کد خبر: ۲۲۳۵۱

تب مالت

مدیر کل دامپزشکی استان همدان از ارائه طرح ۳ ساله مبارزه با بیماری بروسلوز به استانداری همدان خبر داد و گفت: در طول ۳ ماه ابتدای سال ۹۴ تعداد ۴۴۶۰ رأس دام را به خاطر وجود بیماری تب مالت مورد آزمایش قرار گرفت.

«دکتر محمود رضا رسولی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: یک سری از بیماریها قابل انتقال بین انسان و حیوان است که در این زمینه 832 گروه بیماری کشف شده و تعدادی از آنها مثل، بیماری سل، هاری و تب مالت در همدان وجود دارد که با آنها مبارزه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طول 3 ماه ابتدای سال 94 تعداد 4460 رأس دام را به خاطر وجود بیماری تب مالت مورد آزمایش قرار گرفته است، افزود: از این تعداد رأس گاو و گوساله خونگیری انجام گرفت و تا کنون هیچ رأکتور آلوده‌ای تشخیص داده نشده است.

رسولی با بیان اینکه تب مالت یا بروسلوز یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که علایم بالینی آن در حیوانات بیشتر به صورت سقط جنین دیده می شود، گفت: این بیماری در انسان چهره‌های مختلفی دارد و ممکن است باعث ایجاد انواع مختلف اختلالات در اندام‌های حرکتی، دستگاه ادراری- تناسلی، سیستم قلبی- عروقی، عصبی، دستگاه گوارش سیستم تنفسی و سیستم ایمنی بدن شود.

وی عنوان کرد: بیماری تب مالت در دنیا مبتلا به است که تنها 17 کشور توانستند آن را ریشه کن کنند و مابقی کشورها به نوعی با آن درگیر هستند، در کشور ما نیز در استانهایی که عشایرپذیر هستند به ویژه استانهای غربی این مشکل وجود دارد.

رسولی بیان کرد: با توجه به ارتقای سیستم گزارش دهی در دانشگاه علوم پزشکی میزان بیماران مبتلا به تب مالت مورد رصد قرار می‌گیرند و با توجه به شفافیتی که در این زمینه وجود دارد این اداره کل فعالیت خود را در راستای مبارزه با بیماری بروسلوز انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی همدان اظهار داشت: امسال انجام واکسیناسیون همچنان ادامه دارد ولی در سال گذشته در حدود 128 درصد بیش از پیش بینی‌ها تزریق واکسن تب مالت انجام شد ولی مبارزه با این بیماری کار پیچیده‌ای است و فاکتورهای دیگری نیز دارد که یکی از آنها آموزش مصرف کنندگان، تست و کشتار است که به اعتبارات زیاد و برنامه ریزی نیاز دارد.

وی بیان کرد: طرح 3 ساله برای کاهش این بیماری با عنوان طرح گام به گام و کنترل بیماری بروسلوز در همدان تهیه و به استانداری ارائه شده و منتظر موافقت با آن در شورای برنامه ریزی استان هستیم تا بتوانیم اعتبارات آن را جذب کنیم.

رسولی گفت: میزان آلودگی دامداری‌های صنعتی همدان به تب مالت بسیار پایین است به طوری که سال گذشته میزان آن 3 صدم درصد بوده و اگر مشکلی وجود داشته باشد در دامداری‌های سنتی است.

مدیرکل دامپزشکی همدان تصریح کرد: میزان بروز تب مالت در استان از سال 74 تا کنون و ضمن افت و خیزهایی که در طول سالیان داشته میزان این بیماری در استان کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: مبارزه با این بیماری به صورت منطقه‌ای انجام می شود، در غیر اینصورت به صورت استانی ناموفق بوده و موثر نیست.

رسولی گفت: درمان این بیماری دشوار بوده و در بهترین شرایط حداقل نیاز به دهها روز تجویز آنتی بیوتیک دارد، بروسلوز در ایران بومی است و آلودگی در همه نقاط کشور دیده می‌شود و سالانه هزاران نفر در اثر تماس با دام آلوده و یا استفاده از فرآورده‌های دامی آلوده مبتلا به بروسلوز می‌شوند.

 

 

برچسب ها: تب مالت، همدان،
نظر شما
ادامه