کد خبر: ۲۲۹۵۹

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از ساخت موفقت‌آمیز سرم‌های استاندارد لئوفیلیزه حاوی آنتی‌بادی ضدآنفلوآنزای H9 و نیوکاسل به عنوان کنترل مثبت HI در آزمایشگاه مرکزی این اداره کل خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان، «دکتر مجید روحانی‌نژاد» با اعلام این خبر اظهار کرد: این مهم به عنوان یک اقدام نوآورانه و در جهت تقویت قوه تشخیصی دامپزشکی استان و کشور است و به مثابه گامی بلند در راستای بی‌نیازی کشور از واردات سرم‌های استاندارد انجام شده است.

دکتر تبسم مردانی، کارشناس آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز که به این فناوری دست یافته است، در این باره عنوان کرد: آزمایشات سرولوژی به میزان گسترده‌ای برای بررسی وضعیت گله‌های طیور در مورد بیماری‌های آنفلوآنزا و نیوکاسل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: تا قبل از ساخت این سرم‌های استاندارد، سرم‌های استانداردهای خارجی به کار برده می‌شد که استفاده از نمونه‌های خارجی به این منظور، بسیار هزینه‌بر بود و بنابراین در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با استفاده از نمونه‌های سرمی فارم‌های مادر با تیترهای 9 و10 نیوکاسل و آنفلوآنزا (H9) (همانند تیتر استانداردهای سازمان جهانی بهداشت دام) کنترل مثبت‌های لئوفیلیزه با ماندگاری بالا تهیه و طی زمان‌های متوالی در هر مرحله مورد بررسی قرار داده شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت دام در زمینه تشخیص بیماری‌های نیوکاسل و آنفلوآنزا آزمون HI به عنوان آزمون تشخیص سرولوژی ارجح معرفی شده است؛ لذا در این زمینه استفاده از یک استاندارد مناسب و معتبر به عنوان کنترل مثبت در این آزمایشات ضروری بوده و نتایج آن را قابل اطمینان می‌کند.

مردانی خاطرنشان کرد: با توجه به حفظ تیتر در نمونه‌های لئوفلیزه شده طی دوره دو ساله مورد بررسی، استفاده از آن‌ها به عنوان استاندارد مثبت، معتبر است.

وی تصریح کرد: تهیه این استانداردها بسیار ارزان و نسبتا سریع بوده و در عین حال کارایی لازم جهت اعتبار بخشیدن به تست مورد انجام را دارند و می‌توانند در اختیار آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی کشور قرار بگیرند، در حالی که نمونه‌های خارجی بسیار گران‌قیمت است و دسترسی به آن‌ها آسان نیست.

 

 

نظر شما
ادامه