کد خبر: ۲۲۵۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، لرستان و نهبندان

 

ارائه خدمات به عشایر با محوریت پیشگیری از تب برفکی

 

ارائه خدمات دامپزشکی به عشایر در خراسان رضوی در سال جاری با محوریت پیش گیری از بیماری تب برفکی انجام می گیرد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: هر ساله دام های عشایر در مسیر کوچ به ییلاق و  قشلاق خدماتی را از دستگاه های اجرایی از جمله دامپزشکی دریافت می کنند.

دکتر جواد اعلمی گفت: دامپزشکی استان نیز در راستای انجام وظایف سازمانی خود و در جهت تامین سلامت دام و فرآورده های دامی حاصله، برنامه های مبارزه با بیماری های واگیر دامی را در سطحی گسترده بین تمامی عشایر استان با اعزام اکیپ های مایه کوب انجام می دهد.

وی پیش گیری از بیماری هایی نظیر شاربن، آبله، تب برفکی، مبارزه با انگل های خارجی دام از طریق سمپاشی و  نیز عملیات مکمل درمانی را از مهم ترین اقدامات دامپزشکی استان برای حفظ و حراست از سرمایه دامی دانست و افزود: برابر اطلاعیه های منتشر شده توسط دامپزشکی استان، سویه های متعدد تب برفکی در کشور درحال گردش است و علاوه بر این موارد سویه هایی نظیر سویه ASIA 1 در پاکستان مشاهده شده که هنوز در داخل کشور اثری از آن دیده نشده ولی در صورت بروز،  واکسن های موجود توانایی مقابله با ویروس عامل آن را ندارند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بر این اساس از دامداران خواست تا در تمامی مراحل کوچ در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری نظیر؛ قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن، سقط جنین در دا‌م ها  و در نهایت مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، مراتب را به نزدیک ترین مرکز دامپزشکی اطلاع دهند تا اقدام های لازم صورت پذیرد، زیرا در صورت جابجایی دام ها، با توجه به ویروسی بودن عامل بیماری، کلیه دام های در مسیر در معرض ابتلای به بیماری قرار خواهند گرفت.

سرپرست دامپزشکی استان با توجه به رایــگــان بودن کلیه عملیات فوق الذکر برای دامداران و عشایر استان، خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی،‌هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن ها، از جمله؛ تب برفکی در سطح استان از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد.

-----------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی لرستان:
تب برفکی در لرستان کنترل شد


 مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: بیماری تب برفکی در استان کنترل شده است.

دکتر جواد گودرزی اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری تب برفکی در لرستان تاکنون، یک میلیون و 300 هزار راس گوسفند و بز و 80 هزار راس گاو و گوساله در استان لرستان بر ضد این بیماری واکسینه شده‌اند.
وی با بیان اینکه 2 میلیون دوز واکسن وارد استان شده است، افزود: با وجود اینکه لرستان هفتمین استان آلوده به بیماری تب برفکی بوده، اما در کنترل این بیماری خوب عمل شده است.
مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: هر چند بیماری تب برفکی در استان کنترل شده است، اما واکسیناسیون تا ریشه‌کنی کامل بیماری ادامه دارد.
گودرزی اظهار داشت: 118 اکیپ واکسیناسیون دام‌های استان لرستان را علیه تب برفکی انجام می‌دهند.
وی تماس با دام آلوده، آب و ... را از جمله راه‌های انتقال این بیماری برشمرد و گفت: تردد دام یکی از راه‌های مهم انتقال این بیماری است، طی هماهنگی صورت گرفته با فرماندهی انتظامی استان، تردد تمام دام‌ها در استان لرستان ممنوع بوده مگر دام‌های عشایری آن هم در صورت داشتن مجوز است.
مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: تب برفکی بیماری ویروسی مختص به نشخوارکنندگان است.
گودرزی با بیان اینکه عملیات واکسیناسیون دام‌های استان علیه تب برفکی در 20 روز کاری انجام شده است، بیان داشت: این عملیات توسط 84 اکیپ خصوصی و 34 اکیپ دولتی از 14 اردیبهشت در سطح استان آغاز شده است.
مدیر کل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: دامداران لرستان نهایت همکاری را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند تا تمام واحدهای اپیدمیک این بیماری واکسینه شوند.
وی خاطرنشان کرد: بیماری تب برفکی از زمان شیوع این بیماری می‌تواند خسارات زیادی را به دامداران وارد کند.
گودرزی در ادامه خاطرنشان کرد: این اداره کل برای اجرای طرح‌ها و برنامه خود با کمبود اعتبار، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص مواجه است.
وی خاطرنشان کرد: بخش اعظم مواد غذایی مصرفی انسان از فرآورده‌های دام، طیور و زنبور عسل تشکیل می‌شود که کنترل بهداشتی، آزمایشی، بازرسی و تامین سلامت این فراورده‌ها از تولید تا بسته‌بندی، انبار و عرضه برعهده دامپزشکی است.
مدیر کل دامپزشکی لرستان افزود: با توجه به حجم ماموریت‌های کاری، دامپزشکی لرستان از لحاظ نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و ماشین‌آلات عملیات صحرایی با مشکل جدی مواجه است.
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفت: در حال حاضر 60 دستگاه وسیله نقلیه در اختیار این سازمان قرار دارد که 70 درصد آنها فرسوده است.
به گفته وی، برای انجام ماموریت‌ها و تحقق اهداف سازمان، دامپزشکی لرستان نیازمند وجود 40 دستگاه ماشین برای عملیات صحرایی واکسیناسیون دامی است.
گودرزی افزود: همچنین سازمان دامپزشکی استان لرستان نیازمند حضور و جذب 10 نیروی متخصص و 40 نیروی غیر متخصص در حوزه های مختلف کاری است.

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان خبر داد:
واکسیناسیون بیش از 17 هزار دام نهبندان علیه تب‌برفکی


رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: مرحله 21 طرح واکسیناسیون سراسری تب برفکی در این شهرستان پایان یافت و بیش از 17 هزار دام واکسینه شدند.

عباس نیک‌پور در نشست ستاد مقابله با تب برفکی نهبندان اظهار داشت: طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در سال سه بار و به طور سراسری در کل کشور انجام می‌شود که بیست و یکمین مرحله آن همزمان با کل استان خراسان جنوبی در پنجم خرداد ‌ماه امسال پایان یافت.
وی اضافه کرد: این طرح در مدت 25 روز کاری‌ انجام شد و 15 هزار و 694 راس گوسفند و بز و تعداد هزار و 733 راس گاو و گوساله علیه تب برفکی سطح شهرستان واکسینه شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان از کاهش کانون‌های بیماری تب برفکی در ماه جاری خبر داد و افزود: با اقدامات پیشگیرانه و به موقع، این بیماری فعلا تا حدود بسیار زیادی تحت کنترل درآمده است.
نیک‌پور مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن فعالیت دامپزشکی را مبارزه با بیماری‌های مشترک عنوان کرد و گفت: در راستای تحقق اهداف مشخص شده در این راستا طی دو ماه سال جاری 40 هزار گوسفند، بز، گاو و شتر علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و 74 هزار دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های واگیر زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.
وی بیان داشت: در سال گذشته به دلیل ورود دام غیرمجاز به شهرستان با افزایش چشمگیر کانون‌های بیماری تب برفکی و ppr مواجه شدیم و هم‌اکنون دام‌ها در کمین این بیماری هستند.
نیک‌پور با بیان اینکه دامپزشکی شهرستان با اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌های به موقع از انتشار بیشتر بیماری‌ها جلوگیری کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در برخی نقاط استان باید دامداران هوشیاری بیشتری داشته باشند.

 

نظر شما
ادامه