کد خبر: ۲۲۱۴۴
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
«سکینه عمرانی» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اشد مجازات در انتظار دستگاهی است که قصور آن عامل شیوع این ویروس در کشور بوده است/ در صورتی که عامل شیوع تب کریمه کنگو گوشت آلوده وارداتی باشد سازمان دامپزشکی مسئول است ...
8888

حکیم مهر - به نظر می رسد شیوع تب کریمه کنگو در مناطقی از کشور به بهانه جدید تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای هجمه علیه سازمان دامپزشکی کشور تبدیل شده است.

در حالی که چندی پیش «دکتر محمود نبوی» معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت شائبه رابطه بین واردات گوشت بوفالوی هندی و شیوع تب کریمه کنگو را تکذیب کرده بود (اینجا)، یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس مجدداً این موضوع را مطرح نمود.

هر چند انتقادات بجایی از سازمان دامپزشکی کشور برای صدور مجوز واردات گوشت بوفالوی هندی مطرح است، اما این که شیوع مواردی از تب کریمه کنگو در کشور به دستاویزی برای حمله به این سازمان تبدیل شود، منصفانه نیست.

در حالی که اعضای شریف جامعه دامپزشکی کشور، این سربازان گمنام عرصه بهداشت عمومی، با مشقات فراوان و کمبود اعتبارات و امکانات لازم در جای جای میهن پهناورمان به ارائه خدمت مشغولند، شایسته نیست که به محض مشاهده مواردی از این بیماری، نوک پیکان به سمت ایشان نشانه رفته و در حالی که بودجه سلامت کشور در جای دیگری هزینه می شود، مقصر سازمان دامپزشکی شناخته شود.

چندی پیش یکی دیگر از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از نقش سازمان دامپزشکی در کاهش قیمت تخم مرغ انتقاد کرده بود! (اینجا)

 

«خبرگزاری مهر» نوشت:

فوت سه نفر بر اثر ابتلا به «تب کریمه کنگو» در کشور، باعث شد تا کمیسیون‌های بهداشت و درمان و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، پیگیر وضعیت این بیماری شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، فوت سه نفر بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور و همچنین ابتلای نزدیک به ۴۰ نفر از هموطنان به این بیماری مشترک بین دام و انسان، باعث شد تا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیگیر وضعیت این بیماری در کشور شود. بطوریکه محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از ورود این کمیسیون به بررسی موضوع شیوع بیماری تب کنگو خبر داده و گفته است که برای کنترل این بیماری باید از خرید گوشت‌های فاقد مهر دامپزشکی خودداری شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با عنوان این مطلب که شیوع این بیماری در بین کشاورزان، دامداران و اشخاصی که با دام سر و کار دارند مشاهده شده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه واکسن مقابله با این بیماری هنوز به دست نیامده است و دام‌ها نیز هیچ علائم مشخصی از این بیماری ندارند،‌ باید برای مقابله با این بیماری آموزش به دامداران جزو اولویت‌ها قرار گیرد.

تب کریمه کنگو با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، خونریزی ناگهانی آشکار می شود. همچنین نوسانات خلقی شدید و احساس گیجی از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است که برای جلوگیری از شیوع بالای این بیماری در کشور، در صدد خواهیم بود تا در نخستین نشست کمیسیون، به بررسی این بیماری و راههای کنترل آن با حضور مسئولان مربوطه در حوزه دامپزشکی و بهداشت و درمان بپردازیم.

بر اساس آخرین آماری که معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است، تاکنون ۳۹ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند.

در همین حال سکینه عمرانی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در کشور، گفته است: در صورتی که مشخص شود قصور دستگاهی عامل شیوع این ویروس در کشور بوده به طور حتم اشد مجازات در انتظار آن دستگاه مربوطه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم شوخی بردار نیست، عنوان داشت: دستگاه های اجرایی به ویژه وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی مسئول تامین خوراک سالم مردم هستند که در صورت بروز هر نوع مشکلی در این زمینه باید پاسخگو باشند.

عمرانی با بیان اینکه برای تامین سلامت مردم در جامعه باید نظارت کافی بر تولید گوشت در داخل و همچنین واردات آن براساس نیاز کشور صورت بگیرد، تاکید کرد: در صورتی که عامل شیوع ویروس تب کریمه کنگو گوشت آلوده وارداتی باشد سازمان دامپزشکی مسئول است.

این نماینده مجلس نهم با تاکید بر اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس به موضوع تامین سلامت مردم حساس است، عنوان داشت: هیچ انگیزه ای نمی تواند برای اهمال در حفظ سلامت مردم از سوی مسئولان توجیه پذیر باشد.

عمرانی نیز همچون سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است که برای جلوگیری از شیوع بالای این بیماری در کشور، در صدد هستیم تا در نخستین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به بررسی بیماری تب کریمه کنگو با حضور مسئولان مربوطه در حوزه دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت بپردازیم.

دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی بابت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور وجود ندارد، از روند رو به کاهش این بیماری در سال های اخیر خبر داده و گفته است که آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد در سال های گذشته تعداد ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا می شدند در حالی که این آمار در سال گذشته به ۳۹ مورد رسیده بود.

نبوی همچنین موارد فوتی ناشی از ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور طی سال گذشته را ۶ مورد اعلام کرد و گفت: در سال جاری سه بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان های مازندران، کرمانشاه و خراسان رضوی فوت شده اند.

 

خبر مرتبط:

شیوع تب کریمه کنگو ربطی به گوشت بوفالوی هندی ندارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: مسئولان سازمان دامپزشکی باید در زمینه افت قیمت تخم‌مرغ پاسخگو باشند!

هجمه‌ها و انتقادات علیه مجموعه دامپزشکی کشور نشانه چیست؟ - سعید سیری

اظهارات عجیب عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: بهتر است سازمان دامپزشکی برای افزایش نظارت‌ها از دانشجویان آزمایشگاهی استفاده کند!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران فوت جوان مازندرانی بر اثر تب کریمه‌کنگو را تایید کرد 

 

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یه نفر
|
-
|
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
یک ویروسی به نام تب کریمه-کنگو از ابتدای سال جاری تا کنون عامل فوت 3 نفر را در کل کشور بوده است.پس باید دستگاه مقصر به اشد مجازات برسد.باید رئیس دستگاه مقصر مجبور به استعفا گردد تا بتواند در انتخابات مجلس شرکت کرده و به عنوان نماینده به دیگر دستگاهها که هیچ گونه تخصصی در مورد آنها ندارد گیر الکی بدهد.
آقا و خانم نماینده عزیز ! از این دست ویروسها در کل کشور زیاده و سالها است که داره هزاران قربانی می گیره و هیچ دستگاه مقصری هم به اشد مجازات نرسیده.ویروس اعتیاد-ویروس جاده های خطرناک و غیر استاندارد-ویروس خودروهای داخلی بدون امکانات و غیر استاندارد-ویروس آبهای آلوده-ویروس برنجهای آلوده هندی-ویروس روغن پالم و ....-ویروس هوای آلوده-ویروس ریزگردها-بیایید به خاطر خدا درست قضاوت کنیم و ودرست حرف بزنیم.
دکتر.ح.ر دامپزشک
|
-
|
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
حکمی مهر قبول کن
که دامپزشکی تو زمینه نظارت ظعیف عمل می کنه
وقتی که خود صاحب کشتارگاه تعیین می کنه که چه کسی مسئول فنی و ناظر بر اجراء قانون سازمان دامپزشکگی باشه و حتی ماده 19 سازمان دامپزشکی را قبول نکن
سازمان دامپزشکی مطابق خواست صاحب کشارگاه عمل کنه همین می شه
ناشناس
|
-
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
دقیقا
جدا از هجمه های اخیر علیه دامپزشکی، اگر عامل بیماری گوشت وارداتی باشد سازمان دامپزشکی بایستی پاسخگو باشد. چون بهر حال خربزه ایه که خورده شده
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
دامپزشکی ضعیف ، فقیر ، با بودجه ضعیف ، از سطح یک سازمان تخصصی فیلدی تبدیل به یک سازمان اداری ، مسئولین دامپزشکی ضعیف و گاه دچار ...... سکوت شده و نظام دامپزشکی شبه دولتی زده است . ولی صحبت این خانم نماینده واقعا دور از یک منطق و کاملا ناآشنا با ماهیت بیماری است . تاکنون کسانی که فوت شده اند چه کسانی هستند ؟ این ها قابل پاسخ است ولی سازمان دامپزشکی مهر سکوت زده تا دفاع تخصصی نکند واقعا مدیران سیاسی سازمان به کجا میروند .
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
خانم نماینده عزیز،پیشنهاد میکنم متهم اصلی پرونده یعنی کنه هیالوما را به صحن مجلس دعوت کنید تا بفهمید بیماری چگونه به دلیل بی کفایتی سازمان دامپزشکی در تامین بودجه مربوط به سمپاشی بروز کرده است.کارشناس دامپزشکی دولتی
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
مث که کلا دیوار کوتاه تر از دامپزشکی پیدا نکردین؟ آخه اعتبارات بدید، این رشته رو به مردم بشناسونید بعد توقع داشته باشید. حالا که فهمیدید که دامپزشکی چه نقش مهمی رو در حفظ سلامت مردم داره پس نگرش تون رو به این صنف عوض کنید. دامپزشکی رکن اصلی حفظ بهداشت و سلامت رو در هر کشوری داره که متاسفانه در کشور ما برای سالها نادیده گرفته شده.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
کاش این نماینده محترم قبل از قضاوت کمی مطالعه می کردند.......
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
....................... مطابق با فرموده خانم آليا نماينده مجلس فعلي زن فقط براي شوهرداري و تربيت فرزند خلق شده است نه اين كارهايي كه الان شما در جامعه مي بينيد ايشان امر شريف تربيت فرزند و شوهر داري را رها كرده و به مجلس رفته است .....................
اصفهان
|
-
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
با سلام ، در اینکه دامپزشکی در تمام ابعاد ضعیف است بحثی نیست ولی دلایل متعددی دارد که در جای خود جای بحث دارد . ولی در پاسخ به این خانم نماینده باید بگویم که بعضا ً عدم اطلاع و دانش کافی این خانم ( و اغلب در عموم موارد نمایندگان ) باعث می شود تا چنین نظریاتی بدهند . محض اطلاعتان باید به عرض برسانم که گوشت وارداتی یعنی گوشتی که در کشورهایی نظیربرزیل ، هندوستان و پاکستان و .. تحت نظارت دامپزشکی مبدأ و مقصد کشتار می گردد و بعد از کشتار حداقل 72 ساعت در سردخانه پیش سرد نگهداری می گردد که در این حالت و با رویداد جمود نعشی در لاشه در این مدت پیش سرد ، محال است که این ویروس بتواند از این طریق انتقال یابد . لذا بهتر است در این مورد به دنبال کنه هایی بگردید که بدون اجازه سازمان دامپزشکی و هزاران ارگان و سازمان دیگر که وظیفه کنترل موجودات و کالاها به درون کشور را داررند ، وارد کشور شده اند !!!!
در کل بهتر است نمایندگان محترم مجلس قبل از اینکه سخنانی بگویند که نشان از اقتدار و قدرت بی حد و مرزشان باشد ! با تنی چند از کارشناسان در حوزه مربوطه حداقل مشورتی داشته باشند .
....- دامپزشک بخش دولتی
همكار
|
-
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
دو كلام هم ................. واقعاً كه همه چيز با عينك سياسي ديده مي شود
دامپزشک
|
-
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
شهر بی کلانتر....
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
از خانم نماینده درخواست اشد مجازات را برای کنه هیالوما عامل منتقله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را با تخصیص اعتبارات به سازمان دامپزشکی کشور برای اجرای صحیح مبارزه با این کنه جنایتکار داریم.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
مدیر مسئول محترم حکیم مهر. لطفا بصورت شفاف موضع خود را اعلام کنید که شما وکیل مدافع سازمان دامپزشکی هستید یا هدفتون دفاع از دامپزشکان و بهداشت عمومی جامعه است؟؟!! چون زمانیکه بهداشت عمومی جامعه که مرتبط با دامپزشکی است، به مخاطره می افته عکس العمل ندارید اما وقتی کسی از سازمان دامپزشکی انتقاد میکنه (درست یا غلط) بشدت واکنش میدید!
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
این خانم بدون اطلاعات جامع حرف میزند و دکتر خلج با اطلاعات جامع حرف نمیزند . مسئله این است !!! حرف زدن یا حرف نزدن
شیکسپیر
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
دامپزشک دولتی اصفهان ! واقعا شما راست مطلب را به نماینده میگوئید ................ یااینکه میگوئیم همه چیز آرومه ! ..................
یه نفر
|
-
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
0
نوشابه سالانه ۱۸۴ هزار نفر قربانی می‌گیرد!
به نقل از سایت تابناک این هم لینک خبر:
http://www.tabnak.ir/fa/news/513824/%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%B1%DB%B8%DB%B4-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF
اشد مجازات برای نوشابه چیست خانم نماینده!!!!!!!!!!
محمدی
|
-
|
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
0
0
من از حکیم مهر به خاطر مواضع صنفی تشکر می کنم کاش روابط عمومی سازمان یک دهم حکیم مهر فعال بود دوست عزیز از سونامي سرطان بگیم از تصادفات رانندگی بگم وی. ...کجا وزارت بهداشت و یا نمایندگان مجلس حرکت می کنند اینقدر جنایت می کنند ولی همه منتقدان سازمان ساکت هستند و فقط به سازمان گیر می دهند بودجه 5000 هزار میلیارد تومانی سلامت که در اختیار وزارت بهداشت بوده و فقط جمعی پزشک از خود راضی می خورند وکسی را هم تحویل نمی گیرند اگر دوستان و همکاران به جای رفتن زیر مجموعه وزارت بهداشت به دنبال اختصاص 10 درصد بودجه سلامت به دامپزشکی باشند آنوقت دامپزشکان با غیرت دولتی و خصوصی نشان می دهند دکتر واقعی کیست
دکتر.ح.ر دامپزشک
|
-
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
0
0
همین الان
یک مورد ابتلا انسان به تب کنگو تو کرمان گزارش شده و سازمان دامپزشکی گفته ما هیچ امکانی برای کنترل مسئله نداریم
خوب این یعنی چی ؟
این نشانه بی توجهی کامل از طرف وزارت خانه جهاد به دامپزشکی یا بی دریایتی و نا کار آمدی مسئولین دامپزشکی که سازمان دامپزشکی استان کرمان این حرف را زده
دامپزشک فعال دولتی
|
-
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
0
0
نماینده محترم اگر پیگیری نکنند سازمان دامپزشکی به خرابکاری های خود ادامه می دهد . بیماری ها در کشور یکی پس از دیگری می ایند و مانور میدهند و می روند و دامپزشکی هم در این میان هیچ اثر مثبتی ندارد و اگر جزو دامپزشکیس باشید به این مطلب خواهید رسید
دانشجو
|
-
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
0
0
اگر دنبال مقصر ميگرديد بايد مچ كساني كه بودجه بهداشت جامعه را تعيين كرده و هيچ درصدي را براي دامپزشكي در نظر نگرفته اند بگيريد اگر دنبال مقصر ميگرديد اولين مقصر خود شما هستيد كه توانايي دريافت بودجه براي دامپزشكي نيستيد اگر قادر به انجام كاري نيستيد از كميسيون كشاورزي استعفا بدهيد
مسول فني سابق
|
-
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
0
خانم نماينده، أشد مجازات يعني إعدام، پس يعني قرار است رياست سازمان و كارمندان همگي اعدام شوند، خوب اينكه خودش يك جنايت مي شه. پس دو حالت داره يا شما معني كلماتي را كه بكار مي بري نميدوني يا خواستي يك جوري خودت را مطرح كني. ضمنا دادن حكم كار شما نيست و كار دستگاههاي قضايي و ديوان اداري است، پس ظاهرا شما جايگاه خودت را هم هنوز ياد نگرفتي.
محمد مهدی
|
-
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
0
آخه کسی نیست به این سخنگو بگه که گوشتی که حداقل دوماه در دمای منهای 30 درجه نگهداری شده تا به ایران برسه چطور ممکنه تب کریمه را انتقال بدهد . بخشنامه ها میگن لاشه ای که 24 ساعت بعد از ذبح در دمای صفر تا 7 درجه نگهداری بشوند خطر انتقال تب کریمه کنگو را ندارند
روح اله
|
-
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
0
باسلام : مثل اینکه قرارشده هربدبختی بیماری مشترک برای دامپزشکی باشه ،اتفاق های خوب برای وزارت بهداشت چون گردن کلفت تره. ربط انتقال این بیماری با گوشتی وارداتی تازه ازاسترالیا یا پاکستانی که حداقل 24 طول میکشد بدست مصرف کننده برسه وویروس احتمالی ازبین میرود کجاست . خانم عمرانی شما باحقوق های انچنانی دم ازمجازات برای کسانی میزنید که باحقوق بسیار پایین وگستردگی مشاغل ازعهده کارهایشان بخوبی برآمدند.
Amin
|
-
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
0
0
خدمت این خانم با وجدان عرض شود که واردات گوشت را سازمان گمرک و وزارت جهاد مدیریت می کنند و سازمان دامپزشکی دارای حداقل امکانات و اختیارات است . اگر قرار است در کشور مبارزه صورت گیرد چرا همین هفته پیش طرح سمپاشی اماکن نگهداری دام توسط بخش خصوصی بعلت نبود بودجه لغو شد ؟ این مسئله بخاطر فوت 3 هموطن بود اما در کارخانه های تولیدی مواد غذایی که دامپزشکان را خیلی محترمانه بایکوت کرده اند چه کارشناسانی نظارت دارند که بیشتر مواد غذایی مصرفی مردم خطر ایتلاء به سرطان را دارند ؟
نظر شما
ادامه