کد خبر: ۲۲۴

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم‌ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: تا آخرین جلسه مشترک این سازمان در کمیته‌ علمی آنفلوآنزا با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچ موردی از ورود آنفولانزای خوکی در جمعیت انسانی به کشورمان گزارش نشده است و در جمعیت دامی نیز موردی از این بیماری نداریم.

دکتر کورش فضایی با بیان اینکه خوشبختانه در کشورمان به شکل رسمی و غیررسمی پرورش خوک نداریم، ادامه داد: یک مقدار جمعیت گراز وحشی در کشور داریم که آنها نیز با کمک محیط زیست تحت مراقبت هستند و شواهدی هم وجود ندارد که نشان دهد آنها بیماری حادی را ایجاد کنند.

فضایی با اشاره به اینکه در برخی نقاط دنیا در مورد مصرف گوشت حیوانی و در درجه اول خوک نگرانی‌هایی ایجاد شد، تصریح کرد: اکنون هیچ مشکلی در پروتئین‌های حیوانی وجود ندارد و اگر هم موردی دیده شود به‌دلیل حساس بودن این ویروس به حرارت، با پخت مناسب مواد غذایی پروتئینی خطر آن از بین خواهد رفت ولی خوشبختانه تاکنون مشکل و نگرانی از جهت حیوانی نداریم و فقط توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت و مراجعه به پزشک در صورت بروز آنفلوآنزا و رعایت بهداشت فردی کفایت می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث دامی تا این لحظه مساله دامی این آنفلوآنزا هنوز بحران نشده است، خاطرنشان کرد: هنوز اثبات نشده که این ویروس الزاما از خوک آمده باشد هرچند که در ژنتیک این بیماری‌ ردپایی از آنفلوآنزای پرندگان، خوک و حتی آنفلوآنزای اسبی نیز در ویروس است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زبنور عسل و کرم ابریشم با بیان اینکه اکنون هیچ شواهدی که نشان دهنده وجود این ویروس در حیوانات باشد پیدا نشده است، افزود: بنابراین کل سرویس‌های دامپرشکی در دنیا که با یکدیگر ارتباطی دارند فعلا همان سیستم‌های مراقبت از آنفلوآنزای در پرندگان را ادامه می‌دهند و جمعیت در دام‌های اهلی و وحشی نگهبانی و دیده‌بانی می‌کنند.

او درباره انتقال این بیماری‌ از انسان به حیوان نیز اظهار کرد: مشکل اولیه انتقال این بیماری از انسان به انسان است ولی تنها در یک مورد انتقال از انسان به حیوان گزارش شده است که خوشبختانه در کشورمان خوک نداریم ولی در مورد حیوانات دیگر نیز چنانچه از جایی گزارش شود در سیستم پایش سازمان دامپزشکی کشور خود را نشان می‌دهد و با آن همان برخوردی می‌شود که با موارد مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان می‌کردیم.

فضایی ادامه داد: در همه جای دنیا ریشه کنی و معدوم کردن فوری حیوان آلوده سیاستی است که در کشور ما نیز این سیاست در رابطه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکنون جواب داده و باعث شده آنفلوآنزای پرندگان تحت کنترل درآید.

نظر شما
ادامه