کد خبر: ۲۲۴۱۴
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
«دکتر داریوش جهان‌پیما» افزود: سازمان دامپزشکی کشور با کمبود پرسنل و بودجه روبه‌رو است و امکان پوشش 100 درصدی تمامی مناطق وجود ندارد ...

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: میزان شیوع بیماری‌ها در جمعیت دامی در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته و پیش از آن، با کاهش 30 درصدی روبه‌رو شده است.

«دکتر داریوش جهان‌پیما» افزود: کشور ما در منطقه‌ای قرار گرفته که از لحاظ بیماری‌ها امکان هرگونه انتشار بیماری در آن وجود دارد. مقایسه‌ای که از لحاظ شیوع و بروز بیماری‌های مختلف در بخش دامی در سال‌های 92، 93 و 94 انجام شده نشان می‌دهد که در سه‌ماهه نخست سال‌های تحت بررسی، میزان شیوع و بروز بیماری‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته 30 درصد و نسبت به سال 1392 حدود 60 درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بروز بیماری تب برفکی در سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل تا حدود 70 درصد کاهش نشان می‌دهد.

جهان‌پیما ادامه داد: در سال جاری برنامه‌های مبارزه با بیماری‌ها دارای تغییراتی بوده، به‌گونه‌ای که تلاش کردیم به‌موقع در مناطق پرخطر بررسی‌ها و نظارت‌های لازم را انجام دهیم و بدین‌ترتیب شاهد کاهش کانون‌های بیماری‌زا هستیم.

وی تصریح کرد: بیماری‌های خاصی همچون سل، بروسلوز و مشمشه که مشترک بین انسان و دام هستند، توسط دامپزشکی تحت نظارت است و توصیه‌های بهداشتی نیز به مردم و به‌ویژه دامداران داده می‌شود.

جهان‌پیما یادآور شد: کشور ما در دنیایی از ویروس‌ها و عوامل پاتوژن قرار دارد که دامداران در نخستین مرحله شیوع می‌توانند کمک‌حال دامپزشکی باشند.

وی تأکید کرد: در هیچ‌جای دنیا سلامت بر عهده دولت نیست. بلکه تولیدکنندگان و مردم باید از آموزش‌هایی که می‌بینند بتوانند سلامت خود را مدیریت کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه تب کریمه کنگو هیچ علائمی در دام‌ها ندارد، اظهار داشت: بارها به دامداران توصیه شده است که برای جلوگیری از بیماری‌های احتمالی از کشتار دام‌ها به شخصه خودداری کنند و این کار را به کشتارگاه‌ها بسپارند، اما شاهد آن بودیم که برخی از گزارش‌هایی که ناشی از فوت افراد مختلف بود، به‌دلیل کشتار ناآگاهانه انجام شد.

جهان‌پیما همچنین گفت: سازمان دامپزشکی کشور با کمبود پرسنل و بودجه روبه‌رو است و امکان پوشش 100 درصدی تمامی مناطق وجود ندارد، بدین‌ترتیب تنها مناطق محروم تحت پوشش قرار می‌گیرند و برای سایر مناطق نیز اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در ادامه افزود: در کشوری چون ترکیه 500 نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا تلف شدند، اما در رسانه‌ها و جوامع مختلف هیچ نوع خبری دال بر آنکه دامپزشکی آن کشور مقصر است منتشر نشد و دلیل آن این است که دامپزشکی و بخش بهداشت آن کشور، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم را داشته‌اند.

جهان‌پیما خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که دام‌های قاچاق از استانی به استان دیگر حمل می‌شود و در گاهی موارد کشتار دام‌هایی که سلامت آنها مشخص نیست، باعث بیماری و فوت افراد می‌شود که این امر تقصیر دامپزشکی نیست.

وی درباره شیوع تب مالت در برخی مناطق کشور ادامه داد: همان‌گونه که مردم واقف هستند که گذر از بزرگراه می‌تواند مخاطرات بسیاری را داشته باشد، باید بدانند که مصرف شیر غیرپاستوریزه و به اصطلاح سنتی می‌تواند احتمال ابتلای آنها به تب مالت را فراهم آورد و از آنجا که این بیماری هیچ‌گونه واکسیناسیونی ندارد، مردم خود باید محتاط‌تر باشند.

جهان‌پیما تصریح کرد: دامپزشکی هر کشور بزرگ‌ترین نیروی دفاعی در مقابل بیماری‌ها است که در این راستا باید ابزارها و زیرساخت‌های مناسبی همچون پرسنل و بودجه در اختیار آنها قرار گیرد.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم به پیشگیری بیشتر از درمان اهمیت داده شود تا بدین‌ترتیب سازمان دامپزشکی بتواند با قدرت وارد عمل شود.

 

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر.ح.ر دامپزشک
|
-
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
با سلام خدمت دکتر جهان پیما
شما با این بودجه کم و نیروهای کمی که دارید واقعا به آماری که می دهید چقدر اعتماد دارید یکی از دلایل کم شدند بیماریهای دامی تو آماراتون کم بود بودجه و نیرو کار آمد هست که کسی را نداشتین بفرستین ببینه واقعا چه خبره و اگه هم داشتین بخاطره مسئله هزینه نرفته و یک آمار ساختگی رد کده
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
.................. كدام امار ٥٠٠ نفر تلفات را تاييد كرده انسان براي مطرح شدن فقط نبايد حرف بزند
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. عجیب آنکه دیروز نماینده مجلس در نطق میان دستور رسماً از وزیر جهاد کشاورزی می خواست مراقب رئیس محترم سازمان دامپزشکی (که نماینده محترم ایشان را آقای خلج خطاب می کرد) باشد!!! و معتقد بود کشور را با اعلام مراقبت درباره آنفلوآنزا با مخاطره مواجه کرده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
دکتر جمال الدین جاویدی از کاهش 57 درصدی بیماری های واگیر درسه ماهه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال1392خبرداد)ہ(میزان شیوع بیماری‌ها در جمعیت دامی در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته و پیش از آن، با کاهش 30 درصدی روبه‌رو شده است)
حرف شما را قبول کنیم یا معاون بهذاشتی سازمان که می گوید 57% بیماری ها کاهش داشته . پیشنهاد می شود دامپزشکی حمایت نشود چون آمار ها هر سال روی کاغذ بهتر می شود .
ناشناس
|
-
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
وقتی سو مدیریت ................ تمام مدیر کلهای قدرتمند که برش دارند برکنار میکند و همکاران حسود در ادارات کل در پی تخریب به دروغ همکار خود می گردند اقای دکتر جهانپیما چه انتظار از ارگانهای دیگر میتوان داشت
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
لطفا ماخذ امار 500 نفر را بدهید ؟
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
آقای دکتر جهان پیما هدفتان از مصاحبه پشت سر هم .............. هست؟واقعا همه شما به جای خدمت رسانی در فکر .................. متاسفم
ناشناس
|
-
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
جالبه که ایشان چگونه این آمار های غیر مستند را براحتی عنوان میکنند. ....................... مصاحبه های غیر تخصصی ایشان در حوزه های کاری غیر مرتبط .......................
ناشناس
|
-
|
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
جمله تاریخی آقای دکتر مدیر کل (!): در هیچ جای دنیا سلامت بر عهده دولت نیست!!!! ....................................... پس اینهمه اقدامات و بودجه های دولتی در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه برای تامین و ارتقای سلامت مردمشان کار کیه؟!!!
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
آقایان منتقدین کورکورانه سازمان با تمام کمبودهایی که دارد نسبت به انجاک وظایف خود به صورت کامل اقدام مینماید وکاهش بیماریها نتیجه وجدان کاری همکاران و تلاش فروان همکاران مباشد دکتر ج شما که آمار درست دارید اعلام بفرماکسانی
لطف کنید شما که با ترکیه در ارتباطید آمار صحیح مبتلایان را بیان کنید بدبینی بیش از اندازه سبب جبهه گیری کورکورانه عدهای .......... شده است
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
چه میکنه این سازمان!!!
اگر چه که انشاءالله هدف آقای دکتر از طرح این مباحث روشنگری و بیان کمبود هاست ولی بعضا دچار اشتباهاتی در بیان مطالب میشوند که تناقضات آشکاری را نشان میدهد. از طرفی اعلام میکنند که بیماری ها بین 30 تا 57 درصد کاهش یافته است که اگر فرض کنیم این آمار درست است ( در جای خود قابل بحث است ) پس چگونه میتوان کمبود امکانات رو باور کرد. یعنی اینکه با وجودی که کمبود نیرو و امکانات هست ولی بعلت برنامه‌ریزی صحیح ، کاهش موارد بیماری داشته ایم. اگر این بحث را قبول کنیم پس امکانات حرف اول را در مبارزه نمیزند، بلکه برنامه ریزی صحیح لازم است تا جلو بیماری ها رو بگیرد. از طرف دیگر اینکه دکتر از کیفیت واکسن ها هم شاکیست و قبلا اعلام کرده ، پس شد نیرو کم و امکانات هم کم و واکسن هم بی کیفیت ولی باز هم کاهش موارد بیماری. بنظر جالب میاد. من پیشنهاد میکنم تجربیات خودشان رو در اختیار OIE بگذاریم تا دیگر کشور ها هم استفاده کنند حیفه که آنها اینقدر مشکل دارند و ما به این راحتی بتونم کمک کنیم و نکنیم .
راستی اگر برنامه ریزی صحیح اینقدر در مبارزه با بیماری ها نقش موثر دارد ( که بنظر من هم دارد ) پس چطوره که در بعضی از موارد تا سوال میشود مثلا چرا موارد بروسلوز انسانی زیاد شده فورا وصل میکنیم به واکسن یا به کمبود واکسن بروسلوز در سال 88 . پیشنهاد میکنم این روش توجیه رو هم به اعضا سازمان های بین المللی از جمله OIE آموزش دهیم که یاد بگیرند برای پیدا کردن علل و رفتار بعضی از بیماری ها اینقدر به خودشان مشقت بررسی و تحقیق رو نهند و راحت گناه رو بردن بغلی بیاندازند و فرار کنند.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
دکتر جان به خدا اگه کمتر اظهار نظر های نسنجیده و غیر کارشناسی بکنی هم به نفع خودته هم به نفع سازمان
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
ببخشید سوال میکنم، چرادولت بایستی اعتبار و امکانات جذب نیرو به سازمان دامپزشکی بدهد؟ وقتی سازمان دامپزشکی هر مشکل روبه در حوزه سلامت به کمبود نیرو و امکانات مرتبط میکند و وقتی که امکانات رو هم میگیرد آنرا تلف میکند چرا باید به او امکانات داد. چرا بحث افزایش شیوع بیماری رو به واکسن و کمبود آن ارتباط میدهد، مگر نظارت بر کیفیت تولید واکسن هم مثل کار صحرایی امکانات و نیرو میخواهد، چطور است وقتی نوبت لاف زدن است آزمایشگاه کنترل دارو و واکسن و .... سازمان در منطقه اول است ولی وقتی نوبت پاسخگوی میرسد میگوییم امکانات نداریم. بنظر میرسد بیش از آنکه امکانات مطرح باشد، استراتژی سازمانی بایستی مورد توجه باشد. فعلا سازمان با اعلام کمبود واکسن در سال 88 ( که از عجایب است و در تاریخ بنام آقایان ثبت خواهد شد ) و اعلام عدم کیفیت واکسن ، باعث خوشحالی و شعف بخش مبارزه با بیماری های وزارت بهداشت شدند و فاتحه خودشان و سازمان رو خواندند. بی کفایتی یعنی همین. سازمانی که در برابر هر سوالی پاسخی بدون نظریه کارشناسی رو اعلام میکند ، نبایستی طلب افزایش اعتبار و .... رو مطرح کنه، آیا واقعا اینکه کمبود واکسن در سال 88 باعث افزایش بروسلوز در انسان در سال 93 و 94 میشود ، پشتوانه فنی دارد؟ آیا بی اعتباری محصولات کارخانجات لبنی توسط مسئولیت وزارت بهداشت که باعث افزایش گرایش مردم به لبنیات سنتی شد مهمتر است یا کمبود واکسن در سال 88 و یا کیفیت واکسنی که سالها در کشور استفاده شده و بار ها باعث کنترل این بیماری در کشور گردیده است.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
ماخذ آمار 500 نفر چه شد؟
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
آقاي دكتر لطفا ابتدا بهتر است، مطالعه و تفكر فرماييد و بعد وارد زحمت فرمايش و نطق شويد، ناسلامتي،متوجه باشيد در بين مخاطبين شما كساني را هم هستند كه اهل مطالعه و تفكر هستند و هر مطلب ......... را به راحتي قبول نمي كنند، در نتيجه آبروي كسب شده در طي ساليان متمادي توسط زحمتكشان در رده هاي مختلف در سازمان دامپزشكي با بي ملاحظگي .......... با گفتن سخنان بي اعتبار علمي به هدر مي رود. مثلا رييس وقت فعلي تان يادش مي رود در خصوص توقف توليد بعضي واكسنهاي توليد داخل نامه رسمي با امضا خودش داده و بعد در محفل و مجلس مدعي كمبود واكسني مي شود كه با دستور كتبي خودش متوقف شده است. اين فرمايشات .......... صرفا براي توجيه پاسخ به اعتراضات به حق مسولين و مردم است نه براي دادن راه حل علمي و معتبر براي حل مشكل مردم و قبول مشكلات و نواقص موجود در مبارزه.كي ما بايد مشكلات ناشي از مديريتهاي ناصحيح را بپذيريم و براي رفع مشكلات چاره انديشي كنيم.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
0
آقای دکتر ، میشه بفرمایید سویه آنفلوآنزایی که باعث مرگ 500 نفر !! در ترکیه شده از چه نوعی بوده نکته از سویه های انسانی بوده که بهمن دلیل هم از دامپزشکی سوال نشده اگر اینطور که قیاس مع الفارق فرموده اید که خود یک خطای دیگر است. اما سوال اصلی اینست که اگر این آنفلوآنزا بقول شما در تعداد معدود طیور بومی بوده و الان هم جمع شده، پس چرا اینقدر سر و صدا راه انداختید که باعث ایجاد تنش و رکود بیشتر این صنعت ورشکسته بشوید ؟ اگر میگویید سرو صدا کردیم تا مسئولیت هوشیار باشند ، آیا راه دیگری برای حساس شدن مسئولین بجز ............ وجود ندارد تا مکافاتش رو پرورش دهنده و صنف وابسته ندهد؟
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
0
در هیچ‌جای دنیا سلامت بر عهده دولت نیست اینی که گفتی دقیقا یعنی چه؟؟؟؟
اگر حتی بگوییم خبرنگار اشتباه برداشت کرده، بازهم رفع مسئولیت نمیبشود زیرا مصاحبه شونده بایستی بیانی را در مصاحبه داشته باشد که موجب سوءبرداشت نشده یا به حداقل برسد. بهر حال نکته تاریخی ای است و بایستی برای اطلاع آیندگان ثبت و ضبط شود .
دامپزشک دولتی
|
-
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
0
0
ا... اکبر ... فکر میکنم سازمان با وجود نیروهای خوب و توانا بدلیل اشکالات مدیریتی مسیر اشتباهی میرود برویم بسمت هم افزایی ٰ باعث رشد همدیگر شود رفتارها را اصلاح کنیم به تمام نیروها بها دهیم فقط بفکر خود نباشیم صبور و یاریگر هم باشیم ازاینکه کسی اشتباه کرده یا درست عمل نکرده خوشحال نشویم ... این کاری است که مدیر سازمان و مدیران کل باید پیگیر باشند ببینیم چه کسی مورد کم لطفی قرار گرفته در جایگاه برازنده ای از او استفاده کنیم نه اینکه کسی با 20 سال سابقه و 15 سال مدیریت بفرستیم برای تست سل و بگوییم حقشه ... چرا ... بعد می پذیریم با ما همینکارو بکنند؟؟؟
نظر شما
ادامه