کد خبر: ۲۲۷۹۹

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران، از امضای تفاهم نامه همکاری های علمی و فنی در زمینه اصلاح نژاد و تکثیر و پرورش آبزیان با مجارستان خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، حسین عبدالحی با اعلام برنامه این سازمان برای واردات 12 هزار قطعه بچه ماهی مولد از گونه کپور ماهی از مجارستان، گفت: واردات کپور ماهی معمولی از مجارستان به منظور تامین مولد و اصلاح نژاد این گونه ماهی در کشور صورت می گیرد.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران در عین حال بخشی از تولید آبزی پروری کشور را مربوط به گونه کپور ماهیان چینی دانست و افزود: در راستای بهبود و اصلاح مولد کپور ماهیان، سال 92 بنیاد مستضعفان نیز با همکاری موسسه تحقیقات شیلات، تعدادی بچه ماهی از چهار گونه کپور ماهی با عنوان های آمو، فیتوفاک، کپور معمولی و ماهی سرگنده وارد کرد که هم اکنون به مولد تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان امسال 500 قطعه کپور معمولی وارداتی از چین را که به سن بلوغ رسیده اند، به طور رایگان در اختیار سازمان شیلات قرار داد و ما این ماهیان را در مراکز تکثیر استان های گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان توزیع کردیم.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: از این 500 کپور ماهی معمولی مولد 8 میلیون قطعه بچه ماهی تولید شده است.

وی ادامه داد: رشد کپور ماهی معمولی چینی بر اساس برآورد انجام شده نزدیک به 30 درصد در مقایسه با مولدین قبلی در ایران، بیشتر است.

عبدالحی افزود: سازمان شیلات ایران با همکاری بخش خصوصی نیز در سال گذشته 15 هزار بچه ماهی از چهارگونه کپور ماهی از چین وارد کرد و حدود 3 هزار قطعه از این ماهیان در مراکز تکثیر دولتی و مابقی در مراکز بخش خصوصی توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه کپور ماهی معمولی از نظر قیمت با قزل آلا رقابت می کند، گفت: ما بازار خوبی در مورد صادرات این ماهی در عراق داریم و سالانه 10 تا 20 هزار تن کپور ماهی به این کشور صادر می کنیم.

گفتنی است، در حوزه اروپا، مجارستان بر روی کپور ماهی معمولی کار اصلاح نژاد انجام داده است و چندی پیش هیاتی از این کشور از مراکز پرورش در استان خوزستان بازدید کرد که در نهایت منجر به امضای قرار داد همکاری بین دو کشور شد.

 

 

نظر شما
ادامه