمرک برای تشدید مقابله با قاچاق مواد مخدر تأکید کرد.

اردشیر محمدی در این مراسم ضمن تقدیر از مربیان آموزش‌دیده در این دوره،‌ گفت: ایجاد فرهنگ و زمینه پذیرش استفاده از سگ‌های مواد یاب، کار بدیعی بود که خوشبختانه برای اولین بار در گمرک ایران صورت گرفت.

وی برگزاری نخستین دوره آموزشی مربیان سگ‌ های مواد یاب را یکی از موفقیت‌ های گمرک برشمرد .

وی با اشاره به توصیه ‌های سازمان ‌های بین‌ المللی و کنوانسیون‌ ها در زمینه استفاده از فناوری‌ها و امکانات پیشرفته در گمرکات گفت: آموزش نیروی انسانی یکی از الزاماتی است که از سوی این کنوانسیون ‌ها مورد تأکید قرار گرفته و گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز به‌منظور تحقق این امر، سال گذشته با همکاری سازمان ‌های بین‌ المللی و داخلی برای تربیت مربیان سگ‌ های مواد مخدریاب اقدام کرد. محمدی افزود: خوشبختانه امروز بعد از گذشت 4 ماه 7 مربی مجرب و کار آزموده آماده اعزام به گمرکات مهم کشور هستند.

رییس کل گمرک گفت: این مربیان به گمرکات بازرگان، خوزستان، گیلان، ‌آذربایجان غربی، سرخس، ‌دوغارون و شهریار اعزام خواهند شد.

محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران با نهاد های بین ‌المللی و سازمان جهانی گمرک، خوشبختانه برای جذب فناوری ‌های روز دنیا در زمینه کشف مواد مخدر، شرایط بسیار خوبی داریم و امیدوارم با استفاده از این شرایط بتوانیم آمار کشفیات گمرک را تا حد قابل توجهی بالا ببریم.

محمدی تعداد سگ ‌های آموزش دیده در این دوره را 10 قلاده و از نژادهای ”مالی ‌نویز“ فرانسوی، ژرمن شیفرت“ آلمانی و ”لابلادور“ روسی عنوان کرد و گفت: هزینه تأمین هر قلاده سگ مواد مخدریاب، 10 میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به لزوم استمرار این دوره آموزشی افزود : در سال 89 تصمیم داریم حداقل 10 قلاده سگ دیگر خریداری و برای مربیان آنها دوره آموزشی برگزار کنیم. ضمن اینکه بازآموزی نیروها و نظارت بر نحوه عملکرد آنها نیز در دستور کار گمرک قرار دارد.

وی تصریح کرد: سال گذشته به دلیل برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب برای نیروی‌های انسانی فعال در حوزه کشف مواد مخدر، موفق شدیم مقدار کشفیات گمرک را تا سقف 300 درصد افزایش دهیم و امیدواریم با استفاده از سگ‌ های موادیاب و مربیان آموزش‌دیده این رقم افزایش یابد.

بر اساس اعلام روابط عمومی گمرک مرکز آموزش مربیان سگ‌های کاشف مواد مخدر برای اولین بار در گمرک ایران، در دی ماه سال 1388 کار خود را با 10 قلاده سگ شروع کرد.

 

نظر شما
ادامه