کد خبر: ۲۲۷۳۴
تعداد نظرات: ۸ نظر

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور گفت: ۶۰ درصد واکسن های مورد نیاز بخش طیور از خارج تامین می شود در حالی که ظرفیت رفع نیاز کشور و تولید بیشتر در این حوزه وجود دارد.

حمید کهرام در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به تولید واکسن های درمانی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: این موسسه در حوزه واکسن های انسانی، دام و طیور و آبزیان واکسن های مختلف و مورد نیاز کشور را تولید می کند اما تولید این واکسن ها تمام نیاز کشور را تامین نمی کند و در برخی از واکسن ها وارد کننده هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور گفت: امروز بخشی از نیاز کشور به واکسن های استراتژیک از خارج تامین می شود و خروج از این وضعیت نیازمند حمایت جدی از بخش خصوصی است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم در تولید این واکسن ها به خودکفایی برسیم باید بخش خصوصی را به میدان تولید دعوت کرده و از این بخش حمایت کنیم.

کهرام ادامه داد: امروز نیاز کشور به واکسن تب برفکی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون دز است در حالی که موسسه رازی قادر به تولید حداکثر ۲۵ میلیون دز است و اکنون به صورت خاص از خارج کشور وارد می شود.

وی پُر کردن این فاصله را در گِرو حمایت و راه اندازی خطوط تولید واکسن در بخش خصوصی دانست و گفت: گر چه در این بخش حرکت هایی آغاز شده اما کافی نیست و باید از بخش خصوصی بیشتر حمایت کرد.

رئیس موسسه رازی کشور با بیان اینکه تمام واکسن هایی که در این موسسه تولید می شود هر کدام اهمیت استراتژیک و مهمی در کشور دارند، گفت: اکنون ۶۰ درصد واکسن های مورد نیاز بخش طیور که ایران جایگاه بسیار خوبی در خاورمیانه دارد، از خارج تامین می شود در حالی که ظرفیت رفع نیاز کشور و تولید بیشتر وجود دارد.

نیاز کشور به واکسن PPR دو برابر تولید کنونی است

وی یادآور شد: تولید واکسن «پی پی آر» یا واکسن طاعون دام های کوچک نیز از حدود سه سال پیش در موسسه رازی آغاز شده اما نیاز کشور دو برابر ظرفیت تولید رازی است و باید با سرمایه گذاری بخش خصوصی و انتقال تکنولوژی به این بخش نسبت به تامین بازار داخلی اقدام کرد.

کهرام در پایان تاکید کرد: اگر موسسه یا بخش خصوصی نتواند واکسن های استراتژیک و مهم کشور را تامین کند ناچاریم از خارج وارد کنیم که موجب خروج قابل توجهی ارز از کشور می شود.

 

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
0
دكتر كهرام از روزي كه به عنوان رييس موسسه رازي وارد شدند تمام صحبتشون خصوصي سازي بوده و خودشون و تيمشون رو كه از خارج موسسه آوردند در هر موقعيت و فرصتي بحث خصوصي سازي رو مطرح كردند ولي بدون هيچگونه برنامه و پلان خاصي. البته از ايشون انتظار خاصي هم نميره چون ايشون اصلا ...................................... واسه ايشون رياد هم مهم نيست چون تعصب خاصي روي موسسه نداره و چند صباحي اينجاست و بعد از اينجا هم طبق رسم مديران گردشي ايران در جايه ديگه مشغول به كار ميشن فارغ از ....................... كه به دليل نداشتن تسلط كاري از خوشون بر جاي مي گذارند. الان تمام افراد شاغل در موسسه از وضعيت اين سازمان كهنسال با اون سابقه درخشان با خبر هستند.در نتيجه تصميمهاي عجولانه ............... ايشون و معاونين و مشاورين .................... موسسه داره تلخترين و بحراني ترين شرايط رو شايد در كل دوران حياتش سپري ميكنه. در كل دوران تحريم هيچوقت اوضاع موسسه تا اين حد خراب نبوده . واكسن انتروتوكسمي موسسه كه هميشه به سرعت فروش مي رفت در نتيجه تصميم عجولانه ايشون در گروني اين واكسن به ميزان زياد در سردخانه ها تلنبار شده و نزيديك به اكسپاير شدن هست . موسسه در تامين مواد اوليه ساده مورد نياز واكسن به شدت با مشكل روبرو هست. اگه بحث خصوصي سازي هم با برنامه اي كه ايشون و مافوقشون وزير كشاورزي دارن اجرا بشه شك نكننيد كه موسسه به طور كامل نابود و تعطيل ميشه.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
0
من تعجبم از ........................ هست .ايشون كه هميشه در دوران روساي قبلي موسسه منقد شماره يك بودن و هميشه در دفتر وزير و رييس .................. حاضر بودن و فرياد وااسفا سر ميدادن چرا حالا كه وضع موسسه به اين روز افتاده صداشون در نمياد. مثل اينكه مشكلشون فقط پست بوده. نگران موسسه
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
ایشون رئیس موسسه هستند یا انجمن وارد کنندگان واکسن یا سندیکای تولید کنندگان بخش خصوصی؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
بابا .............هم خوب چیزیست. همکاران سازمان دامپزشکی در مورد توانمندی موسسه به تامین نیاز کشور بهتر از این صحبت میکنند.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
0
0
رئیس موسسه رازی در جلسه اخیر هم اندیشی در موسسه رازی بنقل از سایت موسسه اظهار داشت:خصوصی سازی دو جنبه دارد، نخستین مرحله تولیدات فعلی موسسه است که هنوز به مدل رضایت بخشی نرسیده ایم.
پس تا اینجای کار میفرمایند به الگوی خاصی نرسیده اند. در حالی که در خصوص تولید واکسن PPR یا واکسن طاعون دام های کوچک در این مصاحبه میفرمایند: نیاز کشور دو برابر ظرفیت تولید رازی است و باید با سرمایه گذاری بخش خصوصی و انتقال تکنولوژی به این بخش نسبت به تامین بازار داخلی اقدام کرد. مشخص نیست برای واکسنی که در حال تولید است چطور به این جمعبندی رسیده اند و چطور تاکنون ظرفیت سازی نشده است؟
از طرفی در همین جلسه گفته اند: چیزی که در آینده موسسه رازی اتفاق خواهد افتاد این است که تولید کاهش یافته و به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، ولی ظرفیت های تولید در موسسه باقی خواهد ماند. حال مشخص نیست کاهش تولید تب برفکی ،برسلوز و PPR و.... در سال جاری به همین دلیل است یا بعلت سوء مدیریت. و همچنین مشخص نیست که اگر میخواهیم به بخش خصوصی واگذار کنیم پس حفظ ظرفیت های تولید در موسسه به چه منظوریست؟
همچنین اعلام نموده اند که: اگر موسسه یا بخش خصوصی نتواند واکسن های استراتژیک و مهم کشور را تامین کند ناچاریم از خارج وارد کنیم که موجب خروج قابل توجهی ارز از کشور می شود، مشخص نیست آیا ایشان مسئول واردات هستند که از تهدید آن صحبت کرده اند؟ و ضمنا کدام محصولی را نتوانند تولید کنند؟ اگر منظور PPR است که ظرفیت تولید آن در موسسه وجود دارد.طرح این نکات در مصاحبه این نکته را در ذهن خواننده متبادر میکند که این مصاحبه برای ایجاد زمینه فکری لازم جهت واگذاری این واکسن به بخش خصوصی باشد. واکسنی که قرار بوده هم برای کشور و هم برای منطقه تولید شود ولی حالا حتی از تامین نیاز داخلی هم عاجز باشیم یا خود را ناتوان از تامین آن بدانیم. این واکسن برای بخش خصوصی درآمد سرشاری را خواهد داشت و خصوصی خوری آن از قبل فعال و برنامه ریزی شده است.
همچنین در این مصاحبه، رئیس موسسه رازی تاکید کرده اند: ظرفیت ها در موسسه رازی بسیار زیاد است که به دلایل مختلف به ظهور وشکوفایی نرسیده اند، برای شکوفایی این ظرفیت ها باید از آنها حمایت شود تا برای کشور وموسسه مفید باشند. مشخص نیست منظور از ظرفیت های زیاد چیست؟ واکسن تب برفکی که بعلت مشکلات فنی زمین گیر شده است. واکسن بروسلوز که بار سنگین تهمت و ناروای بی کیفیتی را بدوش میکشد و گویا قراراست که واکسن با کیفیت! از خارج وارد شود. واکسن PPR هم که شرح آن رفت. واکسن های طیور که بقول ایشان 60 درصدش وارداتیست و بقیه آنهم در انبار های موسسه مانده است و یک محموله میلیاردی آن سال گذشته امهاء گردید. واکسن آنتروتوکسمی هم بعلت نابخردی در قیمت گذاری فروش نمیرود، حالا مشخص نیست دولت از چه چیز و برای چه از موسسه بایستی حمایت کند؟ نکند طرح خصوصی سازی اینست که همانند واکسن PPR انتظار از دولت این باشد که هزینه های خرید های دانش فنی و سرمایه گذاری های کلان تولید و ثبت واکسن توسط دولت انجام و سپس بدلائل ذکر شده، بخش خصوصی ادامه کار را بگیرد و بنفع خود و با شعار اینکه بخش دولتی ناتوان است و..... منافع سرشار آن را ببرد. تازه اگر بتواند و گرنه همانند دیگر بخش های خصوصی ، بازهم واردات و واردات و واردات.
موسسه ایی که نمیتواند از تولید خود حمایت و مدیریت کند از چه رو ادعای حمایت از شرکت های خصوصی دراین حوزه را مینماید. مگر اینکه همان فرضیه اول را باور کنیم که همه چیز برای بخش خصوصی در حال برنامه ریزی است و این وادادگی ها برای بی کفایت نشان دادن تولید واکسن در موسسه است و لزوم و اجبار به خصوصی سازی را بخواهیم توجیه کنیم. مثل داستان تب برفکی، که همانطوریکه در این مصاحبه ذکر آن شده: نیاز کشور به واکسن تب برفکی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون دز است در حالی که موسسه رازی قادر به تولید حداکثر ۲۵ میلیون دز است و اکنون به صورت خاص از خارج کشور وارد می شود. اولا قبلا موسسه نیاز کشور را تامین میکرده. ثانیا اگر ظرفیت موسسه 25 میلیون هست که واقعا هم هست پس به چه دلیل در سال جاری تنها حدود 3 میلیون تولید شده و ثالثا در همین دوره زمانی مجوز واردات داده شده است. نتیجه گیری این سه موضوع و جمع بندی آن واقعیت تلخ سوء مدیریت و اخلال در تولید برای ایجاد زمینه برای واردات واکسن و نشان دادن بی کفایتی موسسه در انجام وظائفش نیست؟

ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
0
0
اقای مدیر مسئول، بهتر نیست این موضوع با اهمیت در بخش عناوین مهم آورده شود؟
ناشناس
|
-
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
0
جالب است چوب حراج به موسسه رازي كه از اركان معتبر و علمي با قدمت نود ساله در حوزه توليد فراورده هاي بيولوژيك و از مراكز اصلي دانش بنيان كشور است توسط كساني كه اصلا نمي فهمند دانش بنيان چيست به بهانه توسعه و ايجاد در آمد بيشتر براي كشور نابودمي شود .شايد با تخريب مهمترين مركز دانش بنيان كشور در حوزه واكسن و فراورده هاي بيولوژيك (موسسه رازي)به خيال خام خويش شركتهاي خصوصي دانش بنيان كه عموما براي كسب منفعت تاسيس شده و مي شود سه درصد ازبازار جهاني واكسن رادر اختيار گيرد.شتر در خواب بيند پنبه دانه .......سرنوشت تلخي كه در آرزوي رسيدن به آن،مهمترين مركز توليدي هدفمند و محصول محور در حوزه سلامت كشور را نشانه رفته است شايد با ................................... راه واردات واكسن و فراورده هاي بيولوژيك را به كشور با خدعه دلسوزي هموار نمايند.
...........آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد.-
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
0
.............................. هیچ هدفی را غیر از نشان دادن ناکارآمدی بخش دولتی دنبال نمیکنند ............................ چون تا موقعی که یک ارگان دولتی سود ده هست چرا دولت اونو بده به بخش خصوصی..پس نتیجه میگیریم مجبورا میفهمی مجبور. باید موسسه ضرر ده باشه تا خصوصی بشه دوستانه گلم.
نظر شما
ادامه