کد خبر: ۲۲۴۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

تلفات تابستانه کپور ماهیان بخصوص در گونه کپور نقره‌ای در استان در چند سال گذشته شدت یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان و به نقل از روابط عمومی دامپزشکی گیلان، سندرم تلفات تابستانه کپور ماهیان بخصوص در گونه کپور نقره‌ای در استان که در دهه گذشته شیوع پیدا کرده و در چند سال گذشته شدت یافته است، از اواخر خرداد ماه شروع و در اواخر شهریور با خنک شدن تدریجی هوا کاهش می‌یابد.

براساس ارزیابی‌ها، آزمایشات و مشاهدات بالینی صورت گرفته روی ماهیان تلف شده و بیمار، علائم بالینی اختصاصی و مشترک این پدیده شامل سستی، بی‌حالی، خونریزی‌های پتیشی و اکیموز در قاعده باله‌ها، سطح بدن بخصوص ناحیه شکمی و سرپوش آبششی و پرخونی آبشش‌ها است. از علائم کالبد گشایی بیماری نیز می‌توان به تجمع مایعات خونی در محوطه شکمی، خونریزی در روده‌ها و تورم و پرخونی در کبد اشاره کرد.

مطالعات مختلفی روی علل ایجادکننده این سندرم انجام شده و در منابع مختلف درگیری به باکتری آئروموناس هیدروفیلا، مسمومیت‌های جلبکی و شیمیایی، بهم خوردن شرایط فیزیکوشیمیایی استخر و افزایش درجه حرارت بعنوان عوامل مسببه اشاره شده است ولی تاکنون علت دقیقی برای این سندرم ذکر نشده و شناسایی آن در دست بررسی است.

بمنظور پیشگیری و توقف تلفات در مزارع گرمابی پرورش دهندگان ماهیان گرمابی باید توجه داشته باشند که تغییرات فیزیکوشیمیایی استخر و تجمع سموم و گازهای سمی طی یک فرایند تدریجی ایجاد می‌شود. بنابراین رعایت نکات کلیدی پرورشی باید از ابتدای ماهی ریزی در زمان بروز تلفات به منظور رقیق کردن سموم و گازهای تولید شده در استخر و متعادل کردن دمای آب و حذف بقایای فیتوپلانکتونها، تعویض آب انجام شود و حتی قبل از آن انجام شود.

بسیاری از مزارع استان، غذادهی بدون توجه به میزان غذای مورد نیاز ماهی انجام می‌شود که این امر منجر به تشکیل لجن در کف استخر، ایجاد گازهای سمی هیدروژن سولفید و متان، کاهش اکسیژن آب، افزایش هزینه‌های تولید و افزایش مواد آلی موجود در آب و ایجاد پدیده بلوم جلبکی می‌شود بنابراین غذا دهی با برنامه و براساس میزان نیاز روزانه ماهیان انجام گیرد.

متاسفانه در برخی مزارع بدلیل افزایش تعداد تلفات در مزرعه، ماهیان تلف شده از سطح آب جمع‌آوری نشده و یا در صورت جمع‌آوری به کانال‌ها و نهرهای مجاور استخر رها می‌شوند درحالیکه این ماهیان باید به طور بهداشتی دفع شده و روی گودال کنده شده حاوی ماهیان تلف شده با آهک زنده پوشانده شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر سعید جوان
|
-
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
با سلام به مدیریت سایت وزین حکیم مهر
متن فوق در سایت اداره کل دامپزشکی گیلان با نگارش درج اینجانب درج شده است بی کم و کاست در ایسنا درج شده است بجز در قسمت عنوان که کلمه افزایش درج شده است. ضمنا این نگارش به صورت یک دستورالعمل و متن برای جلوگیری از افزایش تلفات و پیشگیری از آن در سایت اورده شده است. براساس مطالعات میدانی صورت گرفته شیوع سندرم تلفات تابستانه کپورماهیان در استان گیلان در سال جاری کمتر از سالهای گذشته بوده است و کلمه افزایش این قضیه را نفی میکند. بنابراین خواهشمند است در صورت امکان نسبت به اصلاح تیتر خبر در سایت اقدام نمایید. بدیهی است اعتراض به صورت رسمی به خبرگزاری ایسنا که بدون هماهنگی نسبت به دستکاری و تغییر محتوا و عنوان خبر شده است صورت خواهد گرفت.
با تشکر
نظر شما
ادامه